Gå till innehåll

Jag har så himmla svårt att komma på namn till karaktärerna i min film.

Recommended Posts

Gäst bollyn
Postad

Jag har så himmla svårt att komma på namn till karaktärerna i min film.

Jag kan inte komma på något som passar.

Om någon har lust så kan man ju komma med lite förslag.

Manuset håller jag på att skriva.

Det är en skräck film med en mördare som man inte vet vem det är som kommer att avslöjas i slutet av filmen.

Gäst bollyn
Postad
Telefonkatalog,

Annars använder jag mig ofta av namn som betyder något, alltså "den rättfärdige" typ. om du förstår:)

Tack det ska jag göra.

Postad

Namnen på figurerna tycker jag växer fram rätt så av sig själv. Men medan man skapar behöver man ha arbetsnamn på dem så man själv vet vilka de är. Så har hjälten inget namn, så skriver jag Hjälten. Antagonisten får helt enkelt heta Antagonisten och hjältens fru får heta "hjältens fru". Prästen, byfånen, stinsen etc får namn alltefterom karakärerna växer fram. Om de får att namn i tidigt skede tycker jag att det hämmar skapandet, i synnerhet om de får fel namn.

Alla namn är bra egentligen. Jag menar, folk heter ju faktiskt saker. Alla heter nått. Jag har aldrig mött en person som har ett dåligt namn. Men i en berättelse tycker jag att identifieringen av karaktären underlättas om namnet sitter naturligt och självklart i mitt huvud. Det gör det om jag får hitta på namnet på naturlig väg.

Sen finns det säkert en massa kul böcker om att namnge personer i film, så att de ger accossiationer som passar, tex John McClane låter lite som John Wayne. Men dessa känner jag inte till.

Postad

Sitter och skriver nu och hade samma problem för en tid sedan, men det bästa är ju ändå att leka med det undermedvetna?? Det finns miljarder sidor om namns betydelse. Det finns minst folk i Sverige som heter Adolf tex, varför då?? joför wwII etc etc. E din karaktär en fuling ta ett fult namn osv.

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...