Gå till innehåll

Vad tycker ni om "Vrakletarna"?


Markus Dykfilm

Recommended Posts

Hej... Jag är lite intresserad av vad ni tycker om programmet "Vrakletarna" som går på SVT på torsdagkvällarna? Jag har ju min syn på programmet, men den speglas ju en del av mitt dykintresse. Det skulle var intressant om någon här har sett programmet och vill ge sin syn. Jag har ju en del insikt i hur komplex ett sådant här program kan vara att spela in, vilka otroliga dilemman och begränsningar, men samtidigt även utroliga utaningar.

 

Så... vad är er bild av programmet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte de va underbart program! men tyvärr tanke på dåliga arbetstider så har jag snitt sett 2 avsnitt. Dock såg jag när dom hittade den där skeppet som var väldigt unikt och varit orörd hela tiden. (tror det va ett skepp från holländksa flottan, Hansa?) gillar mystiken och spänningen med vrakdykning och sånt så. Därför gillade jag era filmer väldigt mycket markus :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det avsmittet där de hittar ett helt intakt vrak från 1600-talet var det första avsnittet. Vraket går under namnet "Gubbavraket" på grund av de fint utsmyckade träskulpturer som står på deck. Skulpturerna är väldigt likt de som man kan ser står på Wasa's deck.

Det första avsnittet var väldigt bra tycker jag, men jag tror att de gick ut lite för hårt med att visadet vraket... där efter har det inte varigt så "häftigt", alla fall inte på den nivån som första programmet var på.

Programmet har hårt kritiserats i dykkretsar, det var därför jag postade här för att få er reflektion på, som inte tittar med "ens dykares ögon". Min fråga är;

Har de lyckas med att fånga icke dykandes uppmärksamhet, då programmet riktar sig till just den gruppen och inte till dykare?

 

 

 

Tomtebo, kul att du gillar våra filmer, sånt är kul att höra :) tack så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har även jag bara sett första avsnittet och trots min fobi för öppna vatten så måste jag säga att jag gillade det.

Kanske mera beroende på att jag är intresserad av historia än själva dykgrejen. Nu vet jag ju inte vad övriga avsnitt handlade om men jag har tex. svårt att tänka mig sitta och titta på ett program om ett sjunket lastfartyg från 1994.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hela programmet fick en rungande start med "Gubbavraket", sen har det tyvärr stagnerat... och sakta fallit i kvalité. Inte i själva produktionen utan i val av objekt. Alla var lyriska i dykkrätsarna efter det första avsnitet då det visade helt unika bilder på ett vrak som få kände till. Där efter följde en rad av mer kända vrak från WWII och senar delen av nittonhundratalet. Jag kan hålla med om att ett focus på mer historsikt intressanta vrak skulle kunna fånga mer tittare och jag tror att det är där de fallit lite. Inom dykkrätsarna kritiserar programmet på grund av att de spelar upp någon form av "dokusåpa" och försöker göra det spänande och dramatiskt, när det själva fallet är helt odramatiskt att byta om och dyka. eller att det är nervösa när dykarna NÄSTAN har nått sin maxtid. Tyvärr har nog Jonna (Programledaren) fått en roll som hon inte riktigt är lämpad för, hon är inte en erfaren dykare eller arkeolog/marinarkeolog och ska då "leda" en serie om, mer eller mindre, djupa vrak i Östersjön. Som jag förstått så var den rollen aldrig tänkt för henne utan hon fick den titeln i klippningen. Just detta irriterar många som jag prata med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...