Pirat Postad 8 december 2007 Postad 8 december 2007 Tjena! Hur går man till väga när man spelar in musikvideo? Nu menar jag alltså den typen när man fotar bandet hela tiden och inte någon med en speciell story bakom. Jag är inte helt ny inom filmmakandet, men har aldrig gett mig in på den här genren än. Så, gott folk som har lite erfarenhet. Skulle ni vilja dela med er av lite info? Jag har en polare som vill att jag spelar in deras musikvideo, och som sagt den ska inte vara allt för avancerad. Det jag mest är ute efter är att läppsynket ska klaffa så bra som möjligt. Ska man då ha en "assistent" som sitter med hörlurar och lyssnar på låten i fråga samtidigt som han hela tiden kollar läppsynket/spelsynket på artisten? Är det lättast att köra igenom hela låten gång på gång, eller ska man hellre köra ett stycke i taget med så många tagningar som krävs? Kom gärna med tips ni som har koll. Tack på förhand. 0 Citera
Rabies Postad 8 december 2007 Postad 8 december 2007 Ta en boombox och kör musiken playback, artisterna mimar med känsla, spela in ljudet i kameran som slaskljud, synka med den riktiga låten i redigeringen. Kör ett par hela tagningar från olika vinklar, sen kan du köra så mycket mellantagningar du vill. Glöm inte att ta lite inklippsbilder så blir det inte så boring att kolla på bara bandet. Lycka till 0 Citera
auric Postad 8 december 2007 Postad 8 december 2007 gör det ett par gånger med olika bakgrunder bl.a. en green screan och synka ihop så kan du få mer variation på det 0 Citera
Gäst medmänsklig Postad 8 december 2007 Postad 8 december 2007 Jag antar att du filmar för att du vill ha de oseriöst och vill att dom ska förstöra, fattar ni? 0 Citera
Pirat Postad 9 december 2007 Författare Postad 9 december 2007 Jag antar att du filmar för att du vill ha de oseriöst och vill att dom ska förstöra, fattar ni? Vad menar du? 0 Citera
Pirat Postad 9 december 2007 Författare Postad 9 december 2007 gör det ett par gånger med olika bakgrunder bl.a. en green screan och synka ihop så kan du få mer variation på det Vad har green screen med inspelningstekniken att göra? 0 Citera
Pirat Postad 9 december 2007 Författare Postad 9 december 2007 Ta en boombox och kör musiken playback, artisterna mimar med känsla, spela in ljudet i kameran som slaskljud, synka med den riktiga låten i redigeringen. Kör ett par hela tagningar från olika vinklar, sen kan du köra så mycket mellantagningar du vill. Glöm inte att ta lite inklippsbilder så blir det inte så boring att kolla på bara bandet. Lycka till Tack ska du ha! Det var väldigt hjälpsamt! =) 0 Citera
Usarpe89 Postad 10 december 2007 Postad 10 december 2007 Jag håller på att göra en musikvideo åt några polare som projektarbete, började redigera igårkväll. Vi körde precis som Rabies sa med låten på playback så fick bandet mima med. Verkar funka helt okej hitills! Kan slänga upp videon när den är klar! Har bandet du gör videon åt nån myspace man kan kolla upp?:) Själv gör jag på Pedro sanchez låt "deadline" (promotar skamlöst här^^) http://www.myspace.com/pedrosanchezmusic 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.