Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare, jag har ett ringljus rör som jag skulle vilja ha så man kan bära med sig det, typ sätta fast på kameran, men jag har fattat för att det är riktigt svårt att få så att man ska få såna lampor att gå på batterier, är det nån som vet om det finns någon sån att köpa? Det är alltså en lampa som ser ut som en ring, andvänds ofta till foto fast då som blixt

Posted

Ska ju finnas varianten med lysrör också, jag har dock ingen aning om var man får tag på själva armaturen så man kan montera lampan på kameran. Själva strömförsörjningen bör väl inte va ett problem då lysrör inte kräver många watt.

Posted

lysrör behöver inte så många watt fast en massa volt. Transformatorer och glimtändare. = nätström.

Själv har jag byggt en variant av ett gäng lysrörs-sladdlampor från ÖB. Funkar bra till studiofoto men kanske lite klumpig till video.

Sen så flimrar lysrör ofta på korta slutartider. Kan vara jobbigt. Xenon-lampor är nog det bästa alternativet.

Jag funderar på att bygga en variant med ett vitt halvgenomskinligt plaströr, värmepistol (att forma röret till en ring), och ett 20-30 tal lysdioder inuti. Alt xenon.

När jag får tid...

/KN