Gå till innehåll

Program till att strömma filmen från kameran till datorn?

Recommended Posts

Postad

Hej! Lisa heter jag och är nybörjare på digitalkameror! :)

Har just köpt en Canon HV20 och jag har en fråga angående att fixa filmen från kameran till datorn.. Vilket program bör man använda för att uppnå bästa resultatet?.. Vill bara få in filmen på datorn i s.k "raw format" och sedan editera/klippa lite i Premiere Elements!

Tacksam för svar! =)

Postad

Din kamera kan spela in två olika format: DV eller HDV. Bägge är komprimerade innan de spelas in på bandet och ändras inte på något sätt när de förs över till datorn. Det sker endast en kopiering av ettor och nollor.

Du kan dock, om du spelat in som HDV, välja att nedkonvertera HDV materialet till DV format när du skickar ut det hela till datorn.

/Max

Postad

Annars fungerar väl helt enkelt premiere pro för att ta in? Du tar då in via firewire kabeln direkt till datorn utan komprimering.. Finns säkert något som heter capture i Premier, det fanns det då förr i världen när jag satt med det.

Annars rekommenderar jag ju självklart att köra Apple och Final Cut ;)

Postad

Hur du än gör när du tar in via firewire så kommer du inte runt komprimeringen.

Firewire-ut, fångat direkt till datorn, har inte mer information än att fånga från band.

För att fånga okomprimerat behövs ofta andra anslutningar (hd-sdi eller hdmi) förutsatt att dessa strömmar okomprimerat. Annars finns det guerilla lösningar då videonördar har lärt sig att plocka info direkt från CCD/CMOS men den kräver hög teknisk kompetens och en vilja att bryta garantin.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...