Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Min Sony PC9E från 2001 lider av kondens och jag tänker lämna in den för att se om det går att reparera den...

Men min fundering är om det skulle vara idé att köpa en ny - utvecklingen borde ju ha gått framåt så att en kamera av idag är bättre än min gamla...

Efter att ha läst runt här i forumet så har jag läst tips om Panasoncis olika modeller NV-GS230, NV-GS320 (det verkar som om Panasoncis kameror är favoriter i forumet). Nu har jag hittat en Panasonic NV-GS250 till ett bra pris på pixmania se länk http://www.pixmania.com/se/se/90211/art/panasonic/videokamera-nv-gs250-silv.html

Visserligen är det en äldre kamera men...

Jag är en typisk amatörfilmare, filmar mest barnen hemma, eller konståkningstävlingar. Sedan redigerar jag filmerna (använder Windows Movie Maker) och behöver (läs vill ha!) ett nytt redigeringsprogram. Filmerna tänker jag sedan lägga över på DVD.

/anna

Postad

Om du inte behöver en mic-ingång så är Panasonic GS80 ett mycket billigt och bra alternativ. Förbluffande bra bild. Runt 2500-3000 kr. Sen hade jag nog lagt en slant på tex premiere elements att redigera i. Det kostar inte så mycket.

/KN

Postad

Tack för svar!

En säljare jag pratade med försökte få in mig på en videokamera, i en helt annan prisklass, som sparar på minneskort...

Det pratas ju mycket om 3CCD, vilket GS80 inte har, men det kanske inte spelar någon roll för mig som amatörfilmare...

Att GS80 har en optisk bildstabilisator och 32*zoom (kan man verkligen använda hela utan att hela bilden hoppar...) ser jag som fördelar...

Om jag går på en billigare kamera så är det ju värt att lägga en slant på redigeringsprogrammet...

/anna

Postad

Jag hade hållit mig till band om jag var du. Då har du kvar ett original på barnen. Filer på minneskort blir lätt borttappade i mappar och vid ett systemhaveri.