Liza Postad 20 november 2007 Postad 20 november 2007 Hej och hå! :) Julen närmar sig och det gör även min nästa resa till Thailand! Denna gång har jag med mig min nya Canon HV20 och ser framemot en hel del filmande! Som alla vet så är det väldigt soligt och ljust där borta, pga detta faktum så köpte jag ett s.k polariseringsfilter. Det var faktiskt butiksägaren som rekomenderade det när jag sade att jag skulle till Thailand, han sade att ett polariseringsfilter är bra att ha då man är ute i solsken och ska filma!.. Det lät bra och jag köpte filtret! Men jag hajjade inte riktigt i vilka situationer jag ska använda mitt pol-filter. Någon här som kan ge en närmare beskrivning?.. Ska pol filtret på direkt jag är utomhus i solljus? Eller är det bara i vissa miljöer? Ett UV filter köpte jag också! Men det anser jag mig redan veta om. Man ska använda det i stora öppna landskap för att förhindra uv-dimma? :D Tackar på förhand! :) 0 Citera
jazze Postad 21 november 2007 Postad 21 november 2007 du ser väl om det är överexponerat, då sätter du på filtret. 0 Citera
beta75 Postad 21 november 2007 Postad 21 november 2007 Ett polfilter stoppar ljuset i vissa vinklar. Man skrunar fast det och sen vrider man på ringen om tittar på displayen för att se resultatet. Vad det gör är att ta bort reflexer från glasruta, blad, havet och himmlen osv. Du får mer mättnad i färgerna och blåare himmel. Men du MÅSTE vrida filtret för att få det resultatet du önskar. Prova hemma i sverige en solig dag med blå himmel. Ett ND-4 filter fungerar så att det släpper igenom mindre ljus så man kan använda stor bländare och/eller kort slutartid fast det är väldigt ljust. /KN 0 Citera
Liza Postad 22 november 2007 Författare Postad 22 november 2007 Tack! :) Jag tror jag hajjar nu! Kommer att använda mitt polfilter i överexponerade miljöer. tex stranden. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.