Gå till innehåll

Premiere Pro CS3.1 ute nu.


Max_H

Recommended Posts

Adobe Premiere Pro CS3.1 med stöd för Panasonics P2 MXF filer är nu släppt via Adobes automatiska uppdatering. Den kommer också att finnas som nedladdningsbar fil i nästa vecka.

 

Den innehåller bla också en buggfix för problem med ljudsynken på HDV-clip (som också emellanåt gav röda/gröna frames).

 

MXF-stöd i After Effects CS3 släpps senare i höst.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske min fundering inte har något med ämnet i sig att göra så mycket men jag är lite nyfiken på, då jag läste att Adobe Photoshop CS3 och hanterar video. I så fall undrar jag, hur detta går till och vad kan man korrigera/redigera med hjälp av CS3

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för nyheten Max !

 

Och som svar till neolit, du kan göra en hel del. Men jag tror Adobe främst satte in videofunktionen för att kunna 3D animera, då de riktar sig mycket till ingenjörer och liknande, men är ej säker på varför de kom in i programmet.

Du kan i princip färgkorrigiera med PS CS3, animera vanliga text lager och använda de flesta verktyg du normalt använder i Photoshop, fast istället på video. Du arbetar allstå numera, om du föredrar, med en tidslinje. Hur detta står sig till After Effects är ju en fråga. Photoshop har ju 3D stödet, vilket After Effects inte har (nu menar jag importera 3ds max filer eller dylikt direkt in i programmet). Men för animering i övriga fall eller som digitalt compositing program är ju AE överlägset PS i min mening. Dock är dem ju nog inte ämnade att hålla på med samma sak. Har testat och jobba med video i PS och det är hemskt jämfört med AE.

Och dessutom måste du ha Photoshop CS3 Extended för den nya videofunktionen.

 

Hehe, iallafall så kanske Max kan svara på frågorna mer utförligt än vad jag gjorde ?

Länk till kommentar
Share on other sites

En stor skillnad mellan AE och PS är att PS målar med "pixlar" medan AE målar med "vektorer". Resultatet blir inte alltid detsamma.

 

Men visst, det finns ingen motion tracker, möjlighet att animera penseldrag osv. Men Photoshop har ju lite fler verktyg för just "målning" än AE.

 

Vi kan se det som ett första steg. Och önskan om funktionen i sig kom faktiskt från flera stora post-hus, bla ILM.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ytterligare en notis:

 

CS3.1 ger också stöd för QuickTime 7.2 - både Mac och PC.

Dock endast i Premiere Pro CS3.1, INTE (jag upprepar) INTE i After Effects CS3. Har du och använder After Effects - hoppa fortfarande över QT 7.2.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Fridens Max & alla övriga!

Laddade hem uppdateringen, vilken har stått & tuggat i ca. tre timmar nu...

Är det fel någonstans eller skall de ta så lång tid?

Jag har för övrigt student verisionen av CS3 Master collection,

om det nu har något med saken att göra.

Jag har dessutom ca. 5 timmar HDV-film i datorn som pågående projekt,

kanske det också inverkar.

Vad tror du om läget, är det dags att ge upp?

 

MVH / Jonsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade du Premiere igång när du körde uppdateringen? Installerade den igår på en "gammal" P4 3Ghz och det tog runt 2 minuter.

 

Eller är det att det tar över 3 timmar att ta hem... vilket låter mycket långt.

Den är ca 43 mb stor så det borde inte ta såååå långs stund. I så fall, avbryt och testa igen.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Edit:

Nu har jag 3.1! Ljudet verkar synka dessutom!!

Jag hade nog den ver. hela tiden (via autouppdateringen),

men av någon anledning malde exe-filen på med sitt "Lagar:".

---

 

Hade ej premiere igång vid installationen.

Uppdateringen står förresten fortfarande & tuggar med:

"Installerar korrigeringsfil..."

och underst:

"Lagar:"

Datorn är en C2D med 5 GB ram, dock bara en hårddisk, men det borde snurra på bra.

Nedladdningen tog ca. 5 min, men filen jag hittade var bara 13 MB.

 

MVH / Jonsson

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Ljudet hamnade några tiondelar före i sync vid capture.

Det var helt sjukt osynkat, ljud från föregående scen dök

ibland upp i början på efterföljande scen.

Bugfixen åtgärdade ej syncfelet på redan inlagd film, men

efter några (tiotal)timmars ny fräsh capture blev allt frid & fröjd.

 

MVH / Jonsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Bugfixen åtgärdade ej syncfelet på redan inlagd film, men efter några (tiotal)timmars ny fräsh capture blev allt frid & fröjd.

Inte för att det hjälper nu, men du hade bara behövt radera dom filer som ligger där du har pekat dina Scratch Files och Media så hade du sluppit att fånga om allting. Filerna slutar på .mpgindex, men jag tog bort alla för säkerhets skull. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...