Markus Dykfilm Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 godag gott folk. Jag har suttit på min kammare i ett par dagar nu och funderat lite. Till bakgrunden hör att jag precis köpt en ny vidvinkellins till min XL2 och tittade lite på de olika F värdena jag kan använda. När jag var i fotobutiken så pratade vi om olika alternativa linser när jag köper EF adaptern. Nu till min fråga: Vilka F värden har optiken på de olika 8,16 eller 35 kamerorna? Man prata ju mycket om DOF i film (och det är väll hela tanken med att bygga sin egna 35mm adapter), så vilken optik är "standard" och vilket F värde är "standard"? 0 Citera
moviesandremakes Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Är inte helt säker på vad du menar, men på min 16 kamera så har jag ett Angenieux-Zoom, bränvidd 17-68mm och kan öppna bländaren till 2,2. Var de det du ville veta? 0 Citera
Blue Chip Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Fattar inte heller frågan, men om vi talar egenskaper för stillbildsobjektiv(?) så brukar man säga: 35 standar vidvinkel 50 helt jädra useless 100 porträtt 200 tele Sen finns det naturligtvis 28mm som vidvinkel, 85mm som porträtt och 400mm tele som är precis lika bra. Några få fotografer gillar även 50mm men det är inga större användarmassor direkt. Att sen 50mm är bra på film eller dof-adapter är en helt annan historia. Ljuskänsligheten brukar vandra mellan 1.2 - 2,8 där de lägre värdena kommer från stora, okompicerade linser (läs; vidvinkel/50mm) och tenderar att bli sämre (högre värde) ju längre brännividd linserna har (tele/zoom). 50 mm i dof-adaptrarna kommer av deras höga ljusinkast (lågt värde) och att de, på förutnämnda grunder, ofta hamnar på e-bay/blocket (de följer med kameran som incentive för att köpa och efter ett tag blir de bara liggande i väskan eftersom man inte kan ha dem till något). Det sista kan jag få på skallen för, men jag håller fast vid det tills någon med större kunskap ger sig in i tråden. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 28 augusti 2007 Författare Postad 28 augusti 2007 Tack för era svar... jag ska försöka förklara mig lite bättre. Jag har en XL2 och kan på den motera en EF adapter för att använda ett antal olika objektiv. På orginallinsen (x20 zoom) så kan jag ställa in iris f1,6-f3,5 i full telezoom och den har i motsvarighet i 35mm på 42.3-846mm i 16:9 Aspect Ratio. Det jag försöker få fram är på standardlinserna till 8mm/16mm/35mm filmkameror, vilket f värde har de? vad är de olika sweetspots som man anväder vid 35mm produktioner. Jag behöver ingen 35mm adapter som andra videokameror behöver för att kunna få ner sitt F värde. Alltså... det jag är lite ute efter är.. hur kan jag på min videokamra göra sådana inställnigar så det så långt som möjligt "ser ut som" 35 mm, som t ex cinemagamma, (+ olika färginställningar), 25p, shutterspeed 25 och till slut... vilket F värde? förstår ni nu vad jag menar eller vart det rörigare? 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 28 augusti 2007 Författare Postad 28 augusti 2007 jag har nu sök runt lite och hitta några trådar (ja jag erkänner, jag sökte inte innan) som behandlar likande frågor, men det har inte riktigt kommit fram vad det är för F värde/värden som använts på t ex 35mm. 0 Citera
Blue Chip Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 jag har nu sök runt lite och hitta några trådar (ja jag erkänner, jag sökte inte innan) som behandlar likande frågor, men det har inte riktigt kommit fram vad det är för F värde/värden som använts på t ex 35mm. Ju lägre tal på bländaröppningen (ex: 1,6) desto kortare skärpedjup. För att efterlikna "35mm" så tror jag det är detta som du är ute efter? Med kort skärpedjup får du omgivningen att falla i oskärpa och det objekt du valt att (manuellt) skärpesätta kommer då att frigöras mot den mer diffusa omgivningen. Precis som i film alltså. Och precis som i film fungerar dof-adaptrarna som accellererar ett kort skärpedjup till närmast absurd grad där man ibland endast ser någon centimeter långt fokus innan allt blir ett bludder. Det rakt motsatta inträffar alltså med ett högt tal på bländaren där skärpan kan bli, i det närmaste, oändlig. Edit; det finns inget givet bländartal för 35mm utan man använder bländaren efter ljuset. Här är det korta skärpedjupet en naturlig följd av själva tekniken bakom med ett stort filmplan som tar upp ljuset och inte 3 sensorer. 0 Citera
hasse lundberg Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Bländaren på optiken beskrivs som brännvidd /bländaröppning, uttrycks i mm. För att förenkla detta så skriver man 1/bländaröppning vilket är samma sak fast öppningen då beskrivs relativt brännvidden, i stället för i mm som i första fallet. 1/2,0 1/2,8 1/4,0 1/5,6 1/8 1/11 1/16 1/22 1/32 Till vardags säger vi för att förenkla det bara 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32 Det trevliga med detta är att en bländaröppning på 5.6 motsvarar samma ljusinsläpp på all optik! oavsett brännvidden. Skärpedjupet i bilden är direkt beroende av bländaröppningen, en fysisk stor öppning (1/2,0) ger kort/litet skärpedjup medans liten (1/32) ger långt/stort skärpedjup. Det är vanligt att förvillning uppstår när man pratar bländare, någon (A) pratar om bländaren som tal andra (B) som absolut fysisk öppning. A säger stor bländare och menar f32 B säger stor bländaröppning och menar f2,0 Skärpedjupet är beroende av avståndet mellan kamera och motivet samt filmen/CCD plattans fysíska storlek. En liten platta/filmruta ger större skärpedjup än den större plattan/filmrutan. Vad som är bra skärpedjup är olika från gång till gång. Vill man koncentrera sig på ett ansikte är det bra med kort skärpedjup eftersom resten av bilden blir oskarp och bakgrunden drar då inte till sig betraktarens uppmärksamhet. /Fotografen Hasse 0 Citera
beta75 Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Värt att tillägga är att man ofta talar om "normaloptik" på en 35mm småbildskamera är det en brännvidd på ca 45-50mm Brännvidden motsvarar diagonalen på bildytan. på en hasselbladare med filmyta som är 55x55mm så blir normaloptiken ca 80mm. Normalen är den bildvinkel/brännvidd som mest liknar människans. Dvs inten vidvinkel eller tele. Perspektivet liknar verkligheten. På en videokamera med extremt liten ccd så blir således normalbrännvidden väldigt liten, bara ett par millimeter. Då kommer vi till det intressanta, ju kortare brännvidden är desto större är skärpedjupet. Ju större filmyta man har desto längre brännvidd och man får en fin oskärpa i bakgrunden. Om du monterar ett EOS objektiv på din videokamera med en adapter så får du en brännviddsförlängning. Detta beror på att objektivet lyser ut en bild som är mycket större än videokamerans ccd. På en Canon XL1 får du räkna med Eos objektivetsbrännvidd X 7,2 dvs ett 50 mm blir motsvarande 360 mm på 35mm småbild. Borde vara ungefär det samma på XL2. Med en 35mm adapter så förändras inte brännvidden. Objektivet projicerar en bild, i samma storlek som stillbildskamera, på en mattskiva som sedan videokameran filmar av. Skärpedjupet blir då samma som på småbildskameran. /KN 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 29 augusti 2007 Författare Postad 29 augusti 2007 Tack för era svar... de har varigt bra beskrivande. Som jag skrivit tidigare (och för de som inte vet om det) så kan jag ju gå ner till 1.6 i Bländare och då får jag ett väldigt litet skärpedjup. Dock är det ju nästan bara använbart innomhus eller under vattnet där ljuset inte är lika starkt. Att man använder olika optik på 35mm filmkamera (för det är filmkameror jag vill gemföra mot, även fast foto har liknande egenskaper) förstår jag och att på en 35mm filminspelning så finns det budget för att sätta upp en scen med rätt ljus, så då måste det ju finnas ett "optimal" bländaröppning som man ljusätter mot, eller? Vid olika ljusförhållanden så måste du ju använda olika bländaröppningar men vad är den övre gränsen som en 35mm filmare vill använda? att förklara hur bländaren och optiken fungera förstår jag (och om man inte gjorde det innan så finns allt man bör veta i svaren ovan), men jag är ute efter era erfarenheter med film. Om ni får tre exempel: 1. en innomhusscen med dialog (ni får ljussätta) 2. en utomhusscen i en stad, biljakt längs en gata (ljusätt eller användanaturligt ljus) 3. en skogsscen med djur (ingen ljussättning) edit: jag försöker inte på något sätt få min kamera att låte lika bra som film, för det är den inte. Men jag vill lära mig att få det att se så bra ut som möjligt. Tack för att ni tar er tid. 0 Citera
beta75 Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 En film har ju en given känsighet, om man sedan vill använda en speciell slutartid för att slippa tex rörelseoskärpa så lämnar det inte så stora möjligheter att välja en bländare. Jag tror inte det finns något givet svar på situationerna ovan. Det beror helt enkelt på hur man vill att bilden ska se ut. Vill man isolera djuret från backgrunden så gäller stor bländare och vill man se trädlinjen skarp så gäller liten. Däremot så brukar de flesta objektiv prestera bäst skärpa vid ett par stegs nerbländning runt 5,6-8 /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.