Max_H Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Adobe Premiere Pro CS3.1 med stöd för Panasonics P2 MXF filer är nu släppt via Adobes automatiska uppdatering. Den kommer också att finnas som nedladdningsbar fil i nästa vecka. Den innehåller bla också en buggfix för problem med ljudsynken på HDV-clip (som också emellanåt gav röda/gröna frames). MXF-stöd i After Effects CS3 släpps senare i höst. /Max 0 Quote
neolit Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Kanske min fundering inte har något med ämnet i sig att göra så mycket men jag är lite nyfiken på, då jag läste att Adobe Photoshop CS3 och hanterar video. I så fall undrar jag, hur detta går till och vad kan man korrigera/redigera med hjälp av CS3 Neo 0 Quote
Arclight Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Tack för nyheten Max ! Och som svar till neolit, du kan göra en hel del. Men jag tror Adobe främst satte in videofunktionen för att kunna 3D animera, då de riktar sig mycket till ingenjörer och liknande, men är ej säker på varför de kom in i programmet. Du kan i princip färgkorrigiera med PS CS3, animera vanliga text lager och använda de flesta verktyg du normalt använder i Photoshop, fast istället på video. Du arbetar allstå numera, om du föredrar, med en tidslinje. Hur detta står sig till After Effects är ju en fråga. Photoshop har ju 3D stödet, vilket After Effects inte har (nu menar jag importera 3ds max filer eller dylikt direkt in i programmet). Men för animering i övriga fall eller som digitalt compositing program är ju AE överlägset PS i min mening. Dock är dem ju nog inte ämnade att hålla på med samma sak. Har testat och jobba med video i PS och det är hemskt jämfört med AE. Och dessutom måste du ha Photoshop CS3 Extended för den nya videofunktionen. Hehe, iallafall så kanske Max kan svara på frågorna mer utförligt än vad jag gjorde ? 0 Quote
Max_H Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 En stor skillnad mellan AE och PS är att PS målar med "pixlar" medan AE målar med "vektorer". Resultatet blir inte alltid detsamma. Men visst, det finns ingen motion tracker, möjlighet att animera penseldrag osv. Men Photoshop har ju lite fler verktyg för just "målning" än AE. Vi kan se det som ett första steg. Och önskan om funktionen i sig kom faktiskt från flera stora post-hus, bla ILM. /Max 0 Quote
neolit Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Tack för upplysningen Arclight och Max. Läste nämligen på MacWorld och var nyfiken. Neo 0 Quote
H.S Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Photoshop cs3 e dyrare än After effects cs3 så PS e nog bättre än AE. Har ingen aning om varför jag skrev det men ändå. 0 Quote
Arclight Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Photoshop cs3 e dyrare än After effects cs3 så PS e nog bättre än AE. Har ingen aning om varför jag skrev det men ändå. Du förstår säkert hur dumt de lät. Men det är lugnt, vi förlåter dig ändå. ;) 0 Quote
Max_H Posted October 22, 2007 Author Posted October 22, 2007 Ytterligare en notis: CS3.1 ger också stöd för QuickTime 7.2 - både Mac och PC. Dock endast i Premiere Pro CS3.1, INTE (jag upprepar) INTE i After Effects CS3. Har du och använder After Effects - hoppa fortfarande över QT 7.2. /Max 0 Quote
Jonsson Posted October 27, 2007 Posted October 27, 2007 Fridens Max & alla övriga! Laddade hem uppdateringen, vilken har stått & tuggat i ca. tre timmar nu... Är det fel någonstans eller skall de ta så lång tid? Jag har för övrigt student verisionen av CS3 Master collection, om det nu har något med saken att göra. Jag har dessutom ca. 5 timmar HDV-film i datorn som pågående projekt, kanske det också inverkar. Vad tror du om läget, är det dags att ge upp? MVH / Jonsson 0 Quote
Max_H Posted October 27, 2007 Author Posted October 27, 2007 Hade du Premiere igång när du körde uppdateringen? Installerade den igår på en "gammal" P4 3Ghz och det tog runt 2 minuter. Eller är det att det tar över 3 timmar att ta hem... vilket låter mycket långt. Den är ca 43 mb stor så det borde inte ta såååå långs stund. I så fall, avbryt och testa igen. /Max 0 Quote
Jonsson Posted October 27, 2007 Posted October 27, 2007 Edit: Nu har jag 3.1! Ljudet verkar synka dessutom!! Jag hade nog den ver. hela tiden (via autouppdateringen), men av någon anledning malde exe-filen på med sitt "Lagar:". --- Hade ej premiere igång vid installationen. Uppdateringen står förresten fortfarande & tuggar med: "Installerar korrigeringsfil..." och underst: "Lagar:" Datorn är en C2D med 5 GB ram, dock bara en hårddisk, men det borde snurra på bra. Nedladdningen tog ca. 5 min, men filen jag hittade var bara 13 MB. MVH / Jonsson 0 Quote
peterfilm.se Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Det här kända audio sync problemet, var det vid capture eller under post som det uppstod, dvs blev själva den fysiska filen audiosyncat fel? 0 Quote
Jonsson Posted March 15, 2008 Posted March 15, 2008 Ljudet hamnade några tiondelar före i sync vid capture. Det var helt sjukt osynkat, ljud från föregående scen dök ibland upp i början på efterföljande scen. Bugfixen åtgärdade ej syncfelet på redan inlagd film, men efter några (tiotal)timmars ny fräsh capture blev allt frid & fröjd. MVH / Jonsson 0 Quote
Rogge Posted March 15, 2008 Posted March 15, 2008 Bugfixen åtgärdade ej syncfelet på redan inlagd film, men efter några (tiotal)timmars ny fräsh capture blev allt frid & fröjd. Inte för att det hjälper nu, men du hade bara behövt radera dom filer som ligger där du har pekat dina Scratch Files och Media så hade du sluppit att fånga om allting. Filerna slutar på .mpgindex, men jag tog bort alla för säkerhets skull. :) 0 Quote
Jonsson Posted March 15, 2008 Posted March 15, 2008 Jaa, där fick jag för att jag inte ställde frågan i forumet, utan bara tutade på. ;-) Men din vishet kan säkert hjälpa någon annan Rogge, så jag tackar å deras vägnar. / Jonsson 0 Quote
Recommended Posts