webster Posted July 7, 2004 Share Posted July 7, 2004 Jag undrar hur man gal gå till väga för att lägga till textning i Adobe Encore på en dvdfilm man gjort själv..Filmen e på svenska men en del saker är på engelska och dessa behöver textas.. Hur gör man? Sen undrar jag lite över kommentatorspår, Hur gör man för att det ska gå att välja om man vill spela filmen med eller utan kommentatorspår? ska man ha med filmen 2 ggr eller räcker det med att spela in ett separat ljudspår och länka ihop dessa? MVH Anton 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted July 7, 2004 Share Posted July 7, 2004 Angående textningen så vill jag helst av egen erfarenhet avråda dig från att texta i Encore för jag hade stora problem och det slutade med att jag gjorde textningen i Premiere istället :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
webster Posted July 8, 2004 Author Share Posted July 8, 2004 Betyder det att jag måste ha 2 st versioner på skivan en med och en utan text.. Var hittade du hur man gjorde text i encore. Finns det något bra subtitle program? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opus Posted July 8, 2004 Share Posted July 8, 2004 Du kan importera textfiler och subtitle-filer i encore... förstår inte vad orange menar med att göra det i premiere förutom att göra det med hjälp av titles vilket är oerhört dumt tycker jag... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
webster Posted July 9, 2004 Author Share Posted July 9, 2004 I vilket program gör man undertexterna i? Om man bara importerar en txtfilm ska den ha något speciellt upplägg ,typ att när man skriver vilken tid som en mening ska komma upp eller hur gör man? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted July 10, 2004 Share Posted July 10, 2004 Opus, ja, jag gjorde det via "titles" och visst det kan låta dumt, men det var 100 ggr enklare än i encore som krånglade hela tiden och det var inte alls krångligt i Premiere även fast man kan tro det ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opus Posted July 10, 2004 Share Posted July 10, 2004 Nej men det är drygt att göra nya titles och sen få allt att stämma istället för att ha en som genererar automatiskt vilket också gör att man inte behöver ha flera versioner av filmen. Man behöver inte göra texten i encore, man kan göra den via tidscoder i ett annat program... men det där beror ju också på längde av filmerna... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
webster Posted July 10, 2004 Author Share Posted July 10, 2004 Vad behöver man för program??? Någon som vet något bra? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r0cker01 Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 Jag använder "subtitle workshop" när jag skriver min subs, sen så använder jag virtualDub och deras subtitle filter när jag ska köra in dom i filmerna Ladda hem "subtitle workshop" och "VirtualDub" oc testa lite 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 [citat=r0cker01]Jag använder "subtitle workshop" när jag skriver min subs, sen så använder jag virtualDub och deras subtitle filter när jag ska köra in dom i filmerna Ladda hem "subtitle workshop" och "VirtualDub" oc testa lite[/citat] Vart kan man ladda hem dessa program? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts