Octavianus Postad 30 juli 2007 Postad 30 juli 2007 Vad finns det för bra allternativ att filma en konversation mot att som i alla trista serien, filma bakom axeln på skådisarna? 0 Citera
Swe__ Postad 30 juli 2007 Postad 30 juli 2007 hmm, filma ovanifrån? Kan vara aktuellt om de ger varandra någon. filma från sida till sida? filma rakt bortifrån, filma bakom axeln är inte dumt tycker jag faktiskt. Eller varför inte, blanda och ge, byta vinklar. En sak som jag tycker är snygg är ifall man liksom cirklar runt konversationen. 0 Citera
Octavianus Postad 30 juli 2007 Författare Postad 30 juli 2007 snurra runt? hur menar du då? Har ud ngt fint klipp? Menar du att man typ har en rigg som löper runt skådisarna medans som man snurrar runt dom medans dom pratar? 0 Citera
filmnisse Postad 30 juli 2007 Postad 30 juli 2007 tänk tarantino i "reservoir dogs". så här ser klippet ut: http://youtube.com/watch?v=pXx6UN84Sws 0 Citera
Octavianus Postad 30 juli 2007 Författare Postad 30 juli 2007 aja, då fattar jag. Kommer att tänka på när dom är i det där garaget och står och har ngn konversation i ngt badrum där, två pers, när man ser det på håll. Mkt snyggt. 0 Citera
Arschfink Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 Sedan kan man ju alltid köra en svepande handkamera som "tittar" på den som levererar viktig replik/respons eller dylikt. Ken Loach gör det bra. Det ger en skön närvaro om man vill ha det, men blir lite dokumentäriskt och inte så hollywood kanske. Eller som von Trier i Dogville. Bygg en rigg och sätt på dig själv så att kameran följer din blickrörelse. Så att du som regissör kan välja exakt var du vill titta. Det finns dock de som anser att man inte får gå över den s.k. 180-graderslinjen i en dialogscen, förutom med åkning förståss. 0 Citera
the_jobe Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Jag kan tycka att det är ganska snyggt att snurra runt två stående personer med steadycam, men inte för snabbt! Och så kan man ju, när person B börjar prata, klippa till andra sidan av cirkeln och snurra på andra hållet. Används ofta i Scrubs. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 En snygg vinkel är lite snett från sidan så man får se båda (som sitter på en bänk tex) Man sätter fokus på den bortre kan man byta vinkel till andra sidan men fortf. ha fokus på den bortre. Sedan så blir film mycket bättre om du inte alltid har han som talar i bild, du kan låta honom komma in efter halva meningen eller så. Man filmar någon som kanske säger något i stil med "Bengt! Kan du..." Där klipper man till en annan scen där man sänker ljudet en aning och får se Bengt diska. Då får man känslan att personen som frågar är i ett annat rum, ger lite mer dimension på det hela. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.