Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kan vara min burk men jag såg mest bara pixlar. Eller så är komprimeringen för hög. Jag såg smällarna tydligt men otroligt med pixlar mellan. Så av det klippet kan inte jag avgöra hur du har satt fokus. Jag vet dock att autofokus fungerar dåligt i mörker, särskilt när plötsligt ljus dyker upp.

Postad

Det kan du inte. Du måste slösa ett par smällar på att testa fokus om du ska få det bra.

Nu gissar jag vilt men du kanske kan testa att ställa en liten men stark lampa där du tänker avfyra dina fyrverkerier och ställa fokus efter den.

Postad
Det kan du inte. Du måste slösa ett par smällar på att testa fokus om du ska få det bra.

Nu gissar jag vilt men du kanske kan testa att ställa en liten men stark lampa där du tänker avfyra dina fyrverkerier och ställa fokus efter den.

Har tyvärr ingen lampa! Eftersom vi gör det ute på en sjö!

Så man för väll köra med autofokus om det inte går på annat sätt!

Postad
Har tyvärr ingen lampa! Eftersom vi gör det ute på en sjö!

Så man för väll köra med autofokus om det inte går på annat sätt!

Kan du inte ställa fokusen under tiden, som någon annan föreslog?

Eller börja med autofokus, och slå över till manuell när den är bra?

Postad

Eftersom vi bara gör en smäll blir det rätt svårt!

Postad
Förresten. Det är ju för sjutton bara avståndet som bestämmer fokusen så belys helt enkelt ett föremål där du tänker avfyra, fokusera och "fire away".

Tackar det var rätt smart! Borde ju fungera!

Postad

Eftersom vi bara gör en smäll blir det rätt svårt!

DU får väl chansa lite?

Postad

Ficklampa och kille?

Postad

megawatti, en kille med rutin.

PS. megawatti menar att man ställer killen där man vill att skärpan ska ligga i bild och ficklampan riktar han mot linsen. Det är så vi alltid gör i mörka miljöer när vi ställer skärpa. DS.

FarfarsFilm; jag har en känsla av att dina kompisar kommer att hissna över din professionalism efter den här tråden. :)

Postad
megawatti, en kille med rutin.

PS. megawatti menar att man ställer killen där man vill att skärpan ska ligga i bild och ficklampan riktar han mot linsen. Det är så vi alltid gör i mörka miljöer när vi ställer skärpa. DS.

FarfarsFilm; jag har en känsla av att dina kompisar kommer att hissna över din professionalism efter den här tråden. :)

Nu vet jag hur man ska göra i alla fall!

Haha jo dom kommer nog göra det =)

Postad

Nja, jag tolkade ditt inlägg som att ett objekt inom fokusområdet skulle belysas för att man sedan skulle dra skärpa på det området. Inte att skärpan skulle dras på själva lampan.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...