moviesandremakes Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Jag ska börja lite smått med 16mm till hösten och jag undrar vilken sorts film som är att föredra, och vad som skiljer mellan reversal och negativ film? Reversal är väl positiv film? 0 Citera
Team_fagott Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Jag ska börja lite smått med 16mm till hösten och jag undrar vilken sorts film som är att föredra, och vad som skiljer mellan reversal och negativ film? Reversal är väl positiv film? Det beror på om du ska scana -redigera och visa digitalt. Eller på filmprojektor negativfilm har bakvända färger, men sägs ge bättre bild (när du vänt tillbaka dem i datorn) 0 Citera
moviesandremakes Postad 3 juli 2007 Författare Postad 3 juli 2007 Vänder man tillbaka dom själv i datorn eller gör dom det när man skannar in dom? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Det görs vid scanningen. Uppsala Bildteknik kan för övrigt inte scanna negativa 16mm filmer, du kan vända dig till tex http://www.filmteknik.se 0 Citera
moviesandremakes Postad 3 juli 2007 Författare Postad 3 juli 2007 Tackar så mycket! På prislistan på filmteknik.se så står det "Technical grading" är det scanningen? Står rätt mycket på den listan :S 0 Citera
Dario Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Kolla denna tråd, den har prisexempel på vad negativ film kostar med framkallning och scanning: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=13422 Problemet är att man måste scanna minst 240 m hos filmteknik... :( Technical grading (scen-för-scen korrektion av ljus/färg) är en dyrare scanning än one-light (låst ljus/färg-scanning) 0 Citera
moviesandremakes Postad 3 juli 2007 Författare Postad 3 juli 2007 En fråga till! Det råkar inte finnas någon här som har använd 16mm film, som jag kan använda för att lära mig ladda kameran? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Den använda filmen... det är ju det som blir ditt filmoriginal. Jag tror inte att någon vill ge sitt filmoriginal till dig att öva på. ;) Köp ledare, sådan som man kan skarva på filmen som en "startremsa". Det borde fungera bra att öva på. 0 Citera
moviesandremakes Postad 3 juli 2007 Författare Postad 3 juli 2007 Det märks att jag är ny. Vart köper man ledare? Det jag menade med använd film var film som ligger och skräpar och inte kan användas till något t.ex. kraftigt överexponerad eller liknande. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.