Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena!

Hur går man till väga när man spelar in musikvideo?

Nu menar jag alltså den typen när man fotar bandet hela tiden och inte någon med en speciell story bakom.

Jag är inte helt ny inom filmmakandet, men har aldrig gett mig in på den här genren än.

Så, gott folk som har lite erfarenhet. Skulle ni vilja dela med er av lite info?

Jag har en polare som vill att jag spelar in deras musikvideo, och som sagt den ska inte vara allt för avancerad.

Det jag mest är ute efter är att läppsynket ska klaffa så bra som möjligt.

Ska man då ha en "assistent" som sitter med hörlurar och lyssnar på låten i fråga samtidigt som han hela tiden kollar läppsynket/spelsynket på artisten?

Är det lättast att köra igenom hela låten gång på gång, eller ska man hellre köra ett stycke i taget med så många tagningar som krävs?

Kom gärna med tips ni som har koll.

Tack på förhand.

Postad

Ta en boombox och kör musiken playback, artisterna mimar med känsla, spela in ljudet i kameran som slaskljud, synka med den riktiga låten i redigeringen. Kör ett par hela tagningar från olika vinklar, sen kan du köra så mycket mellantagningar du vill. Glöm inte att ta lite inklippsbilder så blir det inte så boring att kolla på bara bandet. Lycka till

Gäst medmänsklig
Postad

Jag antar att du filmar för att du vill ha de oseriöst och vill att dom ska förstöra, fattar ni?

Postad
gör det ett par gånger med olika bakgrunder bl.a. en green screan och synka ihop så kan du få mer variation på det

Vad har green screen med inspelningstekniken att göra?

Postad
Ta en boombox och kör musiken playback, artisterna mimar med känsla, spela in ljudet i kameran som slaskljud, synka med den riktiga låten i redigeringen. Kör ett par hela tagningar från olika vinklar, sen kan du köra så mycket mellantagningar du vill. Glöm inte att ta lite inklippsbilder så blir det inte så boring att kolla på bara bandet. Lycka till

Tack ska du ha! Det var väldigt hjälpsamt! =)

Postad

Jag håller på att göra en musikvideo åt några polare som projektarbete, började redigera igårkväll.

Vi körde precis som Rabies sa med låten på playback så fick bandet mima med. Verkar funka helt okej hitills! Kan slänga upp videon när den är klar!

Har bandet du gör videon åt nån myspace man kan kolla upp?:)

Själv gör jag på Pedro sanchez låt "deadline" (promotar skamlöst här^^)

http://www.myspace.com/pedrosanchezmusic

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...