Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

svårt att säga vad frakten går på, men en tusing kanske?

Sen får du räkna med en 30% på det sammanlagda priset (varan+frakt) då är momsen på 25% och tull 4% såvida det inte är ngn extra strafftull som det är på vissa varor, men det tror jag väll inte det är. Brukar vara mest på lyxkonsumtionsvaror

Postad

Vilket fynd! Dock verkar det som om erbjudandet har upphört: "Hurry. ends 8/26" (står i texten). Har du snackat med dom och kollat om erbjudandet fortfarande gäller? Blev intresserad av det där paketet jag med när jag såg länken.

Postad

det som hade upphört va väll att man kunde spara 65 dollares med ngn specialkåd. Annars verkar ju paketet gå att köpa.

Blev också assugen, men jag har ju inte ens en kamera så kanske ska köpa en sån först. Sen tänkte jag köpa en hv20, och den har väll inte ingång för en fjärr?

edit: Kollar på kranen, ser inte ut som att man kan styra kameran ngt, utan verkar bara var fast, då är den ju inte specielt användbar.

Postad

aha, läste lite för fort där ;)

Det ser ut att sita ett handtag lite längre upp kan det vara till för att kunna tilta tro?

P.S. Scrolla ner och titta på det andra paketet, där är bilden tagen ifrån sidan.

EDIT: I det andra paketet är det manuel och automatisk TILT.

Postad

Sökte på Global Express med UPS för förstnämnda paketet som väger 44 lbs, då hamnar frakten på ca 230$, men då snackar vi leverans på 5 bankdagar till Sverige.

• 2 veckor senare...
Postad

Köpte ett sådant kranpaket i sommras. Funka finfint. Enda var att våran kamera blev lite tung med mm adapter och så, så det var precis så kranen orka med.

Kranen kosta allt som allt ca 7000:- Då med frakt o tull. Det följde inte med några tyngder, men vi hade några tyngder hemma som funka bra. Du får med en monitor som egentligen är en bärbar DVD spelare. Ingen vidarare bildkvallité, men helt duglig. Använde den hela sommaren för som monitor, skulle aldrig klarat mig utan den. Zoomkontrollen som medföljer i plastigaste laget. Använde den dock inte eftersom vi körde på 35mm adapter. (vilket skapade stora problem när kranen var 3 meter högt uppe och vi skulle sköta fukusen manuellt)

Kranen är helt klart värt pengarna. även fast den inte kan panorera. Man klarar sig utan det. Är inte din kamera för tung så ska det bli helt skakfria bilder!

Lycka till med det köp!

Postad

ojoj, vilket av de båda paketen köpte du? ser att det är olika skärmar. Är zoomkontrollen dålig? vad väger kranen på ett ungefär? vilken monitor kör du med nu då?

tack

Postad

Jag köpe det vanliga paketet, utan tillägg. Tillägg vore kul eftersom man får en längre kran. Vet inte vad kranen väger, men en vanlig person kan lätt bära den, den är lätt alltså. Får med en väldigt smidig väska. Med tungder blir det skittungt, men det beror ju på hur tung kamera man har o hur mycket man måste väga upp till. Jag använder fortfarande idag samma monitor som följde med, men är man tekniknörd o måste ha den senaste tekniken för att bara se hur tagningen är under inspelning, så duger den inte. Men för mig att bara se om skådespelarna är bra och allt är i fokus, duger den fint. Som sagt använde jag inte zoomkontrollen, men den såg lite plastig ut...

• 3 månader senare...
Postad
jo tilta den kan man ju, men inte panorera.

Man kan iofs köpa till en sån här http://www.bargain-camera.com/store/catalog/Motorized-Pan-and-Tilt-Head-p-16318.html

Men den känns lite otillräcklig

Då behöver man en sånhär istället http://www.bargain-camera.com/store/catalog/Glidecam-Vista-Motorized-Remote-Control-Pan-Tilt-Head-p-16292.html

fast då blev det inte så billigt längre.

Hum, den förstnämnda klarar 6 lbs, vilket om jag räknar rätt är ca 2, 7 kg. En Sony Hdr-Fx1e väger 2 kg så då bör det funka med batteri mm....det är ju ändå en relativt stor kamera, för DV i alla fall.

Postad

Kolla Concrete Sunday filmen jag la upp, är filmat med exakt den där kranen, beställt från bargin cranes =) Första dagen med kranen, och den slutade på ca 10-11.000 med tull och frakt.

Sen tillkom 10kg vikter som behövs för motbalans av en Sony FX1:a.. skulle nog behövas ytterligare 2,5 kg för att få perfekt balans

Sen om den är så lätt vill jag nog inte påstå, är inga problem att flytta den när man har den ihoppackad i väskan men måste lätt vara 2 st när den är uppriggad.

Postad

Och du är nöjd med den? Jag funderar på 250-varianten med motoriserat huvud. Kunde du betala med kort eller hur vill de ha det? :q

Någon som har koll på hur man räknar när man köper saker från USA, är tull och skatter ca 30% av priset plus ytterligare 25% i svensk moms och sen frakt då?

Postad

njaä.. du får säkerligen betala med kort, inte jag som beställde den nämligen men kan inte tänka mig något annat betalsätt.

Momsen är ca 11-12% (usa skatten) sen tillkommer lite tull och svenska momsen. Men du kan alltid be amerikanarna skriva ner värdet på paketet innan de skickar det (vid internationell post beskriver man innehållet på en packsedel och då kan de ex skriva 350 dollar eller vad som helst så blir ju tullen och skatten billigare för dig)

Hur som haver är det iallafall jäkla mycket billigare än att köpa kranen här i Sverige (tro mig, säljer själv sånt där via firman och även om kvaliten kanske är lite högre så är priserna betydligt högre för liknande modeller)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...