Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som filmmakare och så inom media (bl.a. skivbolag, TV osv) kan man inte tjäna så mycket på sina egna projekt har jag märk den senaste tiden...ändå har personer som jonas åkerlund kunnat ta sig fra mo så på detta....vad är hemligheten bakom detta?

Denna fråga uppstår i och med jag sysslar med musikvideos o så nu och nu har jag nästa genomfört min första arbete...hur ska man gå tillväga för att kunna få nåt för sin verk?

Postad

Slit hårt och ha rätt kontakter. Talang kan ofta vara en fördel, men långt ifrån alltid. Sedan skadar det inte att vara lite affärman när man säljer sina grejer.

Ett bra tips är att inte fega ur när du skriver budgeten. Även om du gör det mesta själv så gäller

Lön för manusarbete, fotograf,ljudtekniker, klippare m.m i budgetten (arbetet ska ju utföras ivillket fall.

Postad

Och musikvideobudgetar är för alltid förpassade till extremlågbudgetträsket. Jonas Åkerlund gjorde sina första kulor på bl a "Gott gotti gott gott"-farbröderna om någon kommer ihåg dom. Och på den tiden fanns det ibland även pengar i musikvideor. Numera betalar filmare skivbolagen för att få göra videor. När jag gjorde som mest videor (jag har gjort ett hundratal på 35 och 16) så kunde man iallafall skruva loss mellan 110 000-300 000 för en video. Dom budgetarna finns inte längre. En av dom sista videorna jag gjorde var för Markoolio och jag tror att vi hade 50 000 i budget.

Det finns inga förhandlingshemligheter bakom kommersiella jobb. Det finns bara siffror. Jonas Åkelunds videor garanterar spelning och därmed genererar dom pengar - därför kan han ta betalt. När du kan visa att dina jobb garanterar visning och hittar en publik så löser sig resten. Fast det är lätt att undervärdera sig själv även i det läget. Been there - done that.

Postad

Jag tyckte synd om mig själv som gjorde två HDV-videos på en dag och backade en tusenlapp på en budget på 15 000. Sen hörde jag om en kille som gjort en video på 35mm för 8000. Svårt att tjäna pengar när marknaden ser ut så, men skivbolagen är väl nöjda antar jag.

Postad

Så där ser musikvideobranschen ut just nu. Därför hittar du inga etablerade produktionsbolag som producerar musikvideor i dagsläget. Det är helt enkelt för dyrt att hålla på med. Förut kunde bolagen eventuellt göra en musikvideo då och då för att det var lite prestigefullt men det förekommer nästan inte längre eftersom distributionen för videorna ser helt annorlunda ut nu.

En kompis till mig gjorde sina första videor helt gratis åt skivbolaget. Dom pröjsade ur egen ficka för att ha råd med några rullar 35 och plåtade i cinemascope. Och betalade själva för den billigaste scannern. Det var ungefär samma veva som jag slutade göra videor. I takt med att mina videor blev bättre och slog så sjönk branschen och mina budgetar vilket var en ruggigt frustrerande situation. Jag har aldrig haft så låga budgetar som när grejer jag gjorde hade tung rotation och spelades minst en gång i timmen på MTV eller ZTV. Det är sjukt kul att göra videor men ska man göra det kan man lika gärna hitta en grupp man verkligen älskar och betala för videon själv (eller dela kostnaden med gruppen). Då får man både göra den låt man vill och man får förmodligen total kreativ frihet. Men man ska aldrig räkna med att göra några pengar på det.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...