FarfarsFilm Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Hej skulle behöva hjälp! Se filmen http://www.lunarstorm.se/Jopppi/galleri/261 Hur ska jag förhindra så inte fokusen blir suddig? Syftar på andra smällen i filmen! Jag hade på autofokus när jag filmade detta! 0 Citera
Team_fagott Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Du svarar själv på sista raden i ditt inlägg. 0 Citera
DDeridex Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Kan vara min burk men jag såg mest bara pixlar. Eller så är komprimeringen för hög. Jag såg smällarna tydligt men otroligt med pixlar mellan. Så av det klippet kan inte jag avgöra hur du har satt fokus. Jag vet dock att autofokus fungerar dåligt i mörker, särskilt när plötsligt ljus dyker upp. 0 Citera
FarfarsFilm Postad 20 december 2007 Författare Postad 20 december 2007 Om jag nu ska köra med manuell fokus hör ska jag ställa in den i mörkret? 0 Citera
DDeridex Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Det kan du inte. Du måste slösa ett par smällar på att testa fokus om du ska få det bra. Nu gissar jag vilt men du kanske kan testa att ställa en liten men stark lampa där du tänker avfyra dina fyrverkerier och ställa fokus efter den. 0 Citera
DDeridex Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Förresten. Det är ju för sjutton bara avståndet som bestämmer fokusen så belys helt enkelt ett föremål där du tänker avfyra, fokusera och "fire away". 0 Citera
FarfarsFilm Postad 20 december 2007 Författare Postad 20 december 2007 Det kan du inte. Du måste slösa ett par smällar på att testa fokus om du ska få det bra. Nu gissar jag vilt men du kanske kan testa att ställa en liten men stark lampa där du tänker avfyra dina fyrverkerier och ställa fokus efter den. Har tyvärr ingen lampa! Eftersom vi gör det ute på en sjö! Så man för väll köra med autofokus om det inte går på annat sätt! 0 Citera
simonrahnster Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Har tyvärr ingen lampa! Eftersom vi gör det ute på en sjö! Så man för väll köra med autofokus om det inte går på annat sätt! Kan du inte ställa fokusen under tiden, som någon annan föreslog? Eller börja med autofokus, och slå över till manuell när den är bra? 0 Citera
FarfarsFilm Postad 20 december 2007 Författare Postad 20 december 2007 Kan du inte ställa fokusen under tiden, som någon annan föreslog? Eller börja med autofokus, och slå över till manuell när den är bra? Eftersom vi bara gör en smäll blir det rätt svårt! 0 Citera
FarfarsFilm Postad 20 december 2007 Författare Postad 20 december 2007 Förresten. Det är ju för sjutton bara avståndet som bestämmer fokusen så belys helt enkelt ett föremål där du tänker avfyra, fokusera och "fire away". Tackar det var rätt smart! Borde ju fungera! 0 Citera
simonrahnster Postad 21 december 2007 Postad 21 december 2007 Kan du inte ställa fokusen under tiden, som någon annan föreslog? Eller börja med autofokus, och slå över till manuell när den är bra? Eftersom vi bara gör en smäll blir det rätt svårt! DU får väl chansa lite? 0 Citera
megawatti Postad 24 december 2007 Postad 24 december 2007 Det kan du inte. Du måste slösa ett par smällar på att testa fokus om du ska få det bra. Nu gissar jag vilt men du kanske kan testa att ställa en liten men stark lampa där du tänker avfyra dina fyrverkerier och ställa fokus efter den. Ficklampa och kille? 0 Citera
Munthe Postad 28 december 2007 Postad 28 december 2007 megawatti, en kille med rutin. PS. megawatti menar att man ställer killen där man vill att skärpan ska ligga i bild och ficklampan riktar han mot linsen. Det är så vi alltid gör i mörka miljöer när vi ställer skärpa. DS. FarfarsFilm; jag har en känsla av att dina kompisar kommer att hissna över din professionalism efter den här tråden. :) 0 Citera
FarfarsFilm Postad 28 december 2007 Författare Postad 28 december 2007 megawatti, en kille med rutin. PS. megawatti menar att man ställer killen där man vill att skärpan ska ligga i bild och ficklampan riktar han mot linsen. Det är så vi alltid gör i mörka miljöer när vi ställer skärpa. DS. FarfarsFilm; jag har en känsla av att dina kompisar kommer att hissna över din professionalism efter den här tråden. :) Nu vet jag hur man ska göra i alla fall! Haha jo dom kommer nog göra det =) 0 Citera
DDeridex Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 Det var väl det jag sa men Megawatti är en go kille som vet bäst med en raket i baken "Hoppas verkligen du förstod att jag var ironisk" 0 Citera
Munthe Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 Nja, jag tolkade ditt inlägg som att ett objekt inom fokusområdet skulle belysas för att man sedan skulle dra skärpa på det området. Inte att skärpan skulle dras på själva lampan. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.