Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För det första så är jag ny här på Vodoofilms forum och tycker det verkar vara en jättebra sida med mycket tips och hjälp på vägen. Jag är verkligen nybörjare inom filmskapande och har i princip bara gjort 3 st. amatörfilmer i skolan, så naturligtvis så blir det en hel del misstag och problem i processen. Nyligen spelade jag och några vänner in en kortfilm som vi blev otroligt nöjda med. Ljussättning, dramaturgi, skådespeleri. ALLT satt perfekt. Förutom! Den så otroligt viktiga detaljen; ljudet. Vi hade glömt kolla ljudet och sen när vi tankar in filmen upptäcker vi till vår stora fasa att det inte finns något ljud. Så för att inte behöva göra om hela processen (den tiden har vi inte) så bestämde vi oss för att använda oss av ljudpålägg i efterhand. Hela filmen är ca. 10 min lång och innehåller inte allt för mycket dialog. Nu till min fråga: Hur gör man detta på smidigaste sätt? Är det bästa kanske att göra om scenerna exakt som dom är på filmen fast bara spela in ljudet? Hur gör man detta på bästa möjliga sätt?

Tack så mycket för svar!

Postad

Ett tips är att spela in ljudet där ni spelade in scenerna i filmen. Spela också in atmosfärljud på varje inspelningsplats, så att det täcker er scen längd Det kan vara bra att ha en monitor där ni kan se vart saker sägs, och försöka synka ljudet (dialogen) efter filmen och läpprörelser och så.

Fins nog inget "lätt" sätt att göra det på är jag rädd.

Det tekniska lämnar jag till någon bättre lämpad.

Postad

Eftersom ni inte har något ljud alls kan ni ju bygga upp en helt ny ljudbild, men till det krävs en mer ren ljudläggare och tid :) Hur som hellst är det väldigt svårt att göra eftersynk (spela in dialogen i efterhand) utan att ha något att gå på, dvs man måste nästan alltid kunna lyssna på dialogen hur den lät på plats och sen får skådespelaren apa efter så gott det går. Även då är det svårt. Men ni kan ju prova i allafall, i värsta fall får ni ta om de scenerna helt där det är dialog helt enkelt.

Sen måste ni ju ändå lägga endel tid på ljudläggningen då ni inte har något ljud alls, atmosfärer, lite små trampgrejer (steg och rörelser), effekter (telefonsignaler och dörrar tex), mycket av detta får man ju gratis i synkarna i vanliga fall, även om man ändå lägger på mer i efterhand.

Postad

Jag hade ett gäng klasskompisar som hade filmat en reklamfilm i en Ica-butik. De hade snackat med butiksägaren och sett till att det var okej att de kom. När jag sedan hjälpte dom tanka in materialet fanns, precis som för er, inget ljud.

Klasskompisarna förbannade sitt misstag efter att kommit fram till att varken tid eller inspelningsplats fanns.

Då löste jag det med ett knep som ni kan köra med om ni saknar tid och kunskap inom synkar området.

Knepet heter stumfilm.

Dra ner alla färger, kanske en liten brun ton. Leta reda på en skiva med lite käck pianomusik (helst med Charlie Chaplin eller Helan och halvan på omslaget.) och sedan det magiska uppspeedandet. Vid dialog klipper du till en textruta, vit på svart, lite krusiduller med mera.

Detta kan inte bli dåligt. Nu var ju för sig ditt skådespel bra, men om det inte skulle vara det täcker hela knepet/effekten allt vad amatörskådespel heter.

Postad

Haha tro inte vi har tänkt på stumfilmsidén, tyvärr förlorar filmen hela sin charm som stumfilm. Det är liksom en futuristisk apokalyptisk framtidvision som spårar ut i mardrömsliknande manér. Fungerar tyvärr inte som stumfilm. Vi får helt enkelt göra så att vi tar om alla scener nu när vi har filmens uppbyggnad klar för oss. Vi mäter tiden på varje scen och försöker synka ljudet så gott som det går.

Men tack för alla hjälpsamma svar! It almost makes it worthwhile.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...