Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här kommer manus del 2. Nu har alltså kriget börjat och Simo har flyttats till fronten där allt är mycket värre än vad han är van vid i skogarna. HAn hinner inte skriva brev hem till sin fru under de kalla nätterna och intensiva dagarna med bomabardemang.

SumenSisu del 2.pdf

Postad

En liten undran. Om man förutsätter att dina skådisar pratar Finnlandssvenska skall man i så fall inte skriva dialogen på just det sättet? Som sagt jag vet inte men tror att frågan är befogad. Sen var det nåt ställe det fattas ett ord, där dom får frukost och han vill ha nåt VARMT för han fryser. Sen var det lättläst och verkar bra men du kommer nog att behöva rätt mycket folk i skogen för att få det som om det var verkligt. Låter dyrt tycker jag. Mycket folk= mycket rekvisita = mycket catering = mycket av allt. Tyvärr kan jag inte komma på något alternativ just nu, men återkommer i så fall.

Music

Postad

Härlig dialog, flyter på bra..bry dig inte om pengar i nuläget..skriv på så får du se vart det leder. kan dock hålla med om att man hellre skulle se filmen på finska, eller åtminstonde finlandsvenska. Har läst tidigare trådar där du säger att inte kan finska..förståeligt :D men skriv på, nån dag kanske man vi översätta ditt manus. Anledningen till att jag vill ha det på ren finska är att känslan blir starkare. "Shindler's list" förstörs på grund av att den är på engelska, synd.."der undergang" blir fullkomligt genial på grund av att den är på tyska. Spåket påverkar. Men som sagt skriv på så får du se vart det leder till. Lycka Till!

Postad

JAg förstår er båda och det är vårt största problem. MEn vi svenskar har ju inga krig det senaste seklet (vilket är tur).

JAg funderar på att skriva om det och göra så det är en svensk patrul istället. Ni vet "Finlands sak är vår ". Finlandssvenska kanske, österbottningar fanns ju:) MEn det låter liksom konstigt ändå. MAn hör att man försöker göra till rösten.

Postad

Finlandssvenska låter bra, lite mera saaaaaaatan perrrrrrrrkilllllä nu sa vi ricka kaffe och sen näppa nåra ryssar, typ.

Naturligtvis inte så att det blir en karikatyr utan väldigt seriöst men med just den lite hårdare jargong man tror att man kan vänta sig i en skyttegrav. Såg lite av det när vi fick se autentiska bilder från lite olika krig i lumpen. Där i skyttegraven när kulor börjar vina runt huvudet och granater mosar din närmaste kamrat så är det inte underligt att man gör både det ena och det andra i brallan, och då måste det vägas upp av en mera burdus och råbarkad manlig attityd. En bra ryss är en död ryss etc. etc. Kolla in lite Sven Hassel som jag i och för sig tycker tar i lite väl mycket. Jag tror att det kan appliceras på en finnsk grupp också med lite avvägning. Framför allt har han en del svordomar som vi inte är så familjära med i Sverige. Jag vet inte riktigt hur en finne svär men det borde nog vara med lite sånt. Kan kolla lite för min svärson pratar flytande finska så jag återkommer.

Postad

Saaataaana eller helvitä. JAg var på en föreläsning med Christer O´Reagan som sa att Finlandssvenskarna hade lite mer gameldagssvenska i grammatiken. T.ex. Nu när jag besitter mig i denna känsla av välbehag;). EMn jag är lite skeptisk till det där att det kan bli alltför oseriöst och att det blir för många omtagningar. Det finns ett annat sätt och det är att ändra historien så det handlar om Svenska frivilliga i vinterkriget. JAg tycker Finlandssvenska låter coolt. Men det beror på hur bra man är på att göra till rösten:)

Så vad tycker ni: Svenska frivilliga eller Finlandssvenskar. Eller blandat ;)

Postad

Det är bra, ska bli kul och se hur ni löser allt :D Kan ni verkligen få tag på så många statister som jag uppfattade manuset innehöll? :) Som LudvigHolmkvist säger är de väll bara att skriva på :) de blir ju nästan en bra bok annars ;D

Finlandssvenskar ska de va :P

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...