Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Var ute här om dagen och filmade lite natur, bara för att lära mig min kamera, jag provade att filma med olika skärpedjup med manuell fokus. Men det är så svårt att se på lilla displayen på kameran om det är bra fokus eller inte, när jag förde över filmen till datorn ser det inte alls så skarpt ut som jag trodde att det skulle bli. Finns det något knep för att kunna göra detta bättre, då jag ska filma mest snowboard till vintern så kan man inte ha med extra monitorer osv..

Postad

Beroende kameran så i vissa fall så kan det finnas en focus-assist som hjälper till med detta. Men beroende på kamera och funktioner så är det inte alla som kanske har det.

//johan

Postad

Ska du filma på ett bestämt avstånd zoomar du in, ställer fokusen och zoomar sedan ut. Det är enklast att ställa skärpan på människors ögon, raka sträck eller bokstäver.

Kör du snowboard med mycket rörelse kan det vara bäst att köra med kort brännvidd så du slipper jobba med fokusen så mycket. För diverse statiska bilder kan du såklart ställa fokusen innan på det sätt jag skrev ovan. Eftersom det inte är jättelätt att ställa fokus mot snö, kan du ju kanske ha med dig en linjal eller liknande att ställa fokusen på.

Postad

Eller köp en kamera med extended focus, ex Sony Z1 eller FX1, den funktionen är faktiskt sjukt användbar :) Vet annars att det är lite tricky att få bra focus i grädden.. Tips är ta en polare som ställer sig vid kicken och sätt focus på honom (om du nu filmar från sidan). Ingen autofokus någonsin om du inte kör followcam få fyllan ;)

Postad

Sen är det inte att förglömma att om du skjuter SD (inget om vilken kamera nämns;)) så ser det alltid suddigt ut i datorn... Medan TV'n ger mycket bättre "uppfattad" skärpa... som beror på allt mellan att avståndet till skärmen är längre på en TV till att pixlarna visas pixel för pixel istället för att bres ut på flera sub-pixlar... (en tv kör ju bara 720x576 medan en dator nuförtiden oftast kör 1280x1024;)). Det är ett udda fenomen, men om jag gör SD så vill jag alltid se den i en TV för att uppleva hur den effekten inverkar på mitt material.

Kör man HD är det ju en helt annan femma förståss... och då är det ju lite mer what you see på skärmen is what you get i skärpeväg (färger däremot... där behövs kalibrerade skärmar;)).

Precis som andra har nämnt så är det guld värt att ha funktionen "Focus Assist" (HV20) eller som det heter på Sony-kamerorna "Extended Focus" (Z1 etc) . Bara zooma in helt på motivet, klicka in hjälpmedlet och poff! man får en temporär bild som är digitalt inzoomad och med skyhög edge-enhancement (aka Peaking) som reagerar väldigt synbart på vad som är i och ur fokus... Denna fula bild går aldrig ner i bandet förresten så det är ingen fara... det är bara ett hjälpmedel för dig när du filmar.;)

Med snö blir det ju ofta lättare eftersom man ofta filmar under bländande solsken... och då är det bara att stoppa ner bländaren och man får riktig Greg Toland-skärpedjup... Vi filmade en gång en fightscen till luleå studenttv där dom slogs ute i regnet och jag stoppade ner till F12 och sprang runt med kameran som en vettvilling för att vi hade lite tid på oss att filma det. När jag sedan redigerade upptäckte jag att jag hade ett rent löjligt skärpedjup som gav skärpa i bortersta ändarna av husväggarna till dom regndroppar som kommiit på vidvinkelkonvertern... Och det var en molnig höstdag... kan bara tänka mig hur mycket man måste stoppa ner och korta av slutaren för att fixa en riktig vinterdag, så det ska nog inte vara någe problem;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...