Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Just nu redigerar jag på en skärm från Aoc men ska nu köpa en till dator och har då blivit rekommenderad Dell´s skärmar så det verkar bli en sådan.

/Jesper

Postad

Dator: LG 24" skärm. Fördel: Helt ok för priset. 4.800:- ex moms. VGA, komponent och HDMI. Nackdel: Kan inte klockas i 50 Hz för video.

Video: JVC TM-H150CG 15" 750 linjers crt-skärm ("matas" via ett Decklink-kort). Ingen HD än - hyr vid behov.

/Max

Postad

Jag förstår att det är bra att visa 50Hz eftersom video spelas in så, men kan du förklara i vilka situationer du behöver 50Hz i redigeringen (förutom när du filmat en crt-skärm)?

Och du har väl det förresten på refmonitorn?

Postad

Jupps... men det går att "fuska" med en Blackmagic HD SDI > DVI adapter och använda en 24" skärm som HD monitor. Men då rycker det i panoreringar emellanåt. Eizo och NEC har skärmar som går att klocka i 50Hz - men då kostar dom 16 - 20 K istället...

/Max

Postad

Är det LG 245WP-BN du snackar om ? Har själv en sådan, tycker att den är usel på att urskilja gråtoner i standard läget, knappt ens om du försöker kalibrera det.

Skärmen börjar klippa i färgerna när du justerar den på OSD:n, man vill ju inte sitta med 60 bländande i brightness hela tiden, dessutom gör ej reglage som contrast och brightness någon direkt skillnad vad gäller att få fram mer toner. T.o.m. min 206BW som baserad på dithering teknologi (TN panel) visar graduationer bättre och kan urskilja fler toner.

Dessutom börjar denna skärm föra massa småtickningar konstant efter att man stängt av den (då nätagget stängs av och skärmen blir kall, oftast på natten) och det är då man märker det.

Tror jag ska lämna tillbaka den och köpa en Samsung 245T istället, orkar inte med TN's förbannade betraktningsvinklar på en 24 tummare.

Postad

Det är en sån, men jag har ännu inga tickningar (eller dålig hörsel ;) ) - men den står i sovrummet och har inte stört än. Min budget täckte inte 245T, men jag jämförde (högst oprofessionellt) med alla andra 24" i den klassen och då var den helt ok. I alla fall klart bättre än Samsung 245B och Dell 2407. Jag snokade runt på lite forum och det verkar som om nästan alla skärmar i den klassen är rätt "varierande" i kvalitet beroende på hur bra just den råkade bli.

Men jag jobbar i princip aldrig med stillbilder (annat än för hembruk) och gör all färgkorr på en CRT. Men jag håller med om brightnessläget - lite bländande... Och så har jag inte haft längre än en vecka (eftersom den första var paj) - så jag kanske tjurar ihop om en vecka med mer användning och kryper till 245T korset.

Nästa gång blir det en Eizo eller en NEC. NEC har t.o.m en som man kan sätta ett SDI kort i - men då var man upp på 24K igen...

/Max

Postad

Jag har en rutten LCD från Videoseven men av någon anledning stämmer färgerna mycket bättre vid utskrifter från Photoshop än den dyra Samsung jag har på jobbet. Skrivaren är visserligen en HP 4700n och laserskrivare har ju en tendens att ge lite annorlunda färger än man tänkt sig.

Postad

Det är väldigt svårt att hitta en skärm som är befriad från de flesta problem när vi snackar 24 tums skärmarna. Isåfall ska du upp i 15-25 000 kronors klassen i Eizos urval som du också nämner och då är dem heller inte helt befriade från inputlag och ev. ghosting (eftersom dem ej är "spel"skärmar). TN paneler kan oftast uppnå snabbare resultat än VA paneler som ibland kan visa sin overdrive teknik för tydligt. Ta bara Dells 24 tummare som led av ordentligt ghosting pga av overdrive tekniken. Det var så jäkla störigt att man knappt kunde surfa ibland utan att märka det. Nu talar jag inte heller inte om ALLA exemplar, men många.

Är ändå relativt nöjd med min LG, ska få den utbytt för ljudet som kommer från den tänker jag inte acceptera.

Kommer, även som dig, att lägga lite extra nästa gång och köpa en Eizo (eller Samsungs mer high-end skärmar). XL-24 med LED Backlight slår ut ganska många Eizo för att den kan visa 100 % av Adobe RGB färgrymden med hjälp av sin backlight teknologi, vilket inte är fel.

Dock svider priset som sagt. :)

Postad

Man ska ju då köpa ny dator och då måste man ju självklart också ha minst en monitor. Eftersom jag kommer lägga en stor peng på datorn så kan man ju lika gärna lägga pengar på en bra monitor också.

Vad jag har förståt så verkar det som om det är Eizo och Nec som är dem stora i monitorbranschen.

En Eizo är alldeles för dyr för mig men jag såg en Nec som såg bra ut:

http://www.nec-display-solutions.se/coremedia/generator/index,realm=Products__Details__Main,spec=x__se__sv,docId=214474,group=all

Vad tycks?

Är den bättre än en monitor från Dell?

Hos Dustin kostar den 5 295:- inkl. moms om någon är intresserad.

/Jesper

Postad
2 x 19" CRF + bärbara för prewive på 15,4 wide.

Menar du CRT? Och att du har en bärbar dator med tillhörande 15,4" 16:9-ref.monitor? :)?

Postad

använder en ACER 1714 där jag har kontrollerna och tidslinjer och en LG FLATRON L1952S där jag har previewfönstrena... om jag redigerar SD så kanske jag kopplar upp TV'n via Firewire...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...