Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag sitter och undrar vad alla tjänar i filmer. De största possitionerna alltså... Jag har googlat lite, men hittade inget. Om man bortser från att vissa namn drar till sig publik och att de som medverkar är helt okända, om ni förstår.

T.ex.

Regissören

Huvudskådisen

Manusförfattaren

Klipparen

Scenografen

Fotografen

Kompositören (vet jag att de brukar få fall det finns kvar nått)

Producenten (Samma här... fast de tar väl en grundlön antar jag)

Vi kan väl säga för enkelhetens skull att filmen har en budget på 10 miljoner. Så... hur många procent får var och en.

En följdfråga på det... Hur många royalties kan de begära. Vad tror/vet ni?

Postad
Hej

Jag sitter och undrar vad alla tjänar i filmer. De största possitionerna alltså... Jag har googlat lite, men hittade inget. Om man bortser från att vissa namn drar till sig publik och att de som medverkar är helt okända, om ni förstår.

T.ex.

Regissören

Huvudskådisen

Manusförfattaren

Klipparen

Scenografen

Fotografen

Kompositören (vet jag att de brukar få fall det finns kvar nått)

Producenten (Samma här... fast de tar väl en grundlön antar jag)

Vi kan väl säga för enkelhetens skull att filmen har en budget på 10 miljoner. Så... hur många procent får var och en.

En följdfråga på det... Hur många royalties kan de begära. Vad tror/vet ni?

Är inte stensäker på det här. Utgår nu från stora namn i hollywood.

Regissören får mellan $3-8m.

Manusförfattaren har olika löner beroende på vilken draft det är.

First Draft: $300k

2:nd-x Draft $400k

Final Draft: $500k

Klipparen: $300k-2m

Scenografen: $300k-1.5m

Fotografen: Se ovan.

kompositören: $800k (Fast Hans Zimmer, James Horner, Howard Shore m.m får upp till $1.5m per film)

Producent: Vad jag vet så har de en ingångslön på $2m. och sen ca: 10% på intäkterna efter de har täkt alla kostnader.

Detta är bara vad jag har läst, och jag har inga länkar som stöder påståenderna. Är något fel så skrik bara till.

Postad

Japp, Jag har hört att hanz zimmer tjänar 7m dollar per film. Sen har jag hört att 10% av bugeten går till manuset, t.ex. troja på två 200m dollar. Inte illa.

Men som sagt. Lägg namnen och fejmen åt sidan. SÄg att det är helt gröna personer som ska göra en film här i sverige. VAd tror ni?

Postad

Det varierar.

Det finns ju vissa union avtal sa man kanner si o sa beroende pa jobb.

Att Spielberg tjana en massa forra aret beror ju pa att han e producent och drar in mycket pengar dar.

Som producent sa beror det valdigt mycket pa vad for lon man far. Oftast sa e det ju producenten som finansierar filmen och pa sa vis ocksa "ager" filmen, darmed far ta betalt utefter vad den kan salja filmen for.

Men det finns olika producenter, typ frilansare och studioproducenter. Ena graver upp pengar fran egen ficka, den andra fixar pengar (jobbar for) typ Universal, Fox, Sony, Paramount, New Line, etc...

Postad

Med risk för att bli påhoppad av någon som tycker att jag är dryg och tror att jag kan allt så ser lägena ut ungefär såhär:

Regissören: Mellan 150-600 000 beroende på projektet

Huvudskådisen: Persbrandt tar 40 000 kr för en dag. Teaterförbundets avtal säger 3 500 per dag.

Manusförfattaren: Från 150 000 och uppåt i Sverige. Inte alla är Jan Guillou.

Klipparen: Lite olika beroende på om personen går på lön eller har eget bolag med utrustning. Men riktmärket är nog en månadslön på 40 000 kr.

Scenografen: 3 500 kr per dag och uppåt. Men ofta kör scenografer egna företag som ger en annan prisbild då det ofta handlar om paketpriser av olika slag.

Fotografen: 5 000 kr per dag och uppåt. Ibland lägre. Helt beroende på produktion.

Kompositören (vet jag att de brukar få fall det finns kvar nått): Kompositörer drar in olika beroende på engagemang. Men man brukar kunna räkna med att 500 000 kr går till musiken.

Producenten (Samma här... fast de tar väl en grundlön antar jag): Om man räknar bort saker som att Producenter gärna hyr saker av sig själva till hutlösa överpriser så lyfter en producent nog in 30-40 kr i månandsersättning under produktionen. Säkert mer. Men producentens lön är också det första som ryker om medarbetarna inte kan hålla scheman.

Postad

Hahaha jag har då fått minst betalt tror jag...

Gjorde rollen som "KLAS" i filmen "Rusar i hans famn" baserad på boken "kärlekens pris" som var skriven av Yvonne Grönning.

Filmen regiserades av Lennart Hjulström.

Ja som sagt hade en större biroll i denna film som spelades in sommaren 1995 då var ja 11-12år. Då hade jag 700:-/inspelningsdag.

Fast de är klart kanske en rätt ok dagslön för en tolvåring...

Såg även att man ligger med på IMDB, haha...

Peace/// A

Postad

Jag blir forvirrad har... Har du, munthe, blivit en tungviksboxare helt plotsligt??? Jag fattar ingenting... Men tack sa mycket for svar. Uppskattas. Far jag fraga hur mycket en man som du skulle ta i en av dina egna produktioner, du som gor sa mycket sjalv... Sag att lonekontot lag pa 10 miljoner. Jag vet att du skulle allt annat framfor dig sjalv... eller ar det en romantisk drom jag har? Men sag att 10 muiljoner vr just avsatta for loner. Eller hur mycket royalties skulle du ta?

Postad

Nej, jag har inte blivit tungviktsboxare. Det där är bara en bild som beskriver en paus i arbetet på kontoret.

Jag har lite olika dealar på mina filmer. Oftast fem points profit. Annars (på amerikansk produktion) går jag på DGA-taxan 10% av budget.

När jag gör reklamfilm ligger jag på 12 000 kr/dag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...