Jump to content

Felicia Adjö

UvenEye

Recommended Posts

Satt o lyssna på lite sommarmusik idag, o sommarmusik för mig är bl a Cornelis Vreeswijk! O en låt, Felicia Adjö, som jag förmodar alla är bekanta med, gav mig en idé. Det har ju uppenbart hänt nåt med Felicia hehe, hon är borta, spårlöst försvunnen. Tänkte kunde vatt skoj att göra en liten film om vad som hände Felicia. Nu är min tanke lite mörk o kanske lite..INTE Cornelis Felicia...men såhär tänkte jag...DETTA hände Felicia:

Felicia är en 18 åring, en toppentjej på många sätt. Hon är söt, har humor, smart och trevlig. Hon är en sån som alla gillar, men det finns ju även de som inte gillar henne, just pga hennes "perfekthet". Tanken med filmen är att snabbt tala om för tittaren att Felicia är denna typ av person, en sån som alla gillar, man ska helt enkelt gilla Felicia.

Filmen utspelar sig för övrigt på en fest, en tonårsfest i nutid. Felicia är på dansgolvet, vi ser henne röra sig, henne le, allt o alla runtomkring märks inte, Felicia är i centrum. Runt omkring henne dansar det också folk, men det finns de som bara står o tittar. En kille, Rikard, står och gapar. Det märks att han gillar Felicia, han är rentav förälskad i henne. Men ja, nu ska jag inte gå in på detaljer, dels för jag inte vet nårra detaljer själv heller. Det finns en tjej, SARA, som verkligen AVSKYR denna Felicia! Och det gör inte saken bättre när Felicia står och dansar, smått sensuellt, med Saras pojkvän mitt framför ögonen på henne. Detta gör ju inte Felicia för att jävlas, är med killen som dratt sig nära Felicia.

Ja..kort o gått. Felicia blir senare våldtagen i skogen, av denna Rickard. Efter våldtäckten blir hon lämnad ensam i skogsdungen, eller vart de nu är. Hon försöker springa iväg, men det är svårt, och tårarna rinner. Hon möter senare Sara, och hon möter en väldigt rasande Sara. Felicia har nu gått över gränsen, menar Sara. Och hon börjar slå Felicia. Felicia ber henne sluta och försöker förklara vad som precis hänt henne. Men Sara blir bara argare o argare...o detta är en jäklig brud, hehe, hon misshandlar stackars Felicia till döds, sen dumpar hon henne i vattnet, sjön eller nånting..."och hennes kropp flyter aldrig upp igen..."

ja..detta va bara en snabb idé jag fick. Tänkte ändå kunde varit lite roligt o leka med idén om Felicia som försvann. Men ja...märker det är mycket att fixa till så det kan bli en spännande och fängslande..story hehe!

Va tycker ni själva? Idén kass eller dålig? Har ni kanske själva nårra idéer om va som kan hända eller har hänt Felicia?

Adjö!

Jag tycker absolut inte att det är nåt fel på idén. Sen gäller det ju dock att utförandet blir bra(vilket jag tror att kan bli också). Har funderat i liknande banor, fast angående "Hey Joe" med Jimi Hendrix, där Joe skjuter ihjäl sin tjej för att hon vart otrogen, sen flyr han till Mexiko.

• 3 weeks later...

En fortsättning kan se ut så här, jag skriver i stolpform:

En till synes livlös kropp flyter omkring i gästhamnen. Polisbåt tillkallas. Det visar sig vara en ung kvinna som dött. Olycka? Obduktion startar. Kvinnan ännu okänd. Spermier hittas vid obduktion! Trolig orsak "våldtäkt med dumpning". Vem blir misstänkt, ja inte en kvinna i alla fall. Här kan man dra in nästan alla på dansstället, eller har en liftning gått snett? Vem är gärningsMANNEN? Hela fältet står nu öppet och fantasin kan få en riktigt krånglig men spännande väg. SEDAN skall också allt filmas in, men har man kamrater som tycker det är roligt kan kostnaden hållas nere, då behöver det inte kosta mycket. Intressant blir (trots ett dystert ämne) både filming som redigering. Jag kan se framför mig en oerhört massa timmar, främst framför datorn...

Lycka till.

Lysande! tack tack!

men ville helst försöka göra den utan massa polis o allt sånt där polisutredargrejs om ni förstår va jag menar. men ändå bygga upp allt så det pekas mot att en våldtäcktsMAN varit i farten. men liksom skippa poliser o så, så det inte blir en CSI film haha.

o sen försöka ha själva våldtäcktsmannen och ja, gärningskvinnan som "huvudkaraktärer"...att ja, man helt enkelt följer dem i deras besatthet/avundsjuka mot Felicia..o vad som gör att det leder till det där hemska som händer.

o sen då försöka berätta allt på icke kronologiskt o ha många vändpunkter hit o dit så man aldrig riktigt e säker på vem/vad/varför.

over and out

Hej igen.

Då gör vi om den fortsatta tråden lite. Jag tar upp lite istället EFTER "det där hemska som händer", så du får en fortsättning på allt, kanske skall du lägga tyngdpunkten på fortsättningen efter våldtäkten...

Om du vill ha en fortsättningen bör du ha en huvudperson man kan följa som lever men som blivit "ändrad", då kan ju inte flickan dö, då dör även en del av fortsättningen, eller hur?? Många storys bygger på en invecklad fortsättning. Nä, låt henne istället leva och dyka upp hos någon hon söker hjälp hos, kan vara en liftare igen eller varför inte i en fin herrgårdsmiljö (nästan slott), och utan poliser. Visst skall du köra ditt race innan våldtäkten men jag tror du kan se betydligt fler uppslag i en fortsättning. Här följer ett exempel i all hast.

Efter våldtäkten har Felicia fått två problem på halsen, dels STUM (kraftigt chockad/skadad vid angreppet) samt en minnesförlust som kommer och går, hon blir inte riktigt trovärdig inför de hon anförtror sig, de fattar inte vad hon vill säga......Felicia får vila ut på herrgården tills vidare.

Plötsligt dyker Richard upp!! Richard arbetar extra som tidningsbud och kommer på förmiddagen till herrgården. Felicia känner igen honom men kan inte placera Richard p.g.a. av sin skada. Richard å sin sida blir skitskraj som inte hajar varför Felicia inte reagerar, varför blir hon inte rädd för honom... Richard blir plötsligt inställsam hos tjänstefolket för att kunna närma sig Felicia, något som godsägaren inte gillar då denne tror att ett rån är på gång mot Herrgår´n....Richard byter då ut sig själv mot SARA, då han själv inte känner sig välkommen. Hur reagerar Felicia mot nya tidningsbudet Sara?... oj, vad spännande det här kan bli..

Kan det va nåt.. låt din fantasi ta över. Kör inte fast i ett spår, sök upp fler spår/inriktningar samtidigt, skriv gärna ner några stolpar i de olika "spåren". Använd gärna min idé som en start, ändra lite och plötsligt "sitter den". Kanske fler "spår" sammanfaller och du ser plötsligt den "röda tråden", liksom hur upplösningen kommer att se ut. Gärna en upplösning som är tvärt emot vad de flesta tror, du behöver inte motivera upplösningen för det kan finnas flera alternativ till att just det avslutet blev så.... alltså växer mystiken även efter att filmen slutat... En film man inte avslutar i sin hjärna, man tänker vad hände egentligen även efter man gått till sängs... dagarna efteråt o.s.v. Kanske är det så du vill ha det? Det viktigaste, lek med fantasin men filmen måste ändå ha en viss verklighetsanknytning för att vara sevärd, för att bli rekommenderad. Lycka till!

/Bengt.

hellu!

bra idé bengt, men nog inte riktigt vad I have in mind hehe. nä, tänkte nåt mer...hm...relaterat till ja dagens "tonårsverklighet"...där ja..våldtäckter faktiskt händer fruktansvärt ofta. tänkte ge en bild av hur det kan gå så illa att en person verkligen våldtar en annan person. hur en person kan känna sig så..ja...så jävla desperat, så han, ja, våldtar en tjej.

min tanke e nåt sånthär. hela filmen börjar med..(smått inspirerad av Kill Bill)..att allt man hör är tunga andningar, nån som kämpar efter luft, nån som är i chock, dessa tunga andningar efter luft. man hör hur ansträngd denna, kvinna, verkar vara. bilden tonas upp. vi ser en hand som rör sig, som försöker dra sig fram bland löven och jorden på marken. så..det tänkte jag skulle vara början. alltså har man en aning om att det är någon..tjej..som kommer råka illa ut, men ändå inte så illa att hon är död.

sen så börjar man då "från början". o ja...så långt har jag inte kommit än.

men iaf tänkt såhär att i slutändan, ska felicia bli våldtagen av rickard. efter det så lämnar han henne. man får se hur han verkar besvärad av vad det är, han gråter...ångrar han sig, eller är det att hon fortfarande är kapabel till att berätta allt som gör honom så besvärad?

sen får man se hur den förstörda felicia gråtandes försöker ta sig upp och från skogen..eller dungen, där våldtäckte hade ägt rum. då kommer en gestalt..en mörkklädd gestalt med huva för ansiktet. men vet inte vem det är, men personen har kniv och får ner felicia på marken. och ja..hugger henne i ryggen och slår henne o gud vet vad. felicia "dör"..eller som vi ser det iaf...hon tuppar av.

sen så ser vi den mörka gestalten med huvan gå..vi är nästan säkra på att det är rikard som gått tillbaka för att "få tyst" på felicia. personen drar av sig huvan, och det är sara. tjejen som då hatar och varit svartsjuk på felicia.

ja, sen så ska allt berättas...okronologiskt och ja...hm...sitter o filar på allt...! klyddigt. men ja..vill inte ha nåt "för stort"..inget i deckarstil eller så.

ska få fram nåt mindre klyddigt snart..hehe..

på återseende

Hej igen.

Jag tycker du snärjer in dig i en besvärlig situation, då focuserar på själva smärtan och lidandet, då våldtäkten händer. Men det kanske kommer mera senare runt omkring.

Litet idéuppslag, lek nu med tanken att Richard är sjöman, "utsvulten sexgalning"... som haft brevkontakt med både Felicia som Sara, de båda flickorna ovetandes om varandra kärleksförhållande till Richard. När denne mönstrar av, fattar han dock mer tycke för Felicia än Sara, Sara blir förbannad och svartis på Felicia. Felicia i sin tur är högfärdig och "leker" bara med Richard........ till slut exploderar Richard!!!

Kan det här vara en fet inledning tro?

Hälsning Bengt.

jag försöker komma på bra och cornelis-relaterade namn till karaktärerna.

Felicia e ju såklart spikat redan.

sen till den manliga karaktären tänkte jag Anders från 'Mördar Anders'.

sen till den andra tjejen vet jag inte riktigt. Vet att det finns en 'Veronica' som Cornelis sjunger om. Så Veronica kanske hade varit det mest passande?

Va tycker ni om det? att döpa karaktärerna efter cornelis texter?

• 2 weeks later...