Gå till innehåll

GreenScreen/Bluescreen i AE och Premiere Pro CS3


johangustav

Recommended Posts

Du ska köra Keylight i After Effects. Inte Color Key.

 

/Max

Du kan också prova med Color Range, eventuellt i kombination med Color Key.

Man får helt enkelt prova sig fram tills man är nöjd med resultatet...

Jag vet inte vilket CS3-paket du har men i mitt Premium Production ingick även programmet Ultra CS3 som är ett helt suveränt program för greenscreen mm, och som dessutom är ganska lätt att lära sig.

Lycka till.

Mvh Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det någon bra ritning på hur man bör ljussätta en grön skärm, eller är det bara att testa sig fram?

Jag kan inte svara på din fråga om det finns någon ritning, och jag är själv ingen expert på området med ljussättning.

Däremot kan jag gärna ge dig ett par tips:

Försök få en jämn och "bra" belysning över hela din greenscreenduk.

Undvik "rynkor" mm i möjligaste mån.

Använd "backlight", dvs belysning även bakifrån, dvs riktad från duken mot skådespelarnas rygg. (Detta för att undvika onödig "skugga" på duken)

Skådespelaren bör om möjligt vara placerad minst en meter från duken. (Också för att minimera risken för skuggor)

 

Därefter får man prova sig fram för bästa inställningarna i sitt program "för att trolla bort greenscreenduken".

Lycka till

Mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk att vara extremt elak:

 

1. Om du laddat ner din programvara på Pirate Bay - sorry...

2. Om du köpt en student edition - är faktiskt osäker på om den är med.

3. Om inget ovan stämmer har du inte installerat den.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

jag fick AE när jag fyllde 15 istället för moppe så de ngt skit, men de gör inte så mycket för jag har sony vegas o pinnacle osså

 

 

Det finns på disk 2. Där alla CC-plugins finns också. Och hur kan du välja AE före en moppe? :) Aja. Tycker du ska lägga ner några sekunders av att lära sig detta program eftersom din far/mor har pungat ut ca 5.000 och troligtvis vill se resultat, eller hoppas på det. Menar så här gör alla föräldrar, se bara på mig, fick tonvis med lego/merklin-tåg/byggsattser osv när jag var liten, och jag är hantverkare idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar så här gör alla föräldrar, se bara på mig, fick tonvis med lego/merklin-tåg/byggsattser osv när jag var liten, och jag är hantverkare idag.

 

Jag fick en synth för 20 år sedan men är fortfarande tondöv.

 

F.ö tycker jag det va bra val att skippa moppen och istället välja AE.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej, när jag ska göra bluescreen i AE så blir det helt konstigt eftersom en del av mig blir helt splittrad eftersom att color key effekten är helt konstig, samma sak händer på premiere pro, finns det ngt sätt man kan göra det så att de inte blir så...?

Testa använda blue- eller greenscreenkey i Premiere Pro istället för color key.

 

men asså jag hittade inte keylight, va det i AE eller i PPro?

 

Det är i After Effects du hittar Keylight (iaf i CS3, annars kan du vara tvungen att köpa pluginen).

 

/Samuel

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...