Gå till innehåll

Michael Moores bluffar synas i Manifacturing Dissent

Recommended Posts

Postad

Såg precis den kanadensiska filmen Manifacturing Dissent som synar Michael Moore och hans ständiga bluffmakeri och manupulation av människor. Jag som länge varit kritisk mot Moore måste säga att jag häpnar över hur han hela tiden hävdar att hans fakta är 100% sanning trotts att han flera gånger om överbevisats.

Filmen är som sagt gjord av ett kanadensiskt dokumentärteam och i början av filmen märker man att de inte alls är emot Michael Moore men ju mer de synar hans filmer och framträdanden destu mer negativa till honom blir de.

riktigt kul att se en film som inte tar Moores motståndare i försvar utan endast ställer Moore och hans tillvägagångssätt mot väggen.

för er som inte sett filmen rekomenderar jag den, *Host finns på piratebay Host*

Ni som har sett den vad tycker ni?

Postad

Hur vet du att hon tyckte om moore från början? Det är bara ett dramturgiskt grepp. Vad skulle hon annars göra filmen för? Ett idolporträtt?

Det finns redan ett tiotal mer eller mindre oseriös Anti-Mooredokumentärer, antar att det här är en av dom mer seriösa. GIvetvis bör granskarne granskas.

Jag tycker att den var intressant. Men särskilt uppsedneveckande är den knappast. Den kanadeniska filmaren driver ju själv en tes, dvs. hon är precis lika subjektiv själv. Någon slutsats dras inte heller.

Att intervjuva Nader var bara fånigt. Han var ju mest bitter för att Moore lämnat honom, taskigt eller inte. Vad har det med saken att göra?. Sedan visade man ett videoklipp där Moore blev intervjuvad och irriterad/sårad (enligt Dokumnetärfilmerskan) för något, då berättar speakrösten att "moore är elak och bara spelar snäll" Klart som fan att kalrn är elak. En eloge för det.

Jag är medveten om att Moore inte är någon duvunge. Men dokumnetären kommer ju inte fram till något särskilt. Att dom inte fick använda sig av mixerbordets ingångar (mitt under talet, helt oanonserat för säkerhetsvakten) var t.ex en indis på att moore ville tysta dem (Genom att försämra deras ljud kvalitet så att dom fick använda en vanlig mic??)

Att man vinklar subjektivt när man gör en dokumentärfilm för att styrka sinn tes eller skapa en effekt, ge en personlig prägel (han deltar ju själv för att förstärka att det är HAN som driver, är subjektet och inte någon nyhetredaktion)eller ge filmen en bättra dramaturgi är ju ingen hemlighet. Det är ju det som är skilnaden mellan en dokumentärfilm och ett nyhetsreportage. Sedan var gränsen går måste ju disskuteras. Det är såklart jätte viktigt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...