Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej...

Jag har en Panasonic Nvg-s55 och ska nu köpa nya band plus ett rengöringsband. Vad jag undrar är om det ger bättre resultat om märket på banden är av panasonic också?

Det jag står emellan är:

Panasonic Rengöringsband Mini-DV, för 109 kr + 5pack minidvband, Panasonic AY-DVM60FE5, för 199kr, totalt 288kr

eller

ett 5pack Sony 5DVM60PR-CLN inkl. ett sony minidv rengöringsband för sammanlagt 199kr.

Blir det bättre kvalité med panasonics varor på en panasonic kamera, eller kan jag gå på det billigare alternativet?

Postad

Jag har en vän som påstår att SONY banden ska man inte använda i andra kameror än just deras egna (dock funkar andra band bra i deras kameror), detta pga att deras band är "våta" och övriga band "torra". Kan inte förklara det bättre mer än att sony banden kan få övriga kamerors trummor att bli smutsiga. Nu vet jag inte om detta är 100% sant, jag har dock använt sony band i flera olika kameror och inte upptäckt nå fel mer än att man kanske måste rengöra dem lite oftare kanske. Men som du skrev Panasonics egna band borde ju fungera toppen i deras kamera så varför inte använda dom :)

Postad

så här står det på Cyberphoto(om Nv-gs55)

"Band

Vi rekommenderar Panasonic videoband, då vi vet att de fungerar mycket bra till denna kamera. Naturligtvis finns det andra märken som också passar. Det finns band som går trögare än andra band och kan smutsa ner, vilket leder till felfunktion och att kameran behöver rengöras."

Har själv en Panasonic NV-GS50, och jag använder jämt Panasonic band till den.

Postad

anade nästan att det fick bli det dyrare alternativet... måste köpa batteri m.m samtidigt så de här kommer att kosta hehe..

Tack för råden!

Postad

När nu köper band.. köper nu ett par styck i taget då eller? Jag har gått till en fotobutik här i stan och sakt att jag kommer köpa alla mina band hos dem om de ger mig ett bra pris... och så köper jag bara 10pack (använder bara banden en gång, för att alltid ha materialet kvar). Då betalar jag inte så mycket per band... det kanske är fördelen med en småstad där de i butiken känner igen en.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...