Jump to content

Planet Terror/28 Weeks Later

Mr Orange

Recommended Posts

Jag har inget aning men vill flika in en komentar:

Det tar ju et tag att producera en film, allt från manusskrivande till färdig film. Så om en film kommer ut 1 år före den andra så betyder ju inte det att den andra filmen har "stulit" scener eller ideer.

För ett tag sedan så rasade det ut en hoper astoridfilmern (men bla annat Armagedon), var det en massa stulna ider eller hadde alla hittat ett par ihopsskrynklade manus i någons paperskorg som var djupt fixerad i astronomi och domedagen. vad vet jag?

bara några tankar kring hur det kan vara...

Jag har också funderat på vem som började Asteroid/Komet-boomen... men allt jag kan komma fram till är att det helt enkelt låg i luften och producenterna tog sin chans.

Sen har vi ju sånna där udda situationer som när Star Wars kom ut och blev en stor hit ville konkurrenten hänga på scifivågen så fort som möjligt... och det enda i scifi-väg som dom hade liggande just då var Alien. En del gånger bara fungerar den där efterapningsmetodiken... ibland inte...

Ett annat sidospår är Rocketeer och Ofrivillige Golfaren... låter ju udda i sammanhanget men har någon lyssnat på dessa titellåtar? Allt som skiljer är ju nästan instrument och tempo... Båda kom ut samma år i sverige...

Och apropå helikopter-choppande av folk.. Jag har länge tyckt att rotorblad måste vara ohyggligt farliga saker... men ska man då påstå att båda filmerna snott idén från boken "Jag var en självmordspilot" där man får läsa om skribentens kompis som råkade komma för nära propellern av ett flygplan och därmed flög iväg? Eller Mission Impossible där Jean Reno flyger helikopter och försöker hacka sönder Cruise med rotorbladen under engelska kanalen (min favoritscen i hela filmserien:p)? Nä... Jag tror att det helt enkelt var så att båda filmerna hade en jävla massa zombies och en helikopter (inte ovanligt i filmer;)) och det var helt enkelt inom filmmakarnas räckhåll nu att kunna choppa upp ondingarna med rotorblad. Påminner ju förresten också om gräsklippar-scenen i Braindead:p...

Sen att jag länge funderat hur i helvete aerodynamiken fungerar på dessa helikoptrar som då kan luta fram så mycket UTAN att accellerera tokmycket är ju helt beyond me... Men det ser ju häftigt ut, och då gäller ju inte fysikens lagar...:p