Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Min Sony PC9E från 2001 lider av kondens och jag tänker lämna in den för att se om det går att reparera den...

Men min fundering är om det skulle vara idé att köpa en ny - utvecklingen borde ju ha gått framåt så att en kamera av idag är bättre än min gamla...

Efter att ha läst runt här i forumet så har jag läst tips om Panasoncis olika modeller NV-GS230, NV-GS320 (det verkar som om Panasoncis kameror är favoriter i forumet). Nu har jag hittat en Panasonic NV-GS250 till ett bra pris på pixmania se länk http://www.pixmania.com/se/se/90211/art/panasonic/videokamera-nv-gs250-silv.html

Visserligen är det en äldre kamera men...

Jag är en typisk amatörfilmare, filmar mest barnen hemma, eller konståkningstävlingar. Sedan redigerar jag filmerna (använder Windows Movie Maker) och behöver (läs vill ha!) ett nytt redigeringsprogram. Filmerna tänker jag sedan lägga över på DVD.

/anna

Postad

Om du inte behöver en mic-ingång så är Panasonic GS80 ett mycket billigt och bra alternativ. Förbluffande bra bild. Runt 2500-3000 kr. Sen hade jag nog lagt en slant på tex premiere elements att redigera i. Det kostar inte så mycket.

/KN

Postad

Tack för svar!

En säljare jag pratade med försökte få in mig på en videokamera, i en helt annan prisklass, som sparar på minneskort...

Det pratas ju mycket om 3CCD, vilket GS80 inte har, men det kanske inte spelar någon roll för mig som amatörfilmare...

Att GS80 har en optisk bildstabilisator och 32*zoom (kan man verkligen använda hela utan att hela bilden hoppar...) ser jag som fördelar...

Om jag går på en billigare kamera så är det ju värt att lägga en slant på redigeringsprogrammet...

/anna

Postad

Jag hade hållit mig till band om jag var du. Då har du kvar ett original på barnen. Filer på minneskort blir lätt borttappade i mappar och vid ett systemhaveri.

3ccd eller inte, GS80 har progressiv CCD, har nog föga betydelse i den prisklassen. Hur som helst så är det lätt att förköpa sig. Om du gillat din gamla Sony-kamera så tror jag du inte blir missnöjd med en GS80.

Vill du lägga mer pengar så tycker jag du ska gå upp till HDV. För 9000 får du en HV20 som är helt fantastisk.

/KN

Postad

Jo, jag gillade min gamla Sony, men bilden blev lite "grynig" när jag filmade i ishallen... så en kamera med bättre skärpa skulle jag nog vilja ha...

En av fördelarna var att den hade/har DV-in

En av nackdelarna (men det kanske har med fotografen att göra) var att fokus ofta hamnade på sargen istället för på åkaren när jag filmade konståkning... Finns det någon kamera med en fokus funktion som gör att man kan följa åkaren eller finns det något annat tips (förutom att acceptera att reklamen på sargen är skarpare än dottern!)

Jag håller med om att jag helst vill fortsätta använda banden, det känns som om det blir mer arkivbeständigt. Risken är nog överhängande att man använder minneskorten om och om igen (precis som på kameran) även om jag där använder USB-minne som "arkiv".

Sedan är det ju också så att jag redan har MÅNGA timmar film på DVband, som jag ännu inte hunnit lägga över på datorn eller redigerat!

Så frågan är om jag ska gå upp eller ner i pris...

Jag har läst mycket om HV20, och det är kanske ett sätt att komma ifatt utvecklingen. En GS80 är ju kanske ett stödköp som säkert kommer att behöva bytas ut om några år (när även jag nått HD världen:)

/anna

Postad

Fördelen med en HV20 är att du kan filma i HD men göra capture i vanlig DV om din dator inte skulle orka med HD. Då har du kvar banden med full kvalitet.

När det gäller focus så finns det inga bra genvägar. Men nya kameror är bättre. Utvecklingen går framåt.

/KN

Postad

Jag skulle nog tipsa om Panasonic NV-GS320. Mycket fin bild. En sak som är negativ är förstås att det inte finns ljud-in så man kan plugga in en extern mic. Men den inbyggda micen fungerar alldeles utmärkt för amatörfilm, bara man håller sig borta från vind...

Det finns inte heller något ljud-ut för hörlurar, utan återigen en inbyggd högtalare, men det är inte som har stört mig.

NV-GS320 väljer man nog främst för bilden, för om man kan sin sak med ljussättning m.m., så kan man nog få till en riktigt snygg film.

Postad

Jaha,

Då är jag lite tillbaka till min ursprungsfråga...

De kameror som föreslås är alltså:

GS80

GS320

HV20

Spännvidden känn väldigt stor och det skiljer ju endel i pris...

Som amatörfilmare har jag säkert inte behov av en HV20, och är GS320 bättre för mig?

10* optisk zoom mot 32*

3-CCD eller inte

bättre optik?

/anna

Postad

Som jag förstod av ditt första inlägg så har du tänkt att använda kameran som en, vad jag kallar, semesterkamera (fritidsaktiviteter, semester m.m.). Då skulle jag definitiv välja NV-GS320. HV-20 skulle jag köpa för att göra amatörkortfilmer m.m., inte semesterfilmer.

10* optisk zoom mot 32*

Jag tycker inte man bör använda zoom. Eftersom, rätta mig om jag har fel, bildkvalitén blir sämre. Så gå hellre så nära objektet som möjligt och använd så lite zoom som möjligt.

3-CCD eller inte

3-CCD är att föredra framför t.ex. 1-CCD = bilden blir bättre

bättre optik?

320:ans optik är vad jag vet det bästa i kamerans prisklass.

Ett testklipp från en 320:a. Ha i åtanke att Youtube försämrar bildkvalitén, men jag tycker ändå att det går att se vad man kan få till med kameran:

Jag hade min NV-GS320 med mig på resan till Österrike och Italien och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Nu vet jag inte hur insatt du är i filmandet, men något som jag tycker att man bör lära sig är att välja rätt vinklar. Då kan man åstadkomma mycket med en semesterkamera.

Postad

Pc9:an är faktist jävligt bra. Förstår inte vad som hänt. Har en Trv20 (Pc10 motsvarigehten) Och är bättre en de flesta kameror upp till 4000kr+ idag.

Skulle också sattsat på en Hd-kamera.. Sonys hc5 har blivit ruuuskrigt billig 6000-7000kr på siba tror jag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...