Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För det första så är jag ny här på Vodoofilms forum och tycker det verkar vara en jättebra sida med mycket tips och hjälp på vägen. Jag är verkligen nybörjare inom filmskapande och har i princip bara gjort 3 st. amatörfilmer i skolan, så naturligtvis så blir det en hel del misstag och problem i processen. Nyligen spelade jag och några vänner in en kortfilm som vi blev otroligt nöjda med. Ljussättning, dramaturgi, skådespeleri. ALLT satt perfekt. Förutom! Den så otroligt viktiga detaljen; ljudet. Vi hade glömt kolla ljudet och sen när vi tankar in filmen upptäcker vi till vår stora fasa att det inte finns något ljud. Så för att inte behöva göra om hela processen (den tiden har vi inte) så bestämde vi oss för att använda oss av ljudpålägg i efterhand. Hela filmen är ca. 10 min lång och innehåller inte allt för mycket dialog. Nu till min fråga: Hur gör man detta på smidigaste sätt? Är det bästa kanske att göra om scenerna exakt som dom är på filmen fast bara spela in ljudet? Hur gör man detta på bästa möjliga sätt?

Tack så mycket för svar!

Postad

Ett tips är att spela in ljudet där ni spelade in scenerna i filmen. Spela också in atmosfärljud på varje inspelningsplats, så att det täcker er scen längd Det kan vara bra att ha en monitor där ni kan se vart saker sägs, och försöka synka ljudet (dialogen) efter filmen och läpprörelser och så.

Fins nog inget "lätt" sätt att göra det på är jag rädd.

Det tekniska lämnar jag till någon bättre lämpad.

Postad