Greven Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 God kväll. Jag undrar vad jag helst ska använda för ljudutrustning när man spelar in en konsert. Att koppla ljudmixern direkt till kameran funkar ju, men det måste ju finnas något smartare, bättre alternativ. Att kunna mixa varje instrument för sig vore ju det ultimata, men det är ju inget tvång. Hur som helst... Portastudio? DAT-bandspelare (svindyrt)? Minidisc? Nå? Hjälp mig! Tack på förhand :) 0 Citera
Luzer Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Vill du kunna mixa endel för sig är det ju lika bra att spela in på många kanaler så du kan mixa i efterhand. Eller hade du velat göra det live? Då behöver du ju en egen mixer som har lika mycket kanaler som du vill ha mixade, sen även en schysst ljudtekniker på plats som kan tappa de kanalern till ditt bord. Eller möjligvist splitboxar men då börjar det vela iväg lite känns det som... Jag hade nog kört dels mixen från bordet ut i PA´t men även tagit det akustiskt i stereo, då kan du blanda lite i allafall beroende på hur mycket närhet / rum du vill ha. Sen får du ju försöka lyssna och placera mikarna så gott det går för bästa akustiska upptagning. Media i detta fall kan ju vara 2st 2kanalare. En kamera och en Dat eller två kameror eller en flerkanalshistoria, pd-6, sounddevices. Finns ju även små billiga inspelningshistorier ala microtrack eller zoom hr4 (eller vad den heter). 0 Citera
16kolon9 Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Hej greven, för att spela in en konsert finns det två aspekter att ta hänsyn till; 1. Dynamiskt omfång. 2. Ljudtryck. Dessa två aspekter påverkar val av utrustning för upptag och lagring. Ju större dynamiskt omfång som finns desto bättre mickar och förförstärkare krävs. Ju högre ljudtryck desto tåligare mickar krävs - och förmodligen någon form a dämpning eller till och med limiter. Du kan klara dig med två mickar i lokalen om du hittar ett bra ställe att placera dem på: prova att ställa dem vid mixerbordet så hör du vad mixaren hör. Komplettera med två kanaler ut från mixerbord. Du kan, om du får tag på bra band, hyra en DAT med tidkod och spela in ljudet. Samtidigt som du spelar in video med en eller flera kameror. Vi går här inte in på synk av tidkod. Men du kan klara dig även utan tidkod eftersom digital inspelning samplar på så höga frekvenser att du kan eftersynka. Om du istället väljer kan du spela in på hårddisken på en dator. Du kan även välja moderna små bandspelare med flashminnen. När du väljer lagringsmedia bör du tänka på hur ljudet lagras. Det finns ett flertal algoritmer för att lagra all sampling. En del spelar AVI andra mp3 och/eller annat enligt redigeringsprogrammens önskelista. Du får lösa uppgiften genom att arbeta fram en kompromiss genom att väga ihop redigeringsformat visavi konserttyp och blanda med pengar. Mixa efter behag och avnjut. 0 Citera
Greven Postad 9 september 2007 Författare Postad 9 september 2007 Tackar för svaren! Notera att jag inte är mångmiljonär eller SVT-filmare, så jag har inga skyhöga kvalitétskrav. DAT känns med andra ord ganska överdrivet i dagsläget då det blir dyrt och krångligt då man ofta hyr en del andra saker (en extra kamera t.ex) När vi filmar så filmar vi med 2-3 kameror, varav en är kopplad till en ljudmixer. Sedan vid redigeringen så blandar jag alla två-tre ljudkällor (den från ljudmixern dominant såklart) för att få lite mer "rum" i ljudbilden. Hur som helst. Undrar lite om ZOOM H4'an. Går det att spela in på två kanaler samtidigt med den? 0 Citera
16kolon9 Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 Ja, du kan spela in på två kanaler samtidigt på ZOOM H4; med 96Hz-sampling i WAV-format utan komprimering direkt i XY-stereo med inbyggda mickar. Den klarar även att fantommata 48V till två XLR-anslutna mickar. Med för dina behov "låter" det som om att du sätter ZOOMen på stativ i rummets "sweet.spot" och använder dess ljud till konsertljudet. Blanda bilder från alla tre kameror och eftersynka ljudet. 0 Citera
Greven Postad 9 september 2007 Författare Postad 9 september 2007 Bör nog tillägga att jag helst vill köra genom mixern, fast inte direkt till kameran. Eftersynka som sagt. 96Hz? Menar du kHz måntro? 96 hz låter som ett ganska litet frekvensomfäng. Hehe. Nu är jag väldigt trött och rörig i huvudet så jag iaf försöka formulera en till fråga... Om jag vill koppla sångmicken/sångmickarna till ena kanalen och resten av instrumenten till den andra kanalen på h4'an... Funkar det? eller borde jag sovit inatt? 0 Citera
16kolon9 Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 Du har rätt greven jag glömde ett k; 96kHz ska det vara. Jag ska ta upp det med högerhanden som är ansvarig för alla k:n. Ska du spela in akustiskt eller förstärkt? Eftersom du ska gå runt med tre kameror kanske ljudmiljön är förstärkt. Vitsen med att spela in med XY-mik (som är inbyggd på ZOOM H4) är att få en stereobild på ljudet och rumsklangen i ett svep. För att tappa ut mixerbordet får du titta på dess utgångar. Ibland finns det endast tappning stereo ut vilket motsvarar medhörning. En del mixerbord kan bunta ihop kanaler till bussar och tappa ut dem separat. Det kan också underlätta arbetet med grupper av mikrofoner som sköts med en regel i taget. Det beror med andra ord på. Kan du inte ställa en laptop bredvid mixerbordet och spela in på WAV-foramat direkt. Men då är det klart att du behöver hyra en form av MOTO för multipla ingångar utan latency. Som du märker blir det lite mer och mer och mer komplicerat. Det enkla förslaget är att ställa ZOOM H4 på ett stativ i sweet-spot och få stereoljud med rumsklang. 0 Citera
Greven Postad 9 september 2007 Författare Postad 9 september 2007 Tackar för svaret. Ska fråga ljudkillen vid nästa tillfälle ifall mixerbordet har stöd för bussar. Det hade ju vart bekvämt. Nu är det läggdags :) (ja, min dygnsrytm är jävligt cool) 0 Citera
Luzer Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 Du kommer ju säkert ha en kamera ganska långt bak som bara tar helbilder, denna är väl oftast då fast och ganska enkelt att tex rigga det mest knövliga ljudet till, tex en H4 i sweetspot som du sedan försöker dra kablar till om inte alltför mycket folk snubblar på. Sedan går det oftast på något sätt att lösa en tap från mixerbordet, men kolla vad det finns för möjligheter med ljudteknikern innan, vad för kablar som behövs etc. Och antagligen är det enklaste att ta PA-mixen rätt ut ur mixern och den är ju anpassad till att förstärka det som behövs för att det ska låta bra i rummet, instrument som elgitarr och elbas kanske inte ligger med något ut i PAt just för att de är förstärkta så och låter mycket och tillräckligt från scen, så förlita dig inte bara på PA-mixen, då är det bättre att satsa hårt på rumsmikarna och få dessa att låta bra, sedan blanda i PA-mixen till du är nöjd, men räkna inte med att alla instrument är balanserade i PA-mixen. Är det en tokstor koncert är det givetvis större chans att mixen från bordet är bättre då allt ska upp så fruktansvärt i nivå :) 0 Citera
plf66 Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Jag har spelat in den del konserter, ofta har jag använt ett par Sennheiser MD421-mikrofoner. Gamla dynamiska som fungerar i _nästan_ vilken situation som helst. Sen har de gått till ett litet Behringer mixerbord med mikrofonförstärkare. Tidigare släpade jag mest med stationär minidisc som jag spelade in på, ofta med en bärbar MD som backup. Nu senaste har jag istället spelat in på den nya bärbara minidiscen Sony MZ-RH1. Den gillar jag skarpt, den kan även spela in PCM och inte enbart Atrac. 1 GB-MD kostar ofta runt 59-69 kr, så man riskerar knappt att stå utan plats när man behöver spela in. Minneskort är iofs billiga idag, men det känns nästan aldrig som man har tillräckligt med marginal där. MZ-RH1 kan även kopplas till dator/usb så det man spelat in enkelt kan laddas upp i dator (det tog 15 år för MD, men nu går det). 0 Citera
16kolon9 Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Om jag minns rätt kan ZOOM H4 emulera Sennheiser MD421, AKG414, Shure SM57 mfl. För den med guldöron har förförstärkarna lite mer att önska vid låga ljudtryck på ZOOM H4. Du kan även gå upp i klass genom att köpa någon av EDIROLs, NAGRAs, MARANTZ seller FOSTEXs proffsmaskiner för FLASHMINNEN. Du kan själv leta upp vilken kryptiskt kombination, som tex PCM 690, som hör till respektive varumärke. Det finns även audiofiler som moddar utrustningens förförstärkare och inre kretsar för att passa rätt konsertmiljö. 0 Citera
Luzer Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Fast dynamiska mikar till att ta upp en koncer akustiskt? det hade inte jag satsat på direkt. Vill ju gärna ha något som kan ta upp lite mer transienter, så kondingar är ett självklart val där tycker jag. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.