Gå till innehåll

P+s Technik Mini Pro Filmoptik Adapter


astroleopeter

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

ericohman: Imponerande hemmabygge, får man måhända låna den när den blir klar?

 

Tisells, vad är det för något. Kollade ljud och bildmedias sida, men kunde inte hitta någon mini35. Kanske är sidan bara dåligt uppdaterad.

 

Skulle helst vilja ha den till XM2 eller XL1. Någon som vet var det finns?

Länk till kommentar
Share on other sites

tack!! vinjetteringen har jag nu lyckats få bort (skruvade isär ett tamron 135mm och använde dennes condenser-linser och satte framför respektive bakom den frostade cd-skivan.

men jag kortslöt min firewire port på min vx1k en gång i tiden så ni får vänta tills imorgon med att se mitt senaste mini35-test eftersom jag måste cykla till en kompis och logga in materialet ;)

 

jag ska bygga en utan cd-skiveprincipen för den blir ganska bökig. jag har köpt aluminiumoxid som man använder och skrapar sina uv-filter med för att de ska bli matta (som mattskivor fast otroligt mycket finkornigare). Frank har kommit långt i detta projekt, titta här.. jag tycker han får grymma resultat:

http://www.frankladner.com/testpics2.htm

 

Men detta är helt klart vad man ska bygga, jag ska fixa en supersjysst tutorial på min hemsida (http://www.de-interlaced.net) då jag är klar med bygget.

 

-------

Ja menar, TÄNK att få använda sina gamla 70-80 talsgluggar på sin vx1k/vx2k/xm1/xm2-kamera och få samma skärpedjup. Det som dessutom är underbart är att mattskivan liksom mjukar bilden en aning och gör en pytteliten glow så att det ser betydligt mer film ut.

 

http://www.de-interlaced.net/mini35 har lagt upp en ny film, den heter flicker.mpg (blinkingarna berodde helt enkelt bara på att det var lite glappt i sladdarna).

jag har inte börjat på en icke-cd-variant ännu men så fort jag får mitt aluminiumoxid (1000 grit) ska jag bygga ihop en.

 

ungefärligt pris för att bygga allt detta själv förutsatt att man inte har NÅT hemma...helt från scratch så skulle jag säga att du får en för under 500 kr (och då har jag räknat in priser för att t ex kunna köpa ett 135mm objektiv bara för att skruva isär och använda condenser-linserna...)

 

så detta är helt klart morgondagens ghetto-pryl som kommer ge häpnadsväckande resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

den kanske största fördelen jag ser i detta FÖRUTOM att man får så ursäkta språket JÄVULST fint skärpedjup och mjukhet i bilden så kan man ju dessutom köpa billiga ryska zenit-linser (m42) med en m42-canon eos/min md eller vad man nu har för bajonett på sin mini35-substitut... på så sätt kan man köpa raktecknande vidvinkel-gluggar för just över 1000 lappen (inkl frakt) och få en filmisk raktecknande 20mm-look. blir perfekt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljud- och bildmedia har den men inte till XL-1:an. Tyvärr så är inte deras hemsida uppdaterad. Det bästa är att ringa till dem och kolla om de har det du söker. Ska själv göra tester med mini35:an inom kort både med DVX-100 och PD-150. Ska även testa att skjuta med anamorfiska gluggar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...