Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Eller kanske rent utav heldum!

Har en del gamla bilder som jag tänker sätta ihop med lite film till något kul.

Kollade bilderna i monitorfönstret och såg till min förfäran att flertalet låg utanför säkerhetsmarginalen. Således blir en del personer på bilderna av med sina huvud och vissa kommer inte alls med.

Går det att göra något åt detta så här i efterhand eller måste man alltid vid fototillfället, räkna med att lite av bilden går bort?

Vänligen

Anders

Postad

Din idé brukar ibland ge ett trevligt resultat.

Jag har några gånger gjort bildspel med blandning av video och stillbilder från något semesterbesök.

Anpassar mina stillbilder i Photoshop till att vara 4:3 eller 16:9 beroende vilket format videodelen har. Om 4:3 så gör du om stillbilderna till 576 * 768 pixlar (kvadratsika pixlar). Editorn gör om det till 576 * 720 pixlar (rektangulära).

Om det är nödvändigt ändrar jag en yta som har rätt format och lägger stillbilden på den ytan i ett eget lager för att kunna justera bildens storlek att ligga inom gränserna. Skulle bilden t ex kräva att den måste vara högre kan du lägga till bitar ovanför som stämmer med motivet. Använd små bitar från originalbilden, kopiera och klistra in dem på nödvändiga ställen. Om det är bra gjort går det inte att se skillnad. Om det är himmel överst i bilden kan du lätt lägga till extra himmel för att få bilden en aning högre antingen genom att klippa och klistra eller genom att sträcka ut en markerad bit en aning i höjdled. T ex kan en gräsmatta längst ned enkelt tänjas en aning i höjdled. Det gäller bara att tänka på bildens komposition och att geometrin stämmer.

Sedan har det det sagts att fotografiet inte ljuger!

Postad

Eller öppna i photohop, gör palletten lite större (inte bilden), och klona in lite från fotot i den nya omgivande ramen. Kör nått kantfilter som blurrar ytterkanterna på fotot så det blir en blurr-ram. Stoppa tillbaka i premiere.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...