Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu har jag suttit i veckor och letat efter den perfekta kameran för mig. Men jag har inte haft någon framgång. Det största problemet för mig är väl samma problem som jag tror de flesta har vid kameraköp: Höga krav, liten budget.

Därför tänker jag nu be om hjälp från smarta människor som kan sina grejjer.

Här följer en liten lista av de viktigaste grejjerna för mig:

Den körs med MiniDv band

Mic in

dv in

dv ut

Minst 10X optisk zoom

Manuell fokus

Manuell vitbalansering

Att det går att dra på vidvinkelobjektiv (inte dödsviktigt)

Pris på max 10000 kr (helst halva dock)

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Och om någon vet en kamera som kostar någon tusenlapp mer än 10000 så skriv gärna det med.

Sen har jag en annan fråga till er som har koll. Jag har hittat en begagnad JVC GR DV4000 för 5000 kr. Den är aldrig använd och i oöppnad förpackning. Jag tycker det låter skumt men jag vet inte. Vågar man slå till på den, även om säljaren inte har kvittot kvar? Det låter så skumt tycker jag, fast man blir ju sugen.

Tack på förhand

• 2 veckor senare...
Postad

låter som du är ute efter en panasonic nv-gs500, bästa kameran för 17 och neråt om Hdv inte är ett måste, då är väll hv20 bättre men den vobblar ju sönder så vettefan om det är så smart ändå, med gs500 kommer du nog inte stöta på ett enda problem..som jag tror du skulle göra med hv20

Postad

Använder denna tråd då jag själv står i valet och kvalet mellan panasonic nv gs 500 och Canon HV20. Det jag undrar är hur mycket bättre bildkvalitén blir med hdv, om det är värt alla besvär man får med den kameran och det betydligt högre priset? Jag skulle uppskatta en jämförelse mellan de två kamerorna, gjord av någon kunnig.

Postad

Vill du ha filmen i HD?

Har du en kraftig dator för videoredigering?

Vill du ha komprimerat ljud?

Vill du ha tillgång till 25P?

Om ja, så välj HV20.

Detta enda orosmomentet är att kameran skall ha problem vid dåligt ljus pga CMOS teknologin. Om 500 är bättre vet jag inte heller.

Postad

jag har testat många av de bättre dv kameror, och kan helt ärligt säga att canon hv20 ger dig mycket klarare och bättre bild(hdv) om du kollar på filmen på datorn och du spelar in med bra ljus. Kan inte säga hur det blir med en tv då jag inte testat det än men ja antar att det blir lite bättre än dv, minst.

Postad

Jag tyckte bildkvaliten till Hv20 är sjukt läskigt bra! De kan jag rekommendera starkt. Dessutom är du ju uppdaterad i nästa steg i denna värld kan man ju säga. HDV är ju på gång som sagt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...