liljus Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Hej! Jag undrar om någon känner till ett sätt i After Effects eller Premiere som gör att jag kan ta bort en bakgrund på ett smidigt sätt. Min tanke är att det borde gå att använda vilken bakgrund som helst för att key:a bort, alltså om man skulle filma ett tomt rum i 30 sek (helt stilla kamera), sedan filma en person i samma rum lika lång tid, då borde det gå att ta bort det gemensamma i dessa två klipp, och kvar blir bara det som skiljer sig, d.v.s personen!!! Jag tycker det låter logiskt, man kan ju göra samma med ljud, alltså invertera en stereokanal o slå ihop kanalerna, kvar blir de "unika" L+R ljuden. Går det att göra med bild också? Jag har testat runt med olika blandningslägen osv, men inget blir bra. Någon som vet? MVH Liljus 0 Citera
Kranen Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Vet inte något ang. ditt alt. men det går ju alltid att göra en rörlig lagermask! :D 0 Citera
liljus Postad 4 december 2007 Författare Postad 4 december 2007 Mne betyder inte det att jag måste göra det frame-by-frame? Det kommer bli en del material, så det kan bli jobbigt.... Någon annan? :) 0 Citera
Max_H Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Det finns en sådan keying funktion i After Effects som heter "Difference Matte". Utan att säga för mycket så säger jag "Lycka till!!" (Läs mellan raderna: "Det är inte alltid resultatet blir så bra..."). /Max 0 Citera
liljus Postad 5 december 2007 Författare Postad 5 december 2007 Provade det, det blev ju inte riktigt som ma hade tänkt sig... Någon som har mer erfarenhet av detta? 0 Citera
megawatti Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 Köp en greenscren för bövelen! Eller börja rotoscopa! ;D Här har du ett fritids intesse, du lär sitta 1 dag innan du springer iväg å köper saker till greenscreen. Jag har tyg från ikea, 6x 1.5 meter som jag sydde ihop till 3x3. Sen några bygglampor som är bakvända och speglade mot 2 frigolitskivor. (Tack beta för tipset!) 0 Citera
Jawo Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 Frågan är dock om man inte nästan kan uppnå bättre resultat genom att rotoscopa än att köra med chromavägg. Åtminstonde med dv material. 0 Citera
liljus Postad 7 december 2007 Författare Postad 7 december 2007 Hej o tack för svaren! Greenscreen i all ära, men jag ska filma allt utomhus, i skog och på åkrara osv, så det blir lite meckigt tror jag. Det är en musikvideo som jag ska göra nu i dec-jan... Jag vill ha en massa personer i samma bild, utspridda, så tänkte jag att det hade varit smidigt om man bara kunde få bort bakgrunden o behålla den på en bild, så jag slipper maska bort alla! Svårt att förklara men jag hoppas ni förstår!men det blir nog helt enkelt till att maska, de i bilden ska inte röra sig så jättemycket så det får väl gå! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.