Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tycker att det kan vara jävligt snyggt med en viss vignettering ibland, dels för att sålla bort ovidkommande detaljer i hörnen, dels för att det kan ge en spännande - vad skall man kalla det? - klaustrofobisk känsla... Se t.ex. på vissa av Johan Rencks foton och videos. (Tycka vad man vill om honom, men vissa attraktiva alster har han onekligen spytt upp =)

Inom stillbildsfotografering kan man ju få vignettering under kopieringsarbetet, men hur gör man när det gäller video? Jag antar att man kan fixa det i redigeringsarbetet, men vad jag kanske är mer intresserad av är om det finns vignetterande filter och vart man isåfall kan ihandla sådana.

Eller är det kanske så att vignettering i efterarbetet är att föredera? Hur gör man detta isåfall?

Postad

hmm.. vad är vinjetter? någon som har lust att förklara?

Är det oskärpa i hörnen på bilden eller? eller sånna filter så tar bort visst ljud från hören o så.

Postad

jag har gjort den här. du kan använda den och ställa ner opaciteten som du vill... 40% e bra.

oj den var 1 meg, om du skriver din mail så kan jag maila den.

Postad

hehe... menade ljus så klart, typo :)

Ok, men det kan man väll göra i redigeringen om inte annat?.. fast det kanske inte ser lika autentiskt ut.

Postad

Precis. Jo det är nog bättre att göra det i after effects eller dyl. Man vill ju kunna förändra vignetteringens opacitet i enlighet med vad motivet kräver, en enorm uppsättning med filter har man ju inte råd med. Vad va det för fil du hade Poppe?

Jag får nog ta upp detta i videoteknik istället...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...