Munthe Postad 30 juni 2007 Postad 30 juni 2007 Låter häftigt det där med Nigeria. Skillnaden mellan U-landet Nigeria och I-landet Sverige är att Nigeria förmodligen inte har råd med någon Kulturpolitik som kan sträva efter ett statligt monopol och statlig kontroll i alla led. Jag är helt övertygad om att det är MYCKET lättare att göra film i Nigeria eftersom det inte finns några andra problem än att just hitta finansiering. Och det brukar filmare vara bra på. Men skulle man vilja stoppa kreativiteten i Nigeria så skulle man inrätta statliga filminstitut som börjar ge stora pengar till ett fåtal filmare och pengar till distributörer som väljer att distribuera de dominerande filmarnas filmer. Det kommer inte ta lång tid efter det så kommer även Nigeria att befinna sig i en filmkris. För även om man är fruktansvärt kreativ och lyckas göra mycket för lite så är det helt kört om ett statligt monopol sätter distributionen ur spel och man skapar en ojämnvikt som är helt orimlig mellan de filmare som gillas av de fåtalet utvalda kulturuppbärarna på institutet och de som inte gillas av den lilla eliten. Heja Noll-iwood. Vi skulle behöva ett här också. Tyvärr har vi SFI och SVT som tydligt deklarerat sin avsikt att stoppa alla sådana försök. Det måste vara dysrt att göra film och bara de största bolagen ska få producera. Helt sinnesjukt. Svensk filmpolitik är Stalins våta dröm. Han sitter där i livet efter detta och är STOLT över oss! 0 Citera
gorse Postad 30 juni 2007 Postad 30 juni 2007 ...SFI och SVT som tydligt deklarerat sin avsikt att stoppa alla sådana försök. Det är väl just det som är vageln i ögat. Frågan är om det är riktigt lagligt? Alla försök att sätta konkurensen ur spel brukar leda till rubriker i expressen. Är kvällstidningarna underättade? 0 Citera
OP5 Postad 1 juli 2007 Författare Postad 1 juli 2007 Jag är i grunden emot statligt stöd till filmproduktion över huvud taget, även om jag inser att det kan vara nödvändigt. Jag är i synnerhet emot formen (konsullentsystemet) för hur stödet fördelas. (Det samma gäller i princip SVT och hur de påverkar svensk film.) Men droppen är när de går ut och säger sig aktivt vilja slå ut konkurrensen från mindre bolag och dessutom kommer med helt befängda anklagelser. Vi har en ny regering och filmavtalet går ut om några år. Att SVT/SFI nu drar åt snarat och gjort kraftiga övertramp är ett lysande tillfälle till motattack. Att påverka och förändra SFI/SVTs strategi är nödvändigt oavsett hur oberoende man är, eftersom alla andra finansiärer (distributörer, filmfonder, mm) går i deras ledband och i praktiken överlämnat bestämmanderätten. - Många har skrivit på. tack. fixar så det syns snart. 0 Citera
jernby film Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Stat och film hör inte ihop slå ut konkurrens går inte i ett modernt Europa, så är det. Alla vansinnigheter som vi inte vill ha slås automatiskt ut, men det kan ta tid. Alla politiker som vet om detta nu, men inte agerar nu, blir bara att huvuden rullar senare. När SFI är borta. Då klassas politikerna i detta ärende som förlorare och kommer aldrig tillbaka. Endast som sminkade pensionärer när de vistas ute. Alla som har stöttat Ceausescus spindelnät av angivarpolitik, stasi, fashism i fd Jugoslavien. Dom kommer inte längre i livet än att tappa huvudet. Egentligen en självklar sak. Titta på filmer med Kennedy vid berlinmuren och Ceausescus klassiska sista tal. Vill inte gå längre tillbaka, skulle vara konstigt om folk inte fattar samband. Förstår inte att politiker i Sverige vågar vara fega. /nils 0 Citera
tuco Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Jösses! Man tror inte det är sant liksom. Har berättat det för mina danska film kollegor och dom bara skakar på huvudet. En av dom sa att det vore som att stänga alla replokaler för det är ju liksom i studion man spelar in musik. Jag fattar helt ärligt inte vad SFI & SVT pysslar med. Hur tänker dom? Suck! Sorgligt. 0 Citera
Munthe Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Ja, det är ett litet gäng som har fått för sig att innovationer och nyskapande normalt bara föds i stora bolag. Väldigt märklig teori. Helt grundlös i verkligheten. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.