Klajj Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Hej Jag funderar på att köpa en ny kamera (Canon XH A1). Eftersom den kan spela in i HD (och det är så klart det jag vill utnyttja) funderar jag samtidigt på om jag måste byta upp datorn jag har för att kunna redigera osv. Datorn jag har i dagsläget är en iMac G5 2 GHz med 1.5 GB ram och programmet jag använder vid redigering är Final Cut Express. Jag har hört att man kan dra ner kvalitén på materialet medans man redigerar för att sedan tanka ut det i full HD, är min dator tillräcklig för det eller kommer det bara att hacka även fast man drar ner på kvalitén? Hoppas ni förstår min situation. /Klajj 0 Quote
beta75 Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Hej Jag använder min powerbook g4 1.5ghz med Final Cut 5 och en HV20. Det funkar faktiskt ganska bra. Så jag ser inget hinder att använda din G5 och FC express med HDV. Däremot är det väl aldrig dåligt med mer kraft. Rendering tar dock ganska lång tid på min älskade gamla 12"-are... /KN 0 Quote
Klajj Posted November 5, 2007 Author Posted November 5, 2007 ok ok... redigerar du i full HDV då? 0 Quote
beta75 Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 Kör med Apple Intermediate Codec 1080i50 som projektinställning. Funkar faktiskt. Dock lite segt ibland men den är ju flera generationer äldre är en iMac G5. Vid import så går det i ca 45% av hastigheten så man får titta på kameran display. Jag ska uppgradera snart är tanken men hade jag haft en G5a så hade jag väntat... /KN 0 Quote
Eibon Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 det borde gå bra men mer ram skulle inte skada. 0 Quote
Klajj Posted November 5, 2007 Author Posted November 5, 2007 Vid import så går det i ca 45% av hastigheten så man får titta på kameran display. /KN Vad menar du med 45% av hastigheten?:P 0 Quote
beta75 Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 När jag använder capture så släpar bilden efter i previewfönstret. Och när jag stoppar så tar det en stund innan capture e klar. Men klippen blir i rätt tid. Samma sak händer i iMovie. Så importen sker i realtid men det tar dubbelt så lång tid för datorn att tolka signalen. Slö G4 processor. /KN 0 Quote
Klajj Posted November 5, 2007 Author Posted November 5, 2007 ahh ok nu fattar jag :D men det spelar ju inte så stor roll bara det funkar sen... men du har inte provat att dra ner på kvalitén medans du redigerar? eller kan man inte göra så? 0 Quote
beta75 Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 Jag är ganska ny på Final Cut men jag tror att det går att redigera med lättare material och sedan ersätta med större. Importen tar dubbelt så lång tid men jag har inte så bråttom. Ska skaffa fetare burk men har beslutsproblem. Lutar åt imac. Det är mest vid rendering som det segar. Powerbooken är en 12". Tycker det är synd att apple inte gör någon Macbook Pro i samma storlek längre. Det är så oerhört smidig. /KN 0 Quote
Klajj Posted November 10, 2007 Author Posted November 10, 2007 Ok, jag är också relativt ny på final cut, eller redigering över huvud taget. Men om man kan dra ner på kvalitén och sedan öka den när man är klar skulle det vara grymt:D Är det någon där ute som vet? 0 Quote
Blue Chip Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Vet vad? Om renderingstiden sjunker vid lägre kvalitet? Jo, men det är ursprungskvaliteten och avståndet mellan ursprunget och den färdiga koden som är skillnaden i tid. Säg att du minskar kvaliteten med 10% - då har du en ganska kort renderingstid. Är skillnaden melllan dem båda 90% så tar det enormt mycket längre tid. Det är i alla fall vad jag vet. Någon som kan mer kanske vill fylla i..? Sen tycker jag, ärligt talat, att FCExpress och gamla iMovie är näranog same-same i form av möjligheter och slutresultat. Nya iMovie och FCPro är en annan sak... Hoppas det var till någon hjälp?! 0 Quote
beta75 Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Man kan fånga materialet i tex dv och redigera. Sedan gör man en ny capture i HD och ersätter de gamla filerna och reconnect media. Funkade när jag provade men det kräver lite pill. /KN 0 Quote
pelai Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Jag uppgraderade min iMac g5 2ghz för några månader sedan till den nya intel iMac 24" just för att kunna klippa HDV native när jag skaffade mig min HV20. Så länge du komprimerar HD till vanlig SD och klipper i SD som Beta75 föreslog så går det finfint men att klippa HD i iMac g5 är ju så segt att det är outhärdligt, tom i AIC (apples intermediate codec). Jag för min del tyckte att det inte fungerade alls. 0 Quote
Klajj Posted November 19, 2007 Author Posted November 19, 2007 Jag uppgraderade min iMac g5 2ghz för några månader sedan till den nya intel iMac 24" just för att kunna klippa HDV native när jag skaffade mig min HV20. Så länge du komprimerar HD till vanlig SD och klipper i SD som Beta75 föreslog så går det finfint men att klippa HD i iMac g5 är ju så segt att det är outhärdligt, tom i AIC (apples intermediate codec). Jag för min del tyckte att det inte fungerade alls. Ok, jag måste bara fråga, är SD samma sak som DV? 0 Quote
beta75 Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 SD = Standard definition HD = High definition Så SD är "vanlig" upplösning. Läs mer på DENNA LÄNK. /KN 0 Quote
Recommended Posts