Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är det någon som vet hur man får tonerna när man komponerar i Cubase se3 att hamna i legato, så att det inte låter som att instrumentet börjar på en ny ton varje gång det byter tonhöjd. Går det i över huvud taget att göra det i programmet, eller behöver jag något tilläggsprogram.

Mycket tacksam för svar...

Postad
Är det någon som vet hur man får tonerna när man komponerar i Cubase se3 att hamna i legato, så att det inte låter som att instrumentet börjar på en ny ton varje gång det byter tonhöjd. Går det i över huvud taget att göra det i programmet, eller behöver jag något tilläggsprogram.

Mycket tacksam för svar...

måste tillägga att detta är något som skulle få låten/låtarna att låta grymt levande/verklighetstrogna, och en fråga, är detta din första tråd förutom den om vikingar?

och ja, jag vet att jag använt ex: ord/annat ord två gånger i ett tre-radersinlägg...

Postad
måste tillägga att detta är något som skulle få låten/låtarna att låta grymt levande/verklighetstrogna,

Intämmer, det är just därför som jag frågar efter detta.

och en fråga, är detta din första tråd förutom den om vikingar?

Ja det är min andra tråd.

Jag skulle fortfarande vara mycket tacksam för hjälp om hur jag skall gå till väga för att skapa legato i Cubase...

Postad

Kan säga rakt av att det där har inget med sequensern att göra.

För att kunna göra ett legato, eller glide som det ofta kallas, så måste synthen du spelar på, oavsett om det är hård eller mjukvara, ha funktionen inbygd, & det specifika ljudet du vill använda måste vara skapat med parametrarna för glide aktiverade & inställda.

Har du ingen synth som klarar av det eller kunskapen att hantera befintlig dito på det sättet, så funkar det mycket bra, upp till en oktav, att ställa pitch-modden på synthen till uppåt 12 halvtoner (en oktav), & skriva in/spela in pitchbend direkt i programmet :-)

Postad
Har du ingen synth som klarar av det eller kunskapen att hantera befintlig dito på det sättet, så funkar det mycket bra, upp till en oktav, att ställa pitch-modden på synthen till uppåt 12 halvtoner (en oktav), & skriva in/spela in pitchbend direkt i programmet :-)

Okej, tack...

Jag hittade i alla fall en hel del andra spännande saker när jag försökte "skriva in/spela in pitchbend direkt i programmet".

Att ställa in "pitch-modden" som du sade tror jag att jag lyckades med, men om jag kunde få ett förtydligande på vad du menar med "skriva in/spela in pitchbend direkt i programmet" så att till och med jag, som är en fullständig novis på cubase, förstår så skule jag bli väldigt tacksam.

Postad

Oj, önskar jag kunde ge nåt konkret svar där, men jag arbetar uteslutande "med händerna", & gör enbart rena korrigeringar med musen, & det dessutom på en ärke-gammal Atari MEGA STe med Cubase 2.01 & 3.0...

Dang, exxet var en fena på det där, men jag har inte hört av henne på länge, & jag vet faktiskt inte.

Vad du dock KAN göra, om du har tillgång till ett eller råd att köpa ett billigt, är att (jag tolkar ditt svar som att du kör med ren mjukvara) använda ett MIDI-keyboard eller MIDI-kompatibel synth, koppla in den i datorn, ställa tempot tillräckligt lågt för att du ska kunna arbeta bekvämt, välj en ny kanal att spela in på, men stäl in den så att den sänder till samma MIDI-kanal som mjukvarusynthen, loopa sequensen du vill lägga bendningarna på, & sen spelar du in dom manuellt tills du är nöjd.

När du sen fått ett färdigt spår du är nöjd med så kan du kopiera det dit det behövs i resten av låten :-)

Postad

Just ja! Är inte i studion nu så jag kan kolla exakt, & Atarin ligger nere för ögonblicket så jag kan inte i vilket fall, men jag TROR att editorn man enklast redigerar pitch med heter GRID-EDIT.

Där bör du, som jag minns det (inte använt det på ett år för inte hunnit) både kunna redigera vad du spelar in & skriva in egna data.

Dock inte att rekomendera att försöka skriva in en komplett bend-sequens där eftersom det skulle ta en evighet. Kan givetvis vara annorlunda nu, faktiskt inte använt MIDI-delen i Nuendo (samma som i Cubese vad jag vet) särskilt mycket så har dålig koll där :-)

Postad

Tack för alla försök att hjälpa till. Kul att det kommit en del svar på tråden.

Vad du dock KAN göra, om du har tillgång till ett eller råd att köpa ett billigt, är att (jag tolkar ditt svar som att du kör med ren mjukvara) använda ett MIDI-keyboard eller MIDI-kompatibel synth, koppla in den i datorn, ställa tempot tillräckligt lågt för att du ska kunna arbeta bekvämt, välj en ny kanal att spela in på, men stäl in den så att den sänder till samma MIDI-kanal som mjukvarusynthen, loopa sequensen du vill lägga bendningarna på, & sen spelar du in dom manuellt tills du är nöjd.

När du sen fått ett färdigt spår du är nöjd med så kan du kopiera det dit det behövs i resten av låten :-)

Jag har ett MIDI-keyboard (Casio 691), men jag tycker att även på det går det inte att få till något bra legato när man spelar.

Det pratades förut om synthar med inbyggd glidefunction

För att kunna göra ett legato, eller glide som det ofta kallas, så måste synthen du spelar på, oavsett om det är hård eller mjukvara, ha funktionen inbygd, & det specifika ljudet du vill använda måste vara skapat med parametrarna för glide aktiverade & inställda.

Går det att skaffa mjukvarusynthar med den funktionen som är kapabla med Cubase, det verkar som det sätt som passar mig bäst, om nu inte priset ryker iväg och blir hur högt som helst. Om det finns, har någon nått förslag på vart man skaffar hyfsat billiga "legato- eller glidesynthar" till cubase.

Tack på förhand...

Postad

Jodå, skulle säga att de flesta har den funktionen på ett eller annat sätt, men där kan jag tyvärr inte hjälpa mer eftersom det är olika från synth till synth hur man ställer in det.

Dock är en gemensam nämnare oftast att det ställs in i själva ljudet, inte som en universell sak för hela synthen :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...