Gå till innehåll

Sladdlängd XLR mickar


ushboc

Recommended Posts

Undring i sommaren om någon är på nätet nu?

Jag undrar hur lång sladd som är max innan man förlorar kvalitet på ljudet.

Jag skall ta ljudet från musikernas pa in i kamerans XLR kontakter ( 2 st)

Står ca: ca 10-15 m med kameran som skall ta upp ljudet och har en rörlig som är på "språng" som också tar upp ljudet via kameramicken och publikljud.

tacksam för råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kör linjesignal från PA:t och kameran kan ställas på linje in in så kan du lugnt köra med 50-100 meter kabel utan problem, anser jag, om kabeln är av hyffsat normal kvalitet.

 

Vid längder på flera hundra meter kan man behöva kompensera för lite diskantfall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är ju såklart bra att den är balanserad. Men det påverkar faktiskt egentligen bara ev störningskänslighet som brum mm. Inte ljudkvaliteten i övrigt. Så om det inte brummar och knastrar är det lika med balanserat och obalanserat.

 

Man kan däremot mötas av diverse "glada överraskningar" enbart genom att börjar koppla ihop saker. T ex jordslingor och sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för upplysningarna jag har 2 inlinjer på kameran och tar ljudet direkt från PA‚t.(Ursäkta att jag inte svarade direkt jag är ute och seglar, alla hamnar har inte uppkoppling?????).

PS. Någon som testat att spela in på en ipod från PA skall tydligen gå att få två kanaler den vägen oxå?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går bra att spela in på iPod eller liknande. Då får du ett obrutet ljud om kamerorna inte rullar hela tiden. Annars är det ganska praktiskt att låta huvudkameran ta allt ljud. När jag spelar in separat ljud föredrar jag okomprimerade format, ej mp3 mfl. Det gör skillnad om man behöver fixa med ljudet senare. Men det är ju lite mer pyssel att synka ett separat ljud. Inget hindrar att du spelar in parallellt.

 

Skandal att inte hela skärgårn har uppkoppling! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

OK!

jag tänkte inte på att ipoden kör mp3 men när du säger det så känner man sig lite d-m. Jag skyller på solen i västra kustens skärgård (den syns ibland men finns över alltihopa) och den vackra miljön som för övrigt blir blickfång och bakgrunder till konseren som skall filmas på söndag. Ha en fortsatt bra sommar alla som läser detta./BC

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på att det ljudet du hör i lokalen inte är detsamma samma som kommer ur mixen. Detta beroende på att man kanske har en basist som fläskar på ordentligt på scenen och då kan man inte mixa ut det med den volym som du kommer att önska. Ett tips är att sätta en stereo mick och nåt inspelningsmedia t.ex en laptop strax framför mixbordet. Det är det ljudet mixkillen hör och rattar efter. Jag har gjort motsvarande själv med gott resultat. När du sedan gör filmen kan du ha flera ljudspår och mixa dom till lagom nivåer. Låter lite krångligt men blir bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade också passat mig för att bara ta PA mixen, det är väl kanske på lite större spelningar där man måste lägga ut alla instrument ganska lika mycket som det kan funka. Men på mindre ställen är det precis som music säger. Man lägger ut det som behövs och då riskerar man att få en mix som bara har för lite trummor, bas och gitarr tex. Då hade jag hellre tagit upp ljudet akustiskt i stereo men var noga att dubbelkolla så det låter ok dock :) En blandning är ju dock det bästa somsagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja nu är det klart!

Det blev inspelning med två st mickar direkt på kaneran (riktade rör) blev kanonbra :-) försökte med pa,t på repet men antagligen räckte inte strömmen eller också var det dålig jord för jag fick ett fruktansvärt brus i lurarna så nått sk.t var det med deras anläggning./BC

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...