Gå till innehåll

Kan inte föra över från DVcam till PC


Chang

Recommended Posts

Hejsan.

 

Jag har en dator och en DV-kamera som inte kommer överrens när de ska snacka genom en firewire.

 

Iallafall, datorn: Acer Aspire 5100

-AMD Turion 64 x2 Mobile Tech. TL50 (1.6 GHz, 512KB L2 cache)

-ATI Mobility radeon x1300, 128 MB

 

Dv-Kameran: JVC GRD346E

-Enkel dv kamera med Firewire utgång.

 

Hursomhelst så köpte jag ett Firewire PCI kort till datorn plus en sladd som passar mellan kortet och kameran.

I datorn var det windows xp installerat, och jag blev givetvis inte speciellt förvånad när precis ingenting fungerar. Den hittade PCI kortet och kameran, men kunde inte föra över något som jag hade filmat.

I Moviemaker så hittar den givetvis ingen kamera.

 

Då testar jag istället att koppla in kameran till grannens gamla dator (obs, jävligt gammal dator han köpte beggad för en femhundring), och i den funkar det perfekt. Var inga som helst problem att föra över film.

 

Sedan så blåste jag hela min dator och installerade Vista istället. Då funkar PCI kortet prima och den hittar kameran och allt, men kan fortfarande inte föra över någon film. När jag kopplar in kameran och sätter igång den så kommer det upp en liten ruta som frågar om jag vill föra över film från kameran. Om jag väljer att göra det så försvinner rutan och ingenting händer.

Ska jag sedan försöka starta Movie Maker och föra över där så hänger sig hela movie maker.

 

Vidare går det inte att installera Vegas i Vista, då vegas tydligen kräver att man har SQL installerat. Dock så stöder inte vista SQL (!)...

 

Jag blir så trött...

 

Så, någon som bor i kristianstad med omnejd som kan hjälpa mig på något sätt?

Eller kanske någon här har en mac till salu istället?

 

Som det e just nu så har jag lagt ut över 15000:- spänn på grejjer som inte funkar.

 

Mvh Chang

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle tippa på kombinationen JVC-kameran och firewirekortet. Det ska givetvis fungera med XP, men JVC är ofta "besvärliga". Testa med XP igen och (om möjligt) en annan kamera, gärna Sony, för att verifiera att saker och ting är hela.

 

Kolla vilket chipset du har på firewirekortet, är det "VIA" försök hitta ett extra PCMCIA-kort med Texas Instruments på (kolla också vad grannen har).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kopplade in PCI kortet (Köpt på Kjell & Co ingen aning om chiset) på min polares bärbara, en gammal dator som hängt med i några år.

 

Funkade kalasbra med kameran. Han kör XP i den burken.

 

Så iallafall så funkar ju kameran ihop med PCI kortet, så det måste vara min dator som inte mår riktigt bra.

 

Nu gör vi så att jag lägger över allt råmaterial i hans dator, sen skickar han över det till min via msn, så redigerar jag det sen.

 

OT: Här är vår första produktion, redigerad i movie maker.

http://www.youtube.com/watch?v=dh3SzQwqbz8

 

En musikvideo till en låt jag själv har gjort. Handlar om en alban och hans gäng som jag hamnade i slagsmål med. (Råkade bryta av ett näsben på han...) Nu e videon inget seriöst alls, både ljus och klipp med redigering e snabbt ihopasatt bara för att testa grejjerna lite och lära sig.

Lovar komma med fler videos, av lite mer "seriöst" slag.

 

Mvh Chang

 

Ps. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har verkligen JVC Dvcam-kameror?

 

Första ställa in så du inte använder Dvcam utan bara vanlig dv.

 

DV-kamera, eller miniDV eller vad det nu kallas... e inte så hemma på det. Men jag skrev modellen så då kan man ju se vad det e för kamera jag menar. E en sån vanlig enkel liten ful videokamera som man kan spela in videos med, köpt på elgiganten för 3900:-

 

//Chang

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...