nykvist Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Jag tycker att det kan vara jävligt snyggt med en viss vignettering ibland, dels för att sålla bort ovidkommande detaljer i hörnen, dels för att det kan ge en spännande - vad skall man kalla det? - klaustrofobisk känsla... Se t.ex. på vissa av Johan Rencks foton och videos. (Tycka vad man vill om honom, men vissa attraktiva alster har han onekligen spytt upp =) Inom stillbildsfotografering kan man ju få vignettering under kopieringsarbetet, men hur gör man när det gäller video? Jag antar att man kan fixa det i redigeringsarbetet, men vad jag kanske är mer intresserad av är om det finns vignetterande filter och vart man isåfall kan ihandla sådana. Eller är det kanske så att vignettering i efterarbetet är att föredera? Hur gör man detta isåfall? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ProZ Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 hmm.. vad är vinjetter? någon som har lust att förklara? Är det oskärpa i hörnen på bilden eller? eller sånna filter så tar bort visst ljud från hören o så. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nykvist Posted June 16, 2004 Author Share Posted June 16, 2004 Eller ja, bortonade hörn. Tar bort ljud? Nej inte filtrena... =) ...de sätter man på linsen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppe Posted June 18, 2004 Share Posted June 18, 2004 jag har gjort den här. du kan använda den och ställa ner opaciteten som du vill... 40% e bra. oj den var 1 meg, om du skriver din mail så kan jag maila den. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ProZ Posted June 18, 2004 Share Posted June 18, 2004 hehe... menade ljus så klart, typo :) Ok, men det kan man väll göra i redigeringen om inte annat?.. fast det kanske inte ser lika autentiskt ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jns Posted June 25, 2004 Share Posted June 25, 2004 Menar du som det blir med de gamla Lomo kamerorna länk 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nykvist Posted July 3, 2004 Author Share Posted July 3, 2004 Precis. Jo det är nog bättre att göra det i after effects eller dyl. Man vill ju kunna förändra vignetteringens opacitet i enlighet med vad motivet kräver, en enorm uppsättning med filter har man ju inte råd med. Vad va det för fil du hade Poppe? Jag får nog ta upp detta i videoteknik istället... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts