Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja Max_H nu behöver jag lite hjälp igen. Man ska väl kunna tanka HD-SDI direkt i Premiere vad jag sett på demon, nu så har jag inte dom presetsen att välja på i projektinställningar, vart kan man hitta dom? Ska dom finnas på nån av dom 8 skivorna(Adobe creative suite 3 production premium) eller på nätet eller vad?

Tack på förhand!

• 3 veckor senare...
Postad

Nope... TYVÄRR inte. Jag skulle gärna själv vilja det, men Adobe köpte Serious Magic december 06 och då var det redan för sent att lägga till den funktionen. Det är många som vill se den funktionen dock...

/Max

Postad

Menar du High Definition eller HDV? Serial Digital Interface (SDI) är ett transportprotokoll som skickar över komponenterna. Du bör ha en breakoutbox av något slag eller så koaxialingång på kortet som du tar in signalen på. Om du saknar rätta CODEC-korten finns det ingen mening med att göra ej fungerande funktioner tillgängliga i programmet. Alltså brukar de funktioner som inte kan användas utelämnas eller skuggas ljusgrå.

Har du koll på signalflödet från kamera till sparmedia?

Det är inte direkt billigt att köra in HD på dator utan komprimering. Det kräver bandbredd till hårddiskarna och en smula utrymme att lagra dem; för att inte tala om kameran som kostar en del.

Om du bara ska tanka in HDV och redigera i MPEG2 kan du väl använda FireWire-protokollet för att få in en klonad kopia av signalen.

Postad
Nope... TYVÄRR inte. Jag skulle gärna själv vilja det, men Adobe köpte Serious Magic december 06 och då var det redan för sent att lägga till den funktionen. Det är många som vill se den funktionen dock...

/Max

Så de e på gång asså?!

BTW så har jag installerat om hela paketet nu och lagt det på C:\ och sen körde jag Aja's installation igen för att lägga till alla presets men det funkar ändå inte, dom dyker inte upp i Premiere, what to do mister?

Postad
Menar du High Definition eller HDV? Serial Digital Interface (SDI) är ett transportprotokoll som skickar över komponenterna. Du bör ha en breakoutbox av något slag eller så koaxialingång på kortet som du tar in signalen på. Om du saknar rätta CODEC-korten finns det ingen mening med att göra ej fungerande funktioner tillgängliga i programmet. Alltså brukar de funktioner som inte kan användas utelämnas eller skuggas ljusgrå.

Har du koll på signalflödet från kamera till sparmedia?

Det är inte direkt billigt att köra in HD på dator utan komprimering. Det kräver bandbredd till hårddiskarna och en smula utrymme att lagra dem; för att inte tala om kameran som kostar en del.

Om du bara ska tanka in HDV och redigera i MPEG2 kan du väl använda FireWire-protokollet för att få in en klonad kopia av signalen.

Kör från en Canon XL H1 via koaxialkabel genom ett Aja Xena LHe kort till en Fiber-raid på 1,5 TB, funkar riktigt bra:)

Postad
Kör från en Canon XL H1 via koaxialkabel genom ett Aja Xena LHe kort till en Fiber-raid på 1,5 TB, funkar riktigt bra:)

Vad är då problemet?

Det är väl bara att tuta och köra. Lycka till.

Postad
Så de e på gång asså?!

BTW så har jag installerat om hela paketet nu och lagt det på C:\ och sen körde jag Aja's installation igen för att lägga till alla presets men det funkar ändå inte, dom dyker inte upp i Premiere, what to do mister?

Vilken drivrutinsversion använder du till ditt Aja-kort?

Postad
3.0 är väl den senaste tror jag, laddat ner direkt från deras sida.

Ja, 3.0 är den senaste.

Kan du köra ut något genom kortet då?

Du redigerar väl i ett Aja Project och inte i ett Standard DV/HDV? Du får bara signal in och ut via kortet i ett Aja Project, allt annat går inte.

Postad

Nä jag kör inte ut nåt genom kortet om du menar en monitor eller nåt sånt. Jag kör in materialet i Ajas egna program som heter typ Aja Machina eller nåt sånt, då får jag in det i quicktimefiler, men jag vill kunna skapa ett project i Premiere och tanka in materialet där igenom men det är det som inte funkar. Premiere hittar inte presetsen från Aja.

Postad
Premiere hittar inte presetsen från Aja.

Vad har du i mappen G:\Program Files\Adobe\Adobe Premiere Pro CS3\Plug-ins\en_US\Editing Modes samt G:\Program Files\Adobe\Adobe Premiere Pro CS3\Settings\en_US?

Postad
Nope, har installerat om nu men funkar fortfarande inte

Kan du skapa Aja Projects via Custom panelen då?

I sådant fall är det ju bara att skapa det/dom Presets du behöver och köra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...