Gå till innehåll

Manus: Kärlekens Pris Version: 2 (14 sidor)


John

Recommended Posts

Titel: Kärlekens Pris

Voodooversion: 2 (Tidigare version(er): http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=10631)

 

Ett manus om att hantera saknaden efter någon man förlorat för tidigt.

En äldre man och en yngre kvinna träffas på ettårsdagen till mannens dotters död.

 

NY VERSION I INLÄGG: 13 (dvs längre ned;)

Kärlekens pris 14 2 Johan Bergkvist 20070731 .pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är en ovan manusläsare och egentligen bara en "hemmavideo-amatör" men det är roligt att läsa manus.

 

Detta var ett bra manus! Jag ser att du hållt på ett tag och fått en del hjälp men det förringar inte värdet.

Ellinor är ju elak och beräknande. För att få till ett intressant manus så måste man ha med karaktärer. Annars är det ingen mening att göra film, eller filmanus, eller hur?

Dina tjejkompisar får tycka vad det vill :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tänkte slänga in en kommentar.

 

Först och främst, jag gillar det här manuset. Tycker det flyter bra och jag köper karaktärerna. Framför allt Elinor och tjejgänget känns väldigt trovärdiga. (Och det är antagligen därför som dina tjejkompisar blir sura på dig.)

 

Jag har dock två problem med manuset/berättelsen. Det första är att det känns lite som att klimax på berättelsen är att vi till slut får se bilolyckan. Jag tycker det är lite svagt som klimax eftersom vi redan har ganska klart för oss hur bilolyckan gått till och omständigheterna kring den.

 

Det andra problemet är det absoluta slutet på manuset: "En tår rinner ned för Lennarts kind och han kan inte längre hålla tillbaka sina tårar. Han gråter, för första gången sedan Lindas död." Det här är för mig en helt okej bild på papperet. Men om vi överför det här till film så finns det inget som säger att det här är första gången han gråter eller att det är så signifikant att han gråter över huvud taget. Bildmässigt, utan formuleringen på papperet, så ser vi en tår rinna ned för Lennarts kind och det är det. Visst, en bra skådis kan göra mycket av det, men om poängen är att Lennart inte tillåtit sig själv att gråta sedan Linda dog så tror jag den blir svårt att få fram som det ser ut nu.

 

Det känns snöpligt att jag har följt Lennart genom den här berättelsen men när den väl kom till slutet så var den stora händelsen att vi fick se bilolyckan (igen). Att Lennart ger dottern biljetten och fäller en tår kom som en nedtonad epilog. Det jag skulle vilja se är att Lennart befinner sig i centrum av berättelsens klimax. Vad som helst egentligen, bara han är där. Att han bryter ihop på gatan, bönfallande om förlåtelse. Att han panikslagen stressar iväg till graven och lämnar biljetten. Att skuldkänslorna han oundvikligen måste känna resulterar i något annat, något större, än epilogen.

 

Men det kanske bara är jag. Och, som sagt, på det stora hela riktigt bra.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag nu läser mina kommentarer från igår så inser jag att användandet av ordet "problem" är lite olycklig. Se därför inte mina två påpekanden som problem utan som områden där jag tror att ett redan bra manus kan utvecklas ytterligare och på så vis bli ett ännu bättre manus.

 

Och jag instämmer med 16kolon9; tuta och kör, full fart framåt. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag tycker det här slutet känns bättre och mer "komplett". (Men det viktiga är som sagt vad du själv tycker.)

 

Några små kommentarer till:

 

Scen 27, med Elinor, känns nu lite malplacerad. Jag gillar fortfarande scenen, men ett återbesök hos Elinor känns i det här läget som ett steg bakåt i berättelsen. Jag tycker dock att den fyller ett syfte, vi får på sätt och vis veta att Elinor på sitt eget lilla sätt kommer att klara sig. Ett förslag är att du helt enkelt lägger den sist i scen 23. Eventuellt stör det ut tempot i Lennarts sorti, men det är nog värt ett försök. (Det finns också en viss risk att den lilla scenen är en darling. Trots att den är kul och fyller ett syfte så kanske det ändå inte rättfärdigar "störningen" som den har på Lennart.)

 

Scen 25: Jag tror faktiskt inte att du behöver förarens replik. Jag är osäker på om du behöver föraren över huvud taget. Och om du nu behöver/vill ha föraren, är jag inte säker på att han behöver interagera med Lennart. Känns som att när Linda väl blivit träffad så handlar det bara om Lennart och Lindas döda kropp. Lite samma resonemang som med scen 27; håll fokus.

 

Scen 28: Jag tror inte du behöver den allra sista repliken. Lennart har redan bett om förlåtelse och det faktum att han och Renate nu äntligen besöker graven tillsammans räcker gott och väl åtminstone för mig. Men du kan antagligen göra några tagningar både med och utan repliken för att slutligen se i redigeringen vad som funkar bäst.

 

Jo, just ja. Kör manuset genom ett rättstavningsprogram. Det är inte så farligt men en felstavning stör alltid flödet lite när man läser och det är ju något att undvika.

 

 

Jag tycker som sagt att det här är ett riktigt bra manus. Lycka till med att få det filmat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Greenlighted :) Jag håller med dig om scen 27 och funderar på att ta bort den eller lägga den sist i manus som en anekdot, för jag tror att det kan vara farligt att ta bort den helt då man inte får någon avslutning på Elinor annars.

 

Dina andra funderingar är väl grundade tycker jag och är saker som kommer i nytt ljus efter de ändringar som jag nu gjort. Jag ska se över manus en gång till.

 

Tack så hjärtligt för all hjälp jag fått här:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Bra förbättring i den nya versionen där du knyter ihop historien med tågbiljetten. Synd bara att en tågbiljett inte är ett så värst filmiskt föremål. För att inte tala om ett ATG-ombud! :-)

 

Övergången mellan 19 och 20: "För Lennart förvandlas hon till Linda". Här såg jag en morphning framför mig, vilket kanske inte var vad du menade. Jag hoppas i alla fall att det inte var vad du menade, för det passar inte med min bild av hur den här filmen ser ut. Men det är klart att det är din bild av filmen den ska visa i vilket fall.

 

27:an bör du nog ha kvar. Inte bara för att det är en darling (den är det för mig i alla fall), utan för att avsluta Elinors historia. Kanske lägga den allra sist, som en epilog?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kikade lite snabbt på det här igen och för mig känns det som att 27:an gör sig bäst i slutet på 23:an. Hovmästaren har redan vänt sig mot henne och det borde gå att få med repliken och leendet där utan att man får alltför stora tidsproblem.

 

Att lägga den sist tror jag kommer att ändra sluttonen i filmen lite väl mycket, framför allt eftersom historien i övrigt inte direkt känns som en komedi. Och hellre sluta med en karaktär som utvecklats än en som inte lärt sig någonting. Och slutligen så är väl det här Lennarts historia och då verkar det riktigt att vi lämnar filmen med honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra förbättring i den nya versionen där du knyter ihop historien med tågbiljetten. Synd bara att en tågbiljett inte är ett så värst filmiskt föremål. För att inte tala om ett ATG-ombud! :-)

 

Övergången mellan 19 och 20: "För Lennart förvandlas hon till Linda". Här såg jag en morphning framför mig, vilket kanske inte var vad du menade. Jag hoppas i alla fall att det inte var vad du menade, för det passar inte med min bild av hur den här filmen ser ut. Men det är klart att det är din bild av filmen den ska visa i vilket fall.

 

27:an bör du nog ha kvar. Inte bara för att det är en darling (den är det för mig i alla fall), utan för att avsluta Elinors historia. Kanske lägga den allra sist, som en epilog?

 

Tackar:)

Det jag menar med "För Lennart förvandlas hon till Linda" är inte en Morphning, men mer en tillbakablick till kvällen då allt hände, måste nog bli mer klar med det.. Han ser helt enkelt sin dotter sitta där.

 

27:an är kvar men har lagt den på slutet, men får se om den hamnar där.

 

Greenlighted: 27:an är en darling, som inte går att döda, för som Vilcans säger så får hon inget avlut då. JAg kan nog hålla med dig om att det är bättre att sluta med LEnnart som förändrats.. Men som det ser ut nu så ligger den sisst. Men ja, vi får se vart den hamnar i slutändan.

 

Några ändringar som ligger i fatet är, namnändring på Lennart, som nu ska heta Tore. En annan ändring är Titeln på filmen som jag inte är riktigt säker på än, några förslag??

Länk till kommentar
Share on other sites

Att 27:an fyller ett syfte håller jag med om (och har gjort så från första gången jag nämnde den) och att bara ta bort den utan ersättning skulle mycket riktigt lämna Elinor oavslutad.

 

Dock så kan man uppnå samma grad av avslut för Elinor genom att, exempelvis, låta henne sucka, skaka på huvudet och oberört hälla upp lite mer vin när Lennart (Tore?) stormar ut. Helt enkelt skippa hela hovmästar-sekvensen.

 

Så 27:an är inte nödvändig för att ge Elinor ett avslut. Men den är trevlig, och en darling, och jag tycker också som sagt att du ska försöka ha den kvar, genom att inarbeta den i slutet av 23:an.

 

Det sista vi ser i en film är ofta en stor del av det vi tar med oss från filmen och personligen så skulle jag nog hellre lämna filmen med Lennarts utveckling, och någorlunda positiva budskap, än med Elinors h-riga agerande.

 

Men det är ditt manus, så självklart ska du göra helt och hållet som du tycker och vill! (Det finns dessutom gott om tid att få det förstört av regissör och producenter senare...)

 

Jag ska försöka spåna ihop några titelförslag under kvällen eller morgondagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...