Astral Postad 8 december 2007 Postad 8 december 2007 Hej! Hur ska jag göra på bästa sätt för att jobba med ett HDVklipp ( 1440 x 1080i 25fps) i Aftereffects och sedan exportera ut det? Jag använder premiere V2.0 som intankningsprogram. och AE 6.5 som postprod program Ska jag exporera ut det som något annat än mpeg2 från premiere innan jag tar in det i AE? Vilka inställningar ska jag ha i "make movie" i AE när jag exporterar ut klippet som jag lagt effekter på? Jag vill ju som sagt ha det i 1440 x 1080 25fps när jag ska ha tillbaka det till timelinen i premiere När man jobbar med DVfotage är det såååå mycket lättare med inställningarna i Make movie. Jag hittar inget preset för HDV och när jag har provat runt med olika inställningar har datorn hela tiden sagt ifrån att det inte går att rendera ut Är tacksam för seriösa svar 0 Citera
svezze1 Postad 10 december 2007 Postad 10 december 2007 Kor ut det som okomprimerad Quicktime fran AE, alternativt, om du vill har lite mindre fil exportera med 'Animation' codec. Jag exporterar uteslutande till okomprimerad QT, det ar det som kallas for Broadcast quality. 0 Citera
John Postad 13 december 2007 Postad 13 december 2007 Använd inte make movie.. Använd Render que... Tips nummer ett.. 0 Citera
Astral Postad 16 december 2007 Författare Postad 16 december 2007 Kan du förklara skilnaden på renderque och make movie. 0 Citera
jonpet Postad 16 december 2007 Postad 16 december 2007 HDV är lite bökigt att jobba med i post på grund av dess codec. After Effects går ganska fort på knäna efter som HDV använder en GOP-komprimering som innebär att bara var sjätte eller tolfte bild sparas med full upplösning, och mellanbilderna har bara information om förändringar. After Effects måste därför räkna ut en hel del även utan applicerade effekter, vilket slöar ner allt en hel del. Så det bästa för After Effects är att du exporterar från Premiere till ett mindre komprimerat format. Ska du helt komma undan kvalitetsförlust är det okomprimerat som gäller. Samma sak ut från After Effects. Jag antar att du vill rendera till HDV, dvs. MPEG-2 igen, vilket inte är någon bra ide då du kommer dubbelkomprimera materialet och få en massa artefakter. Kör uncompressed där också. Du kan ställa in upplösning och framerate i din render cue, om bilden ser ihoptryckt ut i premiere handlar det om att ställa in rätt pixel aspect där. Uncompressed blir ganska stort, vilket kan vara ett problem om du har mycket material eller dåligt med utrymme. Jag har hört att Quicktime med svag JPEG-komprimering ska vara "nearly lossless", men jag överlåter till någon som kan mer om detta att fylla i där. Andra tips om bra codecs vore också intressant. Alltså, uncompressed ut från premiere, uncompressed ut från AE - ingen kvalitetsförlust. 0 Citera
Bulan Postad 17 december 2007 Postad 17 december 2007 HDV är lite bökigt att jobba med i post på grund av dess codec. After Effects går ganska fort på knäna efter som HDV använder en GOP-komprimering som innebär att bara var sjätte eller tolfte bild sparas med full upplösning, och mellanbilderna har bara information om förändringar. After Effects måste därför räkna ut en hel del även utan applicerade effekter, vilket slöar ner allt en hel del. Så det bästa för After Effects är att du exporterar från Premiere till ett mindre komprimerat format. Ska du helt komma undan kvalitetsförlust är det okomprimerat som gäller. Samma sak ut från After Effects. Jag antar att du vill rendera till HDV, dvs. MPEG-2 igen, vilket inte är någon bra ide då du kommer dubbelkomprimera materialet och få en massa artefakter. Kör uncompressed där också. Du kan ställa in upplösning och framerate i din render cue, om bilden ser ihoptryckt ut i premiere handlar det om att ställa in rätt pixel aspect där. Uncompressed blir ganska stort, vilket kan vara ett problem om du har mycket material eller dåligt med utrymme. Jag har hört att Quicktime med svag JPEG-komprimering ska vara "nearly lossless", men jag överlåter till någon som kan mer om detta att fylla i där. Andra tips om bra codecs vore också intressant. Alltså, uncompressed ut från premiere, uncompressed ut från AE - ingen kvalitetsförlust. Hallå Försöker få grepp om vad som sägs, blir de bättre resultat om man kör ut de i uncompressed och sen till mpeg2 eller är de hela saken me mpeg2 igen som är dålig? Att ha uncompresed filmer på datorn känns rätt smärtsamt, vad ja kommit fram till tar de ca 100mb/sek, 360 gig/h... Vad är bästa förloppet tro om man vill få ner de i hdv codec igen och "lagra" på hårdisken med bästa kvalite? Inte alltid man bara vill bränna ut de på nån dvd o slänga prodjektmappen.. (och ha kvar en uncompressed på 300+ gig som vanlig användare hehe) Att exportera direkt till mpeg2 ifrån premiere/ae är alltså INTE att rekomendera? Trodde först de va det självklara.. förvirrad =( 0 Citera
jonpet Postad 17 december 2007 Postad 17 december 2007 Ska försöka förtydliga. Om vi säger att du tar tankar in en film i HDV, klipper den och exporterar ut den färdiga filmen som HDV får du ingen kvalitetsförlust, om du däremot har lagt på någon effekt i premiere (wipe, färgkorr, whatever) har bilden blivit dubbelkomprimerad, och du har tappat kvalité. Anledningen till detta är att sålänge du bara kör raka klipp kommer du att kopiera informationen rakt av från dina källfiler, men om du förändrar bilden på något sätt kommer premiere att komprimera om den. Det korrekta sättet att jobba är därför att klippa i premiere, men absolut inte göra några effekter där, det gör du i AE, för att därifrån exportera till ett mindre komprimerat format. För egen del har jag alltid använt uncompressed, men då jobbar jag mest med musikvideos och andra korta grejer så utrymmet är inget problem för mig. Om utrymmet är ett problem skulle jag rekommendera att du använder en annan typ av komprimering än den som källmaterialet använder, t.ex. någon form av JPEG. Eller så är det inte så jävla noga i projektet du håller på med just nu, du vill bara få in bilden i premiere från AE, och så komplicerar jag allt för dig. Isåfall så: tryck ctrl+M din composition läggs till i render queue. Under output module välj custom och kör på Quicktime. Under format options väljer du JPEG 2000. testa att ställa in på runt 75% ger runt 200MB/minut Ställ in HDV-upplösning och pixel aspect ratio. samma sak gäller då när du ska ut från premiere 0 Citera
Max_H Postad 17 december 2007 Postad 17 december 2007 Ska man vara riktigt petig så blir det kvalitetsförlust även om du inte lägger på några effekter i HDV-mode (tyvärr)... I DV-/Okomprimerad-/P2-mode blir det däremot inte det - då sker endast kopiering. /Max 0 Citera
Bulan Postad 19 december 2007 Postad 19 december 2007 Ska försöka förtydliga. Om vi säger att du tar tankar in en film i HDV, klipper den och exporterar ut den färdiga filmen som HDV får du ingen kvalitetsförlust, om du däremot har lagt på någon effekt i premiere (wipe, färgkorr, whatever) har bilden blivit dubbelkomprimerad, och du har tappat kvalité. Anledningen till detta är att sålänge du bara kör raka klipp kommer du att kopiera informationen rakt av från dina källfiler, men om du förändrar bilden på något sätt kommer premiere att komprimera om den. Det korrekta sättet att jobba är därför att klippa i premiere, men absolut inte göra några effekter där, det gör du i AE, för att därifrån exportera till ett mindre komprimerat format. För egen del har jag alltid använt uncompressed, men då jobbar jag mest med musikvideos och andra korta grejer så utrymmet är inget problem för mig. Om utrymmet är ett problem skulle jag rekommendera att du använder en annan typ av komprimering än den som källmaterialet använder, t.ex. någon form av JPEG. Eller så är det inte så jävla noga i projektet du håller på med just nu, du vill bara få in bilden i premiere från AE, och så komplicerar jag allt för dig. Isåfall så: tryck ctrl+M din composition läggs till i render queue. Under output module välj custom och kör på Quicktime. Under format options väljer du JPEG 2000. testa att ställa in på runt 75% ger runt 200MB/minut Ställ in HDV-upplösning och pixel aspect ratio. samma sak gäller då när du ska ut från premiere Jag börjar sakna DV.. Men ja, om jag inte vill göra mina korrigeringar i AE så ska jag jobba med uncompressed då går premiere lika bra? Vad gör du med dina filmer sen, hur ska man spara/akrivera bäst för framtiden.. Lägger upp mina filmer på nätet i betydligt sämre kvalite men vill ju givetvis ha kvar ett bra ex själv.. Är de en tanke att börja tanka tillbaka till band? Känner mig sjukt rörig och dålig på ämnet, ush.. Men tack för att ni tar er tid! (någon som vet en bra guide/spalt/forum del om exportering i hdv osv, gärna på svenska så säg gärna till.. en riktig kurs skulle ju inte skada, me dv va de så simpelt) edit: Hur stor kvalitets förlust snackar vi om när man redigerar i premiere med kanske 2-3 filter. Själv tycker ja de ser lite grötigare ut ofta efter export men de trodde ja va pga felaktigt format i exporteringen. Blir de ingen bättring om ja renderar till uncompressed ifrån premiere, låter ju helt sjukt att de inte ska gå att redigera med effekter i premiere känns som hela programet känns defekt.. Och hdv standarden =P 0 Citera
Max_H Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Det bästa tycker jag egentligen är att jobba med ngn form av intermediate codec, dvs att konvertera materialet till något annat. Det blir riktigt segt annars. Själv kör jag med Aspect HD, men det finns flera andra alternativ. Jag brukar också koda om mina 1080i filer till 720P för att spara lite renderingstider... Du kan absolut köra uncompressed men i 1080i blir 8-bitars uncompressed runt 100 mb/sek - det kräver rätt feta diskar (4st SATA i raid 0 fungerar). Bandmaster är väl alltid bra, men den har ju en generationsförlust så det är ju lite trist om man behöver göra om ngt i filmen. Själv brukar jag köra en "trim" på projektet och bränna ut det på ett gäng DVD-skivor. Visserligen förlust där med (om man kör native HDV) men då har man separata klipp kvar som man enkelt kan ändra. Vilka format exporterar du till om det ser grötigt? Jag brukar exportera till Windows Media HD med gott resultat. Tycker ju för övrigt att Bomba.n-filmerna är rätt snygga, gammal bmx:are som man är. /Max 0 Citera
Bulan Postad 22 december 2007 Postad 22 december 2007 Det bästa tycker jag egentligen är att jobba med ngn form av intermediate codec, dvs att konvertera materialet till något annat. Det blir riktigt segt annars. Själv kör jag med Aspect HD, men det finns flera andra alternativ. Jag brukar också koda om mina 1080i filer till 720P för att spara lite renderingstider... Du kan absolut köra uncompressed men i 1080i blir 8-bitars uncompressed runt 100 mb/sek - det kräver rätt feta diskar (4st SATA i raid 0 fungerar). Bandmaster är väl alltid bra, men den har ju en generationsförlust så det är ju lite trist om man behöver göra om ngt i filmen. Själv brukar jag köra en "trim" på projektet och bränna ut det på ett gäng DVD-skivor. Visserligen förlust där med (om man kör native HDV) men då har man separata klipp kvar som man enkelt kan ändra. Vilka format exporterar du till om det ser grötigt? Jag brukar exportera till Windows Media HD med gott resultat. Tycker ju för övrigt att Bomba.n-filmerna är rätt snygga, gammal bmx:are som man är. /Max Max, va osäker på vem de var som höll på med cykling men nu så.. Var de ryggen som sa nej eller tappade du intresset? Nåja tillbaka till missären. Förebygger Aspect HD kvalitetsförlusten när man editerar tex färger i Premiere (med premieres egna plug´ins inte Aspect) eller är det enbart för att få de mer lätt tuggat? De jag hellst skulle vilja uppnå är att kunna redigera mina avi, m2t filer (eller vad jag har) i Premiere med effekter och allt utan att få små buggiga störningar i bilden.. De får jag nu dom dyger upp lite där o var, dock först efter exportering ifrån premiere. Antar de är detta som är problemet ni nämnt innan när man redigerar bilden i premiere? Sen om jag ska croopa ner allt får ja väl göra de i AE för bästa bild. Men pill-redigering mellan AE och Premiere vettetusan om ja tycker känns realistiskt.. Du har väl sett vilken sorts klippning ja gör om du vart på Bomba Max, trevligt me fint besök! Håller på med en ny film nu ifrån Sundsvall me blandat hdv, sd.. Ja räknar me problem-fest ^^ EDIT: Ser nu att ja får buggar även direkt på timelinen ibland, inget hdv matrial bara bilder och rendering.. Måste blivit i renderings filen? http://www.bomba.nu/001TEMP/bla.JPG (va lite dålig kvalite över lag men är ett blått sträck hehe) 0 Citera
Max_H Postad 22 december 2007 Postad 22 december 2007 Det var ryggen som tyckte att diskbråck var en jättebra idé... har fortfarande kvar min gamla Hoffman Condor (kört Condor sen...-94). Och har hojjat sen -83 (har inte slutat - bara ett låååångt uppehåll ;) ). Så man har hållt på ett tag - hojade ofta/massor/jämt med Geske/Jimmy N./Jonas M. & Co i GBG på 90-talet. Klämde av en rätt racklig tailwhip i somras dock... :) Aspect konverterar allt 4:2:0 material till 4:2:2 och återbygger de frames som saknas i MPEG2-strukturen. Filerna tar större plats men det gör det enklare för burken att spela upp och rendera materialet. Men Aspect kan vara lite kinkig beroende på vilken burk man har (kolla Danell's trådar om Aspect så...). Men min licens funkar i stort sett problemfritt (P4 3.2 Ghz Dual Core med 2Gb ram - byts snart mot en QuadCore så jag får hoppas den funkar där med). En grym funktion är att den kan köra capture från 1080i > 720P så man får progressive direkt. Och 720P är oftast fullt tillräckligt och min burk klarar nästan Magic Bullet i RT med 720P. Du kan ju, när din film är klar, ladda ner en 15 dagars demo och kolla. Du kan konvertera befintligt material som du redan gjort capture på. Har faktiskt aldrig sett det syndromet förut med strecket. Har du uppdaterat till senaste versionen 3.1.1? Du kan testa att sopa rent tidlinan på renderingar och dessutom starta om PPro och hålla ner vä shift - då körs en "reset" på alla pluggar. Det är sant att AE fortfarande gör bästa nedskalningen till SD. En "omväg" kan vara att exportera hela filmen som en Uncompressed HD-fil (blir STOR) som du sen importerar in i AE för slutlig export till "vad-du-nu-ska-till". /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 22 december 2007 Postad 22 december 2007 En grym funktion är att den kan köra capture från 1080i > 720P så man får progressive direkt. /Max Hur går det till? deinterlacar varan capturefilen under själva capture? Låter intresant, dock är man alltid rädd för att det blir lite grötigt då man har massa snabb motion i klippen, men är detta sätt bättre än ex feildskit? Mer teknik tack :) 0 Citera
Max_H Postad 22 december 2007 Postad 22 december 2007 Inte bättre än fieldskit. Cineform har "kryptiskt" sagt ungefär "Vi gör mer än bara slänger halva infon...". Men du deinterlace:ar nog det svåraste man kan iofs... Men som sagt, man kan ladda ner demon och testa och se om det duger. Har testat på extreme skidåkning och det såg bra ut i mina ögon. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 24 december 2007 Postad 24 december 2007 Helt galet, men min förra film är inte de-interlacad! Den skickades ut utan feildskit från ppro 2, och sedan konvert till mpeg via tsunami MPeg2. Sedan in i Encore och skapade en iso. Den iso lades upp på internet som alla kunda ladda ner och antingen kolla på dator eller bränna och kolla tv. Fattar fortfarande inte varför jag inte fick interlace ränderna i filmen. Är det bara för att VLC och mediaplayer uppfattar ISO:n som en DVD och därmed "de-interlacar" informationen vid uppspelning. Klart skumt, men jag ärsjälvklar helnöjd, då alla möjliga försök till deinterlacing med fieldkit blev otroligt grötigt (alla klipp är sjukt mycket motion, vågor i havet, surf hopp och snabba pnoreringar/zoom) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.