Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har fått tag i en JVC S1000 super VHS kamera. Den funkar felfritt men har lite skräp på linsen/sensorn (kornen påverkas varken av zoom eller fokus ändring). Är det väldigt dumt att skruva upp hla kameran och försöka rengöra den på ngt sätt? vark kan man lämna in den?

Blev rätt läcker blid med den ändå så det vore kul att få den mindre smutsig.

Går det att överföra direkt till datorn via s-video eller av-out? och hur går jag isåfall till väga.

mvh Jacob

Postad

Det borde ju gå att kunna koppla kameran till en vanlig dv-kamera med video in och använda den som bandare och för att föra över videon till datorn. Alltså skippa att spela in på S-VHS och fånga videon med DV-kameran, det blir bättre eftersom dv-band har högre upplösning. (rätta mig om jag har fel).

Postad

okej, tack för alla svar. Alltså jag vill ju spela in allt på kameran och sedan få in det på datorn. Sitter med en macbook pro 17", vet ej vad jag behöver extra för att få till det. Har en teknisk kompis som kanske kan spinna på era idéer för jag hängde inte riktigt med till fullo.

vad tror ni om rengörningen då? någon man kan lämna in den till? vågar nog inte öppna den själv :)

Postad

kanon ska gå till clas ohlsson! fär jag med ljudet då också genom av/out? Den rengjorde sig själv när den fick slipa sig med ett gamalt band med karlsson på taket på ;)

Måste verkligen göra en film med kameran, den har lite känsla ändå, nu ska jag bara skaffa s-vhs band.

tack för all hjälp

/jacob

• 2 veckor senare...
Postad
kanon ska gå till clas ohlsson! fär jag med ljudet då också genom av/out? Den rengjorde sig själv när den fick slipa sig med ett gamalt band med karlsson på taket på ;)

Måste verkligen göra en film med kameran, den har lite känsla ändå, nu ska jag bara skaffa s-vhs band.

tack för all hjälp

/jacob

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=2541087

Här är den, Och via s-video/kompositvideo ingår inte ljud. Då får du helt enkelt anväda Mic-ingången på datorn, eller den på dosan. Kolla så den fungerar med OSX först bara.

Postad

Om du sitter på em mac så borde du köpa ett capturekort som verkligen passar.

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv250

Är ett exempel.

Finns säker fler. Jag har kört mac i tio år och har provat så mycket USB hubbar och kortläsare som borde funka men inte gör det. Tyvärr.

Står det inte utryckligen att kortet stöder OSX så kan du utgå ifrån att det inte funkar.

Skulle tro att använda en dv-kamera med video in vore det enklaste/billigaste.

Finns ju på blocket/tradera för från en 500-lapp.

/KN

Postad

perfekt. Jag tänkte att jag kan köra den på kompisens pc och sen ta över avi filerna med t.ex. en dvd. Kollade min hv20 men den verkade inte gå att koppla ihop med den analoga, rätta mig om jag har fel.

Tack för er bådas hjälp

MVH Jacob

Postad

... har du en videoutgång på din sVHS kamera? Dvs en gul rca kontakt. Den kan du koppla in i din HV20 med dess medföljande kabeln och göra ett par inställningar i menyn så funkar din HV20 som vilken videobandspelare som helst. Dock måste du välja att spela in i standard DV (inte wideDV).

Tryck play på JVCn och se bilden på skärmen på HV20.

Det funkar i alla fall på min.

Info finns i den allmänt värdelösa instruktionsboken.

mvh

KN

Postad

Tackar Beta75

Jag ska genast kolla om det finns ett sådant uttag. Vore hur smidigt som helst. Jag vet ju att den har s-video, men inte om den har rca! Går det på ngt sätt med s-video och då koppla ljudet separat?

Tack för all hjälp!

/J

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...