nykvist Postad 16 juni 2004 Postad 16 juni 2004 Jag tycker att det kan vara jävligt snyggt med en viss vignettering ibland, dels för att sålla bort ovidkommande detaljer i hörnen, dels för att det kan ge en spännande - vad skall man kalla det? - klaustrofobisk känsla... Se t.ex. på vissa av Johan Rencks foton och videos. (Tycka vad man vill om honom, men vissa attraktiva alster har han onekligen spytt upp =) Inom stillbildsfotografering kan man ju få vignettering under kopieringsarbetet, men hur gör man när det gäller video? Jag antar att man kan fixa det i redigeringsarbetet, men vad jag kanske är mer intresserad av är om det finns vignetterande filter och vart man isåfall kan ihandla sådana. Eller är det kanske så att vignettering i efterarbetet är att föredera? Hur gör man detta isåfall? 0 Citera
ProZ Postad 16 juni 2004 Postad 16 juni 2004 hmm.. vad är vinjetter? någon som har lust att förklara? Är det oskärpa i hörnen på bilden eller? eller sånna filter så tar bort visst ljud från hören o så. 0 Citera
nykvist Postad 16 juni 2004 Författare Postad 16 juni 2004 Eller ja, bortonade hörn. Tar bort ljud? Nej inte filtrena... =) ...de sätter man på linsen. 0 Citera
Poppe Postad 18 juni 2004 Postad 18 juni 2004 jag har gjort den här. du kan använda den och ställa ner opaciteten som du vill... 40% e bra. oj den var 1 meg, om du skriver din mail så kan jag maila den. 0 Citera
ProZ Postad 18 juni 2004 Postad 18 juni 2004 hehe... menade ljus så klart, typo :) Ok, men det kan man väll göra i redigeringen om inte annat?.. fast det kanske inte ser lika autentiskt ut. 0 Citera
jns Postad 25 juni 2004 Postad 25 juni 2004 Menar du som det blir med de gamla Lomo kamerorna länk 0 Citera
nykvist Postad 3 juli 2004 Författare Postad 3 juli 2004 Precis. Jo det är nog bättre att göra det i after effects eller dyl. Man vill ju kunna förändra vignetteringens opacitet i enlighet med vad motivet kräver, en enorm uppsättning med filter har man ju inte råd med. Vad va det för fil du hade Poppe? Jag får nog ta upp detta i videoteknik istället... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.