peterfilm.se Postad 26 december 2007 Postad 26 december 2007 -------------------------------------------------------------------------------- Tja Är så jäkla sugen på en Letus35 mm nu. Såg några klipp och det ser riktigt najs ut! Vilken letus skall man ha? Verkar som flip är den enda där framesen blir rättvända??? Eller är flip en extra adapter som man måste köpa och sätta på en redan köpt letusadapter. ?? 1. Vad är det som gör skärpedjupet? adaptern eller objektivet? 2. görs all zoom sedan på objektivet och man inte kan zoom med kamerans zoom? Är lite dålig på objektiv men om man köper en Letus35, kan man t ex slänga på ett sådant här? http://www.blocket.se/vi/14597975.htm?ca=20_s Gahh. kul. 0 Citera
Octavianus Postad 26 december 2007 Postad 26 december 2007 det jag undrar, kan man ändra skärpedjupet på ngt vis, jag menar ibland vill man kanske ha 2dm dof, och i nästa kanske man vill ha 2 meter, men ha kameran på samma avstånd. Går det eller hur gör man? 0 Citera
beta75 Postad 26 december 2007 Postad 26 december 2007 Med en adapter på kameran så är det de objektivet du sätter på som bestämmer skärpedjupet. Bländaren och vilket avstånd styr. Så svaret är ja. /KN 0 Citera
upsetter Postad 26 december 2007 Postad 26 december 2007 -------------------------------------------------------------------------------- Är lite dålig på objektiv men om man köper en Letus35, kan man t ex slänga på ett sådant här? http://www.blocket.se/vi/14597975.htm?ca=20_s Gahh. kul. Tror inte du kan ställa bländaren på Canons Eos gluggar (förutom om du gör det på en eos kamera, sen kan du plocka av gluggen o sätta den på adaptern) rent generellt ska du dessutom satsa på en lite ljusstarkare glugg än den i anonsen eftersom adaptern kommar att äta en del ljus. 0 Citera
peterfilm.se Postad 27 december 2007 Författare Postad 27 december 2007 Med en adapter på kameran så är det de objektivet du sätter på som bestämmer skärpedjupet. Bländaren och vilket avstånd styr. Så svaret är ja. /KN Tack för dina svar, hela tiden. http://www.blocket.se/vi/14365896.htm?ca=20_s&last=1 Kommer detta passa på en letus35 mm? Hur funkar det med alla olika objektivs storlek filtergänga? Min Canon A1 videokamera har ju 72 millimeter, men sen har alla gamla Canon FD objektv mindre gängor (men i olika storlek!!!) Hur funkar det 0 Citera
Octavianus Postad 27 december 2007 Postad 27 december 2007 det är inte gängan på kameran som avgör vad du kan ha för objektiv, utan vad du har för fäste på din adapter. Storleken på kamerans gänga, avgör vad du behöver för stepringar för att kunna få dit din adapter, har du tur har du samma som adaptern är gjord för. Sen när du beställer adaptern väljer du vad för objektiv du ska ha. 0 Citera
peterfilm.se Postad 27 december 2007 Författare Postad 27 december 2007 Ok, get it. Tänkte helt fel nu. För mycket fet mat ;) Tack Octavianus och KN för detta inlägg beställer snart Letus 0 Citera
Octavianus Postad 27 december 2007 Postad 27 december 2007 ska bli intressant att se vad du tycker om den. Själv e jag sugen på en SGpro till min HV20, de har både flippmodul och followfocussystem. Plus att pengarna stannar innanför EUs tullar. Men jag ska lära mig kameran först osv. 0 Citera
janneck Postad 11 januari 2008 Postad 11 januari 2008 Man bör inte använda stepringar vid användande av adapter, då de väger en del. När du beställer en Letus kan du bestämma vilken thread diameter du vill ha så de passar kameran. Dof kan du bestämma med objektivet du sätter på.. Men det kommer givetvis dessutom ändra perspektivet så att bara byta objektiv är inte helt rätt. Du kan däremot zooma in mer mot bilden projecerad från adaptern. Ju mer du zoomar ju mer dof får du. Och du kan inte ha kameran helt utzoomad för då ser du adapterns insida. =) Med canons FD objektiv i adaptern så kan jag inte ändra bländaren på objektivet.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.