Octavianus Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 jag sitter och funderar på hur det skulle vara att köpa en kamera i japan. Dels skulle man tjäna på det, och hur funkar det med formaten, dom har ju dels annan strömförsörjning 110v sen har dom ju NTSC och vi Pal. Om jag nu har min komis där och ska köpa den åt mig, hur blir det med frakt, tullar osv? Ngn med erfarenhet som vill dela med sig? 0 Citera
16kolon9 Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Japan har en dialekt på NTSC med annan vitnivå än till exempel USA. Men det är inget problem eftersom de även säljer tlll turister. Även PAL-kameror tillverkas i Japan. PAL-kameror går att få tag på. För import till europa ordnar du frakt med DHL, UPS eller annat bolag med registrerade paket för tracking hela vägen till Sverige. Tull frågar du tullen om. Men kom ihåg att i Europa finns skyddstullar mot bandspelare och extra tull mot bandspelare som kan spela in linjesignalen från tex en TV-mottagare. Detta är för att skydda franska SECAM-bandspelartillverkare från mer prisvärda japanska bandspelartilverkare. Fråga tullen om specifikation och hur du ska betala. De vet nästan alltid inom några veckor. 0 Citera
Rallen Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 Be din polare att gå till Akihabara. Där har dom "duty free shops" där man kan köpa PAL-Verisioner. Dom har alla japanska märken i PAL (förrutom Canon) 0 Citera
Octavianus Postad 7 augusti 2007 Författare Postad 7 augusti 2007 förutom canon? Vad ska det vara bra för, det e ju en sån jag vill ha. Skit. Ngn som vet ngn bra internetsida som säljer i japan, där man kan kolla priser osv, så man kan jämföra om det är värt eller inte att köpa. 0 Citera
megawatti Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 Du tar helt enkelt och packar up kamera, sickar manualen med posten, eventuellt lådan också, Den går väl att vika ihop. Klart ingen tull eller liknande, för denna kamera tog du ju med dig från sverige, eller hur? Citerar: "Så kan man ju också göra, men de är inte rätt." 0 Citera
Octavianus Postad 8 augusti 2007 Författare Postad 8 augusti 2007 Jo, det är väll ngt sånt jag har tänkt mig, men han ska inte vara i japan helatiden. Han ska vara i thailand lite också. Får se om han har lust att släpa på den, är ju lite jobbigt då man måste vara rädd om den och se till att den inte blir stulen, då den är rätt värdefull. Men vad tror ni om priser och så? Tex en canon xm2a, kostar ju 20k här, vad kan den kosta där borta? Får man det skattefritt i japan, om man är svensk, eller är det bara i vissa butiker det går. Ingen med erfarenhet? 0 Citera
Octavianus Postad 18 augusti 2007 Författare Postad 18 augusti 2007 Är det inte ngn med erfarenhet av detta. Få hem kameran blir nog inget problem. Men hur är det med garantier, hört att det är lätt att bli lurad, och att dom ger en en garanti som ska täcka hela världen, men som är fejk. 0 Citera
Max_H Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 Här ska du passa dig NOGA. Många företag (Pana, Canon, etc) säger att det är världsgaranti, och ofta är det så, på MATERIALET. Men den svenska agenturen är ofta inte så intresserade av betala arbetet för reparationen på en kamera som dom inte tjänat en spänn på. Gäller särskilt proffs-produkter. Mao - du kan mycket väl behöva skicka kameran till Japan för att få den fixad. /Max 0 Citera
Octavianus Postad 19 augusti 2007 Författare Postad 19 augusti 2007 jaha, det lät ju inte så bra. Har dock tänk om lite, ska nog sattsa på en billigare kamera, antingen en beg eller ny. Exprimentera med den lite mer, sen om man blir biten för denna hobby, och inte kan tänka på annat så köper jag en värsting senare. Då får man nog mer för pengarna än man får idag. Men om jag köper tex en canon xm2, blir det problem med garantier osv då också? /MVH Petter 0 Citera
Max_H Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Kan säkert bli trubbel och det kan lika gärna fungera - du får väl lusläsa deras garantivillkor... För jag tvivlar på att du får ett bra svar från Canon. Vet inte om konsumentverket kan ngt svar kanske? /Max 0 Citera
Kvaser Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Jag har inte varit runt där på ett tag men tidigare var det jädrit billigt i Japan. Sedan vart det rätt dyrt där och man köpte betydligt billigare i Singapore. Men jag har inte dagsförska priser. Så det lönar sig att kontrolera priserna på olika ställen om man åker runt. Tidigare kunde man köpa 2 kameror i Japan sedan sålde man den ena i Australien så hade man den som man behöll gratis. 0 Citera
Radioman Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Om man skickar hem hela paketet så brukar man få betala tull och moms. Dessa avgiter läggs ovanpå summan för prylen och frakten. Detta gäller varor utanför EU. Inom EU är det inga extra avgifter alls. Jag har handlat högtalarelement och elektronikrör (till gitarrförstärkare) från Tyskland. Mycket billigare än i Sverige och ungefär samma fraktkostnad ;) Jag brukar också köpa motordelar/bilgrejor från USA. Då tillkommer alltså tull och moms ovanpå som jag skrev överst.I de fallen är frakten oftast lite dyrare, beroende på vad sakerna väger. Jag betalar, inkusive allting, ändå bara ca. halva priset på om jag skulle köpa bildelarna från Sverige.:) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.