Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan! Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få hjälp med! :) Jag är en nybörjare då det gäller att redigera sina digitala filmer. Det lilla jag kan och vet är bara små korn på ytan.

Nu undrar jag vilket program jag ska använa till att redigera mina filmer. Många säger windows moviemaker.. Finns det något annat program förutom MM som är bra för nybörjare?

Hur är adobe elements? Apple Final Cut?

Någon som kan rekomendera något?

Tacksam för svar! :)

Postad

Hej

Final Cut finns bara till mac. Har du en sån så skulle jag rekommendera Final Cut express.

Har du däremot PC så finns det en massa olika program att välja på.

MovieMaker är väldigt simpelt. Nästa steg är väl att prova Adobe Premiere Elements eller Sony Vegas. Pinnacle är ett alternativ fast de flesta verkar tycka inna om det.

Vill du ha ett riktigt avancerat program så kan du prova Adobe Premiere CS3 eller Avid.

De flesta finns att ladda ner som testversioner på tillverkarens hemsida så du kan prova först. Googla.

/KN

Postad

Det finns ett program som heter Magix som vinner priser hela tiden men det verkar inte vara upptäckt i sverige. Jag är datavan men inte filmvan så för mig funkar det jättebra.

http://www.magix.de och välj en svensk flagga så får du text på Engelska.

Jag har själv det som kostar runt en femhundring men väntar med att uppgradera till början av nästa år när 5.1 ljud på riktigt ingår i fullversionen, den för ca 995.

Music

Postad
Hejsan! Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få hjälp med! :) Jag är en nybörjare då det gäller att redigera sina digitala filmer. Det lilla jag kan och vet är bara små korn på ytan.

Nu undrar jag vilket program jag ska använa till att redigera mina filmer. Många säger windows moviemaker.. Finns det något annat program förutom MM som är bra för nybörjare?

Hur är adobe elements? Apple Final Cut?

Någon som kan rekomendera något?

Tacksam för svar! :)

Jag är nybröjare själv, när jag valde programm så började jag med det som fäöjde med kameran. Powerpro express nånting.

Nu har jag Adobe premiere pro 2.0 och det tycker jag är bra, jag valde det för att jag känner någon som har det och kan jobba med det. Det är viktigt att man bara kan kyfta luren när det är stressigt. Skönt även med ett programm som gör att man inte slår huvudet taket så fort man gjort mer än 2 filmer.

Postad

Tack för alla tips! Ni har varit väldigt hjälpsamma! :) Har kollat på de program som ni talade om och har fastnat för Premiere Elements.. Det har en hel del valmöjligheter och ser användarvänligt ut för en nybörjare som mig!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...