Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kan area-begränsningen för subpicture till menyknappar i dvd-systemet enbart vara rektangulära?

Om man vill göra en solfjäder, eller säg en blomma där varje blad ska motsvara en knapp så verkar det inte att gå?

Någon som har mer kunskap om detta?

(Använder Encore2 men begränsningen verkar inte sitta i progremmet)

Postad

Ja, att klickbara arean går in i "bladen" bredvid eftersom aren begränsas troligen av två koordinater och rektangeln som blir mellan dessa.

Postad

Jag hade använt Pen Tool i Photoshop och skapat egna klickbara ytor, sk Highlight, så att jag kan få dom precis så stora som behövs och om möjligt inte täcka över varandra. Då kan du skapa Highlights som tex är runda eller anpassade för den/dom ytor du behöver, dvs inte rektangulära Highlights.

Postad
Men, huuummmm, lägger du det i ett (=2)-lager då, eller?

Ritar du ett speciellt masklager då?

Jag ritar ett lager med Pen Tool som automatiskt döps till Shape 1 som jag sedan döper om till antingen (=1) Highlight, (=2) Highlight eller (=3) Highlight. Sedan skapar jag en ny Group som jag döper till (+) Button och drar in det/dom (=x) jag skapade. Då går det att använda som en Button med Highlight i Encore.

Postad

Tack för tipsen, jag får det inte att fungera ändå. Men en sak slår mig just nu, som man kanske måste testa. Kan det vara förhandsvisningen i Encore som visar fel, men det blir rätt på dvd-spelaren? Måste nog bränna ut?

Pen tool, det måste väl vara Penna om man håller sig till svenska?

Postad

Eller så använder du de nu (CS eller CS2, när det nu kom...) integrerade vektor verktygen och kan då göra en mer exakt form som knapp... Om man som jag är en inbiten Illustrator användare så blav man väldigt lycklig när dessa verktyg kom till PS.

Postad

Ja, jag testade också lite med vektormasker, men jag får inte ihop det heller. Jag ska bränna nu, den första kopian startade med fel meny så då kunde jag ändå inte se resultat :-(

Inbiten Illustratoranvändare... Nja, det kan nog stämma, jag har använt det sedan version 1 på Mac 1987, så det är ju 20-årsjubileum i höst. :-)

Lite mer:

Det verkar som man ska söka på "overlapping button" som är felmeddelandet när man kontrollerar sin DVD i Encore.

Då får man bl a denna träff med bra exempel:

http://forum.doom9.org/showthread.php?p=787900#post787900

Det verkar ju som subpicture kan ha vilken form som helst, men arean som lyser upp (highlight) bara kan vara rektangulär om man inte pysslar Menu color setup etc. :-(

Postad
Det verkar ju som subpicture kan ha vilken form som helst, men arean som lyser upp (highlight) bara kan vara rektangulär om man inte pysslar Menu color setup etc. :-(

Ja, det stämmer. Den enda gången det blir ett problem med rektangulära områden som överlappar varandra är om DVD'n skall visas på en dator då datormusen ju vill välja den Highlight som man har pekaren över för tillfället vilket ju då kan bli helfel. På en stationär DVD-spelare där man väljer knappar med fjärren är overlapping buttons bara att ignorera då det fungerar toppen ändå.

Pen tool, det måste väl vara Penna om man håller sig till svenska?

http://www.averdahl.se/blaj/pentool.png

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...