LordViktor Postad 19 december 2007 Postad 19 december 2007 Funderar på att skaffa en mini-Dv kamera, och materialet ska sedan in i datorn för redigering o.s.v... Men hur enkelt är det. Jag har hört att det tar väldigt lång tid att lägga in DV på datorn, och så var det snack om nåt firewire. Och behövs det speciella kablar? Nån som orkar förklara? 0 Citera
pld Postad 19 december 2007 Postad 19 december 2007 Det tar ju realtid eller vad man ska säga att tanka in materialet i datorn. Har du ett klipp som är fem minuter så tar det då fem minuter att tanka in det. Kolla så att din dator har firewirekort. Kabel kan du be dem skicka med i affären eller om det följer med en i kameralådan. /Jesper 0 Citera
Octavianus Postad 19 december 2007 Postad 19 december 2007 brukar väll funka med USB kabel också? 0 Citera
jmalmsten Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 brukar väll funka med USB kabel också? Det är extremt ovisst och icke-standard för en DV-kamera att stödja DV-flöden via usb-sladden... Visst, USB2.0 har bandbredden som krävs om jag inte missminner mig men det är inget jag sett användas i praktiken. Oftast så används USB-sladden för att komma åt stillbilderna på minneskorten och ibland även köra kameran som webbkamera när det går... Vill du undvika problem, kör Firewire. Och ja... det tar tid att tanka in iochmed att det inte finns billiga bandspelare som kan ge annat än realtidsströmmar... men å andra sidan... använd tiden som går åt till att titta på materialet... kör videon med högtalare medan du tankar in och börja göra noteringar. Ett skönt sätt som jag brukar ta till är att fånga med scen-detektering. Då skapas separata klipp för varje gång inspelningen avbryts. På det viset kan man gå igenom hela bandet, kliva in i valfri utforskare/finder och rensa bort det onödiga... och jag kan nästan slå vad om att det går fortare än det evinnerliga loggandet och batch-capturandet som jag alltid får höra att "proffsen" använder. I HDV blev det jobbigare för Premiere saknar då scene-detect... men det löste sig när jag återupptäckte HDVsplit där den fanns igen:) Oh... jajust ja... tänk också på att det tar plats för DV-Material att ligga på en hårddisk... var inte förvånad om det närmar sig 10 gig per timme DV-material... men å andra sidan så är det ju inte ovanligt att även vanliga kontorsdatorer har uppemot terrabyte(1000gigabyte)-hårddiskar nuförtiden;) 0 Citera
LordViktor Postad 20 december 2007 Författare Postad 20 december 2007 Okej, tack för den upplysningen. Får se om jag orkar skaffa firewirekort, verkar ju kunna överleva utan...Förresten, vilket format kommer filmerna ha när dom kommer in i datorn? 0 Citera
LordViktor Postad 21 december 2007 Författare Postad 21 december 2007 .avi om du kö premiere Och med Sony vegas t.ex? 0 Citera
Team_fagott Postad 21 december 2007 Postad 21 december 2007 Vet ine. Kolla boken du fick med prorammet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.