Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en tid gått och sugit på en idé som med åren mer och mer tar form. I bland lönar det sig att det tar tid. Jag övergav min stopmotionanimering "möte med döden", men jag har kvar möblerna. De är redan tillverkade av vit lera och det syns (avsiktligt). Jag vill återanvända dem, då de är snygga.

Jag skulle vilja göra en dialoglös stopmotion animering, med sparsamt med färg, eller eventuellt svartvitt. Dockorna skall vara lite abstrakta, eller surrealistiska. Jag vill ha germansk 20-tals impressionistisk stil i ljussättningen. Jag har hämtat inspiration från stumfilmer som Nosferatu, Metropolis och The Cabinet Of Dr. Caligari.

Ok, det är formen. Nu fattas förståss berättelsen. Och som vanligt är det inte så lätt att få en vettig berättelse som är motiverad på alla punkter. Hursomhelst;

Jag har tänkt mig att huvuddockan skall komma till skum figur i ett hus eller slott, mao ren kopiering av första fjärdedelen av nosferatu. Där händer "läskiga" saker typ huvuddockan upptäcker att dockan som bor i huset är läskig, typ Nosferatu. Jag har också Psycho i åtanke. Jag vet inte ännu varför han kommer dit. Det måste vara ett klockrent motiv varför, eftersom jag inte orkar vika ut mig i husköpsbeskrivningar. En punka på cykeln och det börjar regna, och huset står påpassligt i närheten är bra nog.

Vad är egentligen konflikten? Inte en susning. Jag vill inte ha för många gubbar, och de två skall nog inte helst börja fajtas d, utan jag vill spendera lite tid att de tex äter tillsammans. Kanske han helt enkelt blir inlåst och måste hitta ut? Det måste vara en mycket minimalistisk handling, med övertydlig dramaturgi. Jag räds inte att direkt kopiera existerande filmer. Det skall bli en stopmotionanimerad film och helst utan dialog.

Det är ingen brådska, eftersom jag inte tänker sätta igång på länge ännu utan är en dagdrömsprojekt som har hållt på i flera år, och som ändrat skepnad flera flera ggr.

Postad

Han kan vara utsänd från länstyrelsen och vill inspektera huset för en eventuell k-märkning. Vilket ägaren absolut inte vill. Han vill vara ifred och smider onda planer att försöka arrangera en "olycka" och eliminera inspektören...

Mmoooaaaahahahaha!!!!!

Namnförslag - The Evil Lair

/KN

Postad

Mmm. Det blir lång utvikning att förklara "Länstyrelsen" och "K-märkning". Nu skojar du nog lite med mig, men att vara "ifred" är en allvarlig bra start.

Postad

Nej jag skojade inte.

Det räcker väl med att komma körandes i en bil med länstyrelsen på och ha en namnbricka med inspektör...

Det kan ju annars vara någon som ska mäta ut en ny vägsträckning genom trädgården. En sådan kan ju vara lätt att hata...

/KN

Postad

Ah! det har du ju rätt i.

Bil med länstyrelsens text. Han kommer och bankar upp en skylt. Men varför skulle han gå in?

Men, medan jag installerade ny flashplayer på alla datorer, fantiserade jag anslaget. Det är nog inte så svårt. Ha stopmotionanimering i åtanke, ok? Pingu i svartvitt och mörk expressionistiskt stil.

En man cyklar i mörkret. Det blir punka. Mannen tittar på det platta däcket. Han sparkar på däcket. Cykeln ramlar. Han reser upp cykeln igen. Löv blåser upp. Månen lyser genom regnmolnen. En varg ylar. Det börjar regna. Han öppnar sitt paraply. Paraplyet vänder ut-och-in i vinden. Han kastar paraplyet som blåser bort. En åskblixt blinkar och vargen ylar igen. Mannen ser sig omkring. Han ser ett hus i siluette. Det lyser i ett fönster. En man tittar ut.

bara resten kvar.

grejen är att man kan inte ha så mycket rekvesita. jag tycker det blir för jobbigt att bygga en hel bil. Men en cykel köper jag i presentaffären och sprayar svart.

• 3 veckor senare...
Postad

Vad sägs annars om "abandonment issues" som motiv? :)

Besökaren tar skydd i Ägarens hus. Den mystiska, enstöriga - ja, näst intill eremitiska - Ägaren hittar en ny vän i Besökaren. Ägaren blir överlycklig över sällskapet (och här kan man börja antyda allt möjligt om varför ingen annan vill komma i närheten av huset) och överöser honom med uppmärksamhet . Det slutar regna. Besökaren tackar för sig och börjar gå därifrån. Ägaren inser att han kommer att tappa sin nya kamrat - och börjar göra allt för att hålla honom kvar...

Postad

Vilken tillfällighet. Just som jag startade word för att börja skissa så kom det en kommentar i den här tråden.

Inte så långt ifrån vad jag själv funderat på. Ägaren blir överlycklig av besöket...och sen nästa dag är ägaren spårlöst borta. Besökaren ser sig om huset och upptäcker att en del dörrar är låsta, medan andra inte är det. Ytterdörren för att ta sig ut är också låst. Besökaren gör en upptäcksfärd genom huset för att finna vägen ut och upptäcker olika "hemskheter" och svårigheter.

Om kvällarma återvänder ägaren och försöker hålla besökaren kvar med nya bjudningar. Så småningom upptäcker besökaren en tredje person som hålls fången, gömmer sig och se ägaren vara läskig mot tredje personen. När ägaren vänder ryggen till, befriar besökaren fången. Gemensamt letar de en utväg med ägaren jagandes efter dem. Till sist finner de en väg ut och ägaren lämnas ensam kvar i huset.

Enkelt och konkret. Anslag, första vändpunkt, andra vändpunkt, konfliktstegring, lösning. Klart. Och allt i "rum" utom gatan utanför huset så det blir lätt att bygga miljöerna. Och ingen dialog behövs heller.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...