Gå till innehåll

Ombyggnad av backplane industridator till videoredigering


IronLion

Recommended Posts

Jag köpte 3 stycken industridatorer från Västsvenska Fotolab´s konkurs. Varje dator har 9 kortplatser varav varje instickskort har en separat processor. Varje instickskort har Windows NT som operativsystem och en egen hårddisk. I princip kan man köra parallella applikationer, fast på marknaden finns sådana program inte. Man måste kunna programmera själv.

Ett gammalt program från Kodak (film scanner) finns kvar för att digitalisera analog film men själva scanningshuvudet saknas. Enda möjligheten är att hitta något nytt användningsområde. Processorna har hastigheten 200-500Mhz. Har någon idéer om hur de skulle kunna användas till paralella applikationer vid videoredigering m.m. ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att en vanlig ny dator vida överstiger prestandan på den dator du skaffat. Men det är ett kul konsept. Jag har två (det var först fyra) AMD beräkningsdatorer ihopkopplade till ett kluster med totalt 20 datorer, som jag byggde om till vanliga datorer. Det var överlåtna datorer från SKF som senare skrotades. Så här i efterhand var det inte värt besväret även om det var gratis. Jag fick två mycket bullriga datorer utan ljud och vga-grafik.

 

Om varje dator snurrar sitt eget NT så är det nog svårt att använda datorerna till något kul, då NT var rätt dåligt på multitrådad multiprocessorkörning. Det var upp till programmakaren själv att sprida lasten. När det begav sig hade jag en dubbel-CPU-NT-dator och det var ofta en processor gick i top medan den andra vilade.

 

Egentligen borde jag inte kommentera, eftersom jag inte har nått vettigt att säga. Men det är en kul dator du hittat. Klart man måste försöka hitta på nått med den. Men jag har inget förslag. Fanns det med något kontrollprogram för att clustra ihop'et på nått sätt? Annars är det inte mycket annolunda än att ha 21 500Mhz-datorer i skrubben.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har även en ny AMD 64 bitars dator som också haltar efter med vissa program.

Därför funderade jag på att lägga belastningen på flera datorer. Exempel: en kör avspelningen av rå videomaterial medan en annan kör rå ljudmaterial och den tredje spelar in resultatet. David Spector skrev en bok om "Building Linux clusters". Med boken följer programvara för clusters. Fast jag har inte haft tid att pröva det än.

 

Skälet till frågan om användningsområde var att jag hoppades få tips från folk som jobbar hos stora produktionsbolag där eventuell liknande utrustning finns. Vilka professionella videoredigeringslösningar finns och hur är hårdvaran uppbyggd?

 

Angående mina "gamla" datorer: backplane instickskorten går enkelt att bytas ut till nya 64 bitars processorer om det skulle vara nödvändig. Lådan och moderkortet kan återanvändas.

De säljs fortfarande idag som high tech lösningar för data, forskning och telecom branchen.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag är nog inte så mycket till hjälp egentligen. Fast har du råd att köpa 21 stycken 64 bitars processorer? Jag tror inte att snurrande av operativ är det svåra, det knepiga är hur man fördelar resurserna mellan datorerna. Microsoft har ju bra clusterteknik i enterprise edition. Fast frågan är om det inte är mest aktiv/passiv-clustring och du vill köra parrallellkörningar? Nu spekularer jag sjövillt: Har inte lite exlusivare redigeringsprogram funktionalitet för att dela ut jobb mellan datorer, redan inbyggt? Det borde väl passa för din dator?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag kan inte det här med datorer men en renderingsfarm för 3d applicationer eller special effekt program som AE är uppbyggda så att ju fler processorer ju bättre.

Tydligen är nio 1GHz bättre än tre 3GHz.

 

Här är en beskrivning av hur man av oberoende datorer sätter ihop en renderingsfarm.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1847365,00.asp

 

Finns det platts för grafikkort i din uppsättning?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Skälet till frågan om användningsområde var att jag hoppades få tips från folk som jobbar hos stora produktionsbolag där eventuell liknande utrustning finns. Vilka professionella videoredigeringslösningar finns och hur är hårdvaran uppbyggd?

 

Frågan är väl lite svår att svara på eftersom frågeställningen är ovanlig. Normalt sett skaffar man verktyget efter vad man behöver få genomfört. Inte tvärtom - att man hittar en verktygslåda och sedan börjar man fundera på vad man ska göra med den.

 

Det låter väl som att du kan hänga på dom i ett nätverksrenderingssammanhang och som noder. Men det är där det blir lite konstigt eftersom det känns som att man vill börja med val av mjukvara och plattform och SEDAN skaffar man hårdvara som stödjer den lösningen. Och grejer som After Effects eller moderna 3D-program kan du inte rulla på NT och egentligen inte Linux heller (förutom ett fåtal 3D-program som stödjer plattformen). Klustring och videoredigering tror jag inte fungerar. Jag har iallafall aldrig stött på några videoredigeringssystem som använder kluster för att beräkna ren redigering. Det räcker ju med en helt vanlig och ytterst oavancerad persondator för att redigera t ex en långfilm. Ett par externa hårddiskar sedan är det bara att tuta och köra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte det här med datorer men en renderingsfarm för 3d applicationer eller special effekt program som AE är uppbyggda så att ju fler processorer ju bättre.

Tydligen är nio 1GHz bättre än tre 3GHz.

 

Här är en beskrivning av hur man av oberoende datorer sätter ihop en renderingsfarm.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1847365,00.asp

 

Finns det platts för grafikkort i din uppsättning?

 

Jo, men AE rullar inte på NT eller Linux.

Länk till kommentar
Share on other sites

Läs mitt första inlägg i denna tråd. Där framgår bakgrunden till min fråga.

Jag köpte datorn för 50:- Vid denna stora oförutsedda investering söker jag självklart efter applikationer!

 

Varje sund person med datakunskap vet väl att en vanlig dator klara videoredigering.

Videoredigering innebär för mig inte bara bild utan också ljud. Flerkanalig ljud!

 

Som datoranvändare vet jag också att alla datorer blir långsammare ju mer program installeras. Efter många tester föredrar jag spridda applikationer.

 

Möjliga tänkbara paralella applikationer vore:

 

flerkanalig inspelning av video i studion direkt till hårddisk

flerkanalig inspelning av musik i studion direkt till hårddisk

 

Vid filminspelningar som är tids-och kostnadskrävande behövs flera kameror (för olika vinklar eller backup). Kameror anslutna till min 50:- dator är för mig som är en fattiglapp ett bättre alternativ än att betala astronomiska summor till s.k. proffsutrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är såklart jättebra att du fyndade för 50 kr. Det har jag inte sagt nåt om. Jag har väl bara lite svårt att förstå vilket behov du har. Men självklart är det så att om du har en dator som inte klarar flerkanalig ljudinspelning och hantera video så får du väl göra det med dom andra du har nu.

 

En kamera är inte riktigt bara att ansluta till en dator. Eller menar du för nånslags DV-capture? Annars behöver du videokort som är den dyraste komponenten om man ska bygga en egen DDR. Jag har svårt att tänka mig at datorerna har PCI-xpress-platser vilket yterligare komplicerar det hela. Svårt att hitta videokort idag i andra standarder än det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som datoranvändare vet jag också att alla datorer blir långsammare ju mer program installeras.
Näe? Finns det någon vetenskaplig förklaring till detta? Jag ifrågasätter det påståendet. Jag kan gå med på att ju fler program man startar, desto mer resurser drar det.
Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå. Om man fyller systemdisken med program så att det inte finns någon skrivbar yta längre så kommer datorn att bli seg. ;)
[donk] *slår sig för pannan* Jo, det är klart.

Nu tänkte jag kanske inte så in i absurdum. 1995 var det ju faktiskt ett reelt problem och inte bara det. Var det inte fullt med program så fyllde Mosaic 1.0 hela hårddisken med internet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...