Jump to content

Hardcase

nykvist
 Share

Recommended Posts

Detta kanske inte har så mycket med teknik att göra.

Men hursomhelst...

Jag vill ha en hård, stöttålig förvaringslåda till min vx2100. Om man skall köpa Sony orginal kostar den minst 3000 kr och det känns inte riktigt motiverat!!

http://www.sonystyle.com/intershoproot/eCS/Store/en/imagesProducts/250x250/LCHVX2000_M.jpg

Så jag vill försöka hitta en annan. Vet ni vart man kan finna sådana förvaringslådor? Jag såg att de hade sådana på Claes Ohlson http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/322209_Xw2.jpg

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/328430_Bw2.jpg

men jag tror att de är något för små, man bör ju få plats med en rejäl stötdämpande inredning också. Kameran är 115x145x342 mm.

Vill helst veta om inköpsställen i göteborgstrakten, internetbutiker går också bra.

I vintras var jag på Bauhaus för att handla grejjer...

Jag såg en rätt bra väska där i aluminium som man kanske skulle kunna använda.

Jag mätte tyvärr aldrig hur stor den var... men jag minns att jag tyckte den verkade användbar.

Det är helt klart värt att köpa sonys riktiga hardcase.

Den är ju som gjord för vx2100, allting passar perfekt. Du får även plats med batterier, objektiv (beror på hur många men en vidvinkel och en liten tele iallefall) och annat. Det är viktigt att skydda kameran såklart, men det är även viktigt att skydda den på rätt sätt. Det är ditt val. Men jag rekommenderar en hardcase. Du kanske vill köpa nåt billigare, men kom ihåg att du kan få ta ut de 3000 kronorna på en skada sen istället, vilket inte är lika kul. En hardcase vinner du på i längden. Men som sagt det är ditt val.

Ja, jag har använt exakt en sån hardcase och vx2100.

Jag rekommenderar det. NFB rekommenderar det garanterat.

Jo, du kanske har rätt. Är bara det att jag är lite sur på Sony för jag tycker de har hutlösa priser på sina tillbehör. Vart köpte du den? Beställde du från staterna? De svenska internet-handlarna jag har sett säljer den för typ 5000 kr. (Antagligen p.g.a. fraktkostnaderna?)

Schyst site Minguez!

Haha, man kan nästan to att du jobbar som pr-ansvarig på företaget så som du uttrycker dig. Hade funkat som slogan i en reklam...

Kan nästan höra framför mig hur en såndär jobbig radioreklamsångare sjunger till en jobbig melodi som någon knåpat ihop på sin laptop...

"du designar caset hur du vill, till ett bra pris hos wemworks..."

Nja, jag jobbar på ett företag som hyr ut ljus, och vi har säkert ett par hundra casar som vi köpt från ett gäng olika företag.

Det finns typ 10 st företag som bara tillverkar casar åt folk som vill ha...

exemplevis:

Holmberg cases

Rig Hire

Powerplay och så vidare

Att jag i detta fall rekommenderade Wemworks är för att de normalt använder ett lite tunnare gods i sina cases vilket ger mycket billigare priser. Det tunnare godset påverkar dock inte så mycket om man bara ska ha en kamera i den, som man filmar med då och då...(skyddsfaktorn är lika hög, men caset får skavanker om det skulle åka på turné under 15 år)

Holmberg gör casar som ska klara av att vara dag åka ut och in i lastbilar, och knuffas omkring av truckar, och det är lite overkill i detta fall....

ps. på wemworks site under specialcasar, har jag designat och beställt 11, 12 och 15 :)