Liza Postad 20 november 2007 Postad 20 november 2007 Hej! Lisa heter jag och är nybörjare på digitalkameror! :) Har just köpt en Canon HV20 och jag har en fråga angående att fixa filmen från kameran till datorn.. Vilket program bör man använda för att uppnå bästa resultatet?.. Vill bara få in filmen på datorn i s.k "raw format" och sedan editera/klippa lite i Premiere Elements! Tacksam för svar! =) 0 Citera
Max_H Postad 21 november 2007 Postad 21 november 2007 Din kamera kan spela in två olika format: DV eller HDV. Bägge är komprimerade innan de spelas in på bandet och ändras inte på något sätt när de förs över till datorn. Det sker endast en kopiering av ettor och nollor. Du kan dock, om du spelat in som HDV, välja att nedkonvertera HDV materialet till DV format när du skickar ut det hela till datorn. /Max 0 Citera
Liza Postad 21 november 2007 Författare Postad 21 november 2007 Ok, tack så mkt Max! :) Det var vad jag behövde veta. 0 Citera
ronnylov Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Jag använder HDVsplit till min Canon HV20 och tycker det funkar bra för överföring av HDV till datorn via firewire. 0 Citera
ChrisSFP Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Annars fungerar väl helt enkelt premiere pro för att ta in? Du tar då in via firewire kabeln direkt till datorn utan komprimering.. Finns säkert något som heter capture i Premier, det fanns det då förr i världen när jag satt med det. Annars rekommenderar jag ju självklart att köra Apple och Final Cut ;) 0 Citera
vedran Postad 2 december 2007 Postad 2 december 2007 Hur du än gör när du tar in via firewire så kommer du inte runt komprimeringen. Firewire-ut, fångat direkt till datorn, har inte mer information än att fånga från band. För att fånga okomprimerat behövs ofta andra anslutningar (hd-sdi eller hdmi) förutsatt att dessa strömmar okomprimerat. Annars finns det guerilla lösningar då videonördar har lärt sig att plocka info direkt från CCD/CMOS men den kräver hög teknisk kompetens och en vilja att bryta garantin. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.